AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.213

ljud i e38 orna..bra/dåligt?

Hur är det me högtalare och ljud i e 38 orna? har hört att det brukar vara rätt kasst så om man lägga in slutsteg och baslåda går det utan att störa andra tekniska saker? hur många högtalare är standard i dom?

Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Det finns ju många olika ljudpacket, det största tror jag ingår när man har tv/navi, då finns det 12 eller 14 högtalare, och man kan ställa in ljudet för att likna konserthus, jazzklubb eller disko, då finns det ljud så det räcker till.

BMW 7er-Burnouts is for wannabees!
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Soki, TV/Nav utrustade bilar kan ha olika stereopaket.

Business-paketet som väl får räknas som det vanligaste, har ingen DSP, (digital sound processing).
och bilen har då "bara" en högtalare + en diskant per dörr. (främre högtalarna har dubbelspole för telefonens ljud). Ljudet är i ordinär klass men inget för stereo-entusiasten. CD-växlare och Fartberoende volym (GAL) kan också finnas med i detta paket.

Professional-paketet Har Som J.L. beskriver, DSP och då betydligt fler högtalare. Och förmodligen lite bättre pulver i ljudet, (Har inte själv hört hur det låter). Att koppla in eget slutsteg och baslåda i en E38 med integrerad TV/NAV/telefon/CD-växlare/bandspelare/rattstyrning har diskuterats flitigt på denna sajt tidigare. Grundproblemet är att det inte finns någon lågnivåutgång att tillgå. Vanligaste lösningen är att gå på högtalarkablarna för att lösa detta. Alla enheter och kablar finns i bagageutrymmet så det är ganska händigt att koppla utan att dra kablar genom hela bilen.
Kolla t.ex.
Länk

hmmm, är inte så direkt händig själv så att jag skulle våga ge mig på att koppla själv, men grabbar tack för svaren gissra att man altid kan anlita någon som kan även om det kostar lite extra/mvh

po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Jag måste rätta mig själv. Det är ju faktiskt så att det sitter ett originalslutsteg bakom CD-växlaren på vänster sida i bagageutrymmet. Detta matas med lågnivå-signal via en 12-polig kontakt. Kopplar man in sig här, finns ju möjlighet till lågnivå för extra slutsteg.
okeee, har hittat en bil med slutsteg o baslåda 14tum o slutsteget heter pheonix 4 kanaler...har försökt leta men hittar ej va det är nån som vet om det är bra el dåligT???

Visa användare
747
TCG
540iM E39 6vxl Kompressor
Phoenix är ett märke och har olika serier i olika kvaliteér. Men om det är ett 4-kanals steg så är det inte till för att driva en bas med.
Jag har aldrig hört talas om en 14" bas. Basar är 8,10,12,15 eller 18". Olika märken är bra på sina sätt. En 15" bas ger djup bas men är tung att driva. Mindre basar ger snabbare och hårdare bas men inte den riktigt djupa basen.
Vad man ska ha för bas beror således vad för musik man lyssnar på.
För normal pop/rock är en 10"/12" eller dubbla 10" det bästa enligt mig. Det är väldigt få som har nytta av en 15" bas i en bil.
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Om det är bra eller dåligt beror ju på ens referenser. Tycker man en transitor-radio i köket är OK så är ljudet utmärkt men om man som jag gärna vill ha 'PA-känsla' i ljudet i bilen så är det inge vidare alls. Har det berömda TopHiFi-systemet med DSP och kan inte säga att jag är nöjd. DSP'n har en massa efterklangsfunktioner som är helt onödiga samt en EQ som jag (miss-)brukar :) till att spela så högt som möjligt med minsta distorsion. Vet iofs inte om E38 Version 2 som kom 9/98 medförde några förbättringar betr ljudet.

När det gäller uppgraderingar så finns det två huvudlinjer: 1) byt högtalarelement mer eller mindre runt om, detta finns refererat till i andra inlägg här på forumet. Enligt reportage så är, föga förvånande, orginalelementen inte de allra bästa numera. 2) Addera aktiv subwoofer av diverse slag med högnivåmatning från den s.k. 'subwoofern' i hatthyllan. Detta finns beskrivet i ett flertal trådar på forumet i olika varianter. En av dessa är den 'färdiga' Infinity BassLink som Bavarian Autosport säljer med en specialkabel som tappar av högnivå direkt på steget så det blir mycket snyggt. Har gått och sugoit på den lösningen ett bra tag nu men av diverse goda skäl har det inte blivit av ännu.

I alla fall med DSP-systemet så tycks det vara mycket komplicerat att komma åt analog lågnivåsignal.

Mvh Björn
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.