AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
746

Koppling trasig, 323i E21 AKUT!

gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Hejsan!

Jag glömde ställa in bilen i garaget igår och det är 30 grader kallt. Nu så startar inte bilen och det finns inget motstånd i kopplingen. Det har också blivit en fläck under bilen som jag mistänker är bromsvätska från kopplingscylindern. Då till min fråga:
Eftersom jag är långt ut på vischan och har begränsat med verktyg så undrar jag vad det är som behöver bytas på cylinern samt vilka verktyg man behöver?

Jag kollade på repsats på mekonomens sida och där finns det tydligen 2 sorters huvudcylindrar. Den ena heter ATE och den andra heter FAG. Vad är det för skillnad?
Vart sitter hjälpcylindern?

Mvh Johan
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Fel fel.... Sprutar det olja under bilen så är det slav cylindern...

-----------------------
Min E30:
Länk
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Risken är att du hade vatten i slavcylindern som frusit och spräckt cylindern. Isf behöver du en komplett slavcylinder...
Slavcylindern sitter på växellådan.

Kiip Spiiding!
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Jaha, var det slavcylinder den hette. Är det samma som hjälpcylindern?
Hoppas det inte är så illa att den spruckit utan att bara packningarna har gått.

Hmm..undrar vart man kan få tag i det nu. Eftersom jag är uppe i norrland, ca 10 mil från villhelmina och jag måste köra hem innan måndag...

Kan det passa med en cylinder från någon annan bil, typ volvo?
mi
566
micke t
Alpina B5 touring-06
Jag tror att du behöver en 13-hylsa och förlängare+spärrskaft för att lossa slavcylindern. För att sedan lossa slangen från cylindern så behöver du en blocknyckel eller bromsrörsnyckel(i princip en uppsågad ringnyckel).

Mvh/ Micke t
sm
97
smokey
M5 3,8 -92
det kan ju vara så odramatiskt att de bara e röret som har gått...

hälsn. håkan
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Slavcylinder och hjälpcylinder är samma.
Nog kan det passa från nån annan bil, men det är svårt att veta. Du får prova dej fram isf.

Kiip Spiiding!
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Nu är det fixat!

Det var busenkelt att laga! Fick tag i nya packningar ganska enkelt. Jag tog med cylindern till butiken och så jämförde vi med lite olika packningar, tills vi hittade en som passade. Så nu funkar bilen igen! =)

Tack för hjälpen!

Nu ska jag ut och sladda lite. =)

BMW 323i -6 cylindrig körglädje!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.