AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
598

Termostatbyte 325 TDS?

Har termostatet i handen, men hur byter jag? Letat bland trådar här på forumet och lika i mektips, men det känns som om det sitter trängre på min 325TDS.

Lossade plastkåpan runt fläkten, vilken knappt går att dra upp, verkar som man måste demontera hela kylaren. Lossade på fästena längst upp på kylaren och tänkte det bara är att dra upp kylaren, men då verar den sitta fast på ngt vis i intercoolern också?? (kan ha fel). Om jag inte lossar kylaren så kommer jag inte åt att med insexnyckel lossa fläkten (trångt)

Den stora frågan: Går det att byta termostaten utan att lossa fläkten? Jag kommer nog åt alla skruvar på termostathuset, men är fläkten i vägen vid själva bytet? Likaså går "avgasåtervinnings"-röret till EGR-ventilen precis utanför, måste denna demonteras?

Tacksam för hälp!
/En Dal-mas med stelfrusna fingrar just nu ;)

bm
137
bmw_henke
330D Touring -02
Gör-det-själv > mekertips > dr finns en guide för hur du gör när du ska byta termostat. man får plocka av hela fläkten och sen lyfter man upp den.

/henke
bm
137
bmw_henke
330D Touring -02
jag var ute precis å bytte termostaten på min bil för 5min sedan. blev skitbra. skruva bara loss 4st skruvar som håller termostathuset sen bytte ja termostat & skruva ihopa den igen. behövde inte ta av någon fläkt eller något. Det går men det e lite trångt!
ma
8
marre mek
320i coupe -93
bmw-henke. Jag har också bytt termostat idag, det var precis så enkelt som du beskriver.
två lednycklar: 13 och 10mm, sedan bryter man av alla leder i armarna och smörjer in dem med vaselin, då går det som en dans :)
bm
137
bmw_henke
330D Touring -02
marre mek. jo det e sant, finns inte många ställen på armarna som man inte har slått till :D men bra blev det ifv, nu har ja go värme i cupen samt i motorn :D
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.