AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
964

Kan det vara så att man har för mycket olja i motorn?

Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Jag kollar olja i motorn o tar ut oljestickan, hela den plastbiten som finns längs nere på stickan är med oljan, kan det vara så att det finns för mycket olja i motorn?? Vad kan hända då?? påverkar det motorn??

MvH Bmw 4-ever

tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Peter det ska ej vara olja över den övre markeringen på stickan,det kan innebära att det bildas ett övertryck i motorn så att tätningar o packninar skadas.Vid koll av olja ska motorn ha varit avstängd nån minut,dra upp o torka av kolla nu.Kan nämna att på FH,n (lastbil) så har volvo envisats med att fylla för mycket olja vilket resulterade i vid ca 50tusen så var alla packboxar i botten `vända´.

Länk Bmwcs 3381
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
Men man ska kolla den när den är kall eller??
Jaja annars får jag väl hälla av oljan och byta den då.
Hade tänkt byta olja nu till våren, men det får väl bli nu snarast då!

MvH Bmw 4-ever

kolla oljan när du går till bilen på morgonen, då ligger garanterat allt i tråget.

#232 i E28 registret
Länk
Länk

Det går att ha kul med en snik-modell !!!
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
jag kollade på morgonen och det verkade för mycket, sen har jag kört en sträcka idag, kommit hem sen har bilen stått ung5-10 min. kollade oljan och dert var normalt.
Men som jag fattar rätt ska den kolas kall eller??

MvH Bmw 4-ever

ja oljan måste kollas kall om du vill ha en korrekt avläsning..

"Vill du bli respekterad av din avbild, får du visa din avbild respekt" - Björn Afzelius (1947-1999)

Jag räds inte långmilare !

Länk
Ac
143
Acer
520i -89
Avviker lite från ämnet men måste berätta en sak jag hörde som hände här i eskilstuna. Det var en tant som åkte till Bilia och köpte olja och gick ut o fyllde på och in i affäaren igen och köpte olja, det upprepades nåra gånger innan säljaren fråga att vad håller damen på med, hon svara att hon skulle fylla på med olja, hon trodde att man skulle fylla på så länge hela motorn va fullt med olja, var bara köra in bilen i verkstan o tömma oljan och fylla på med nytt, undra om det vart billigt för damen.....
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
När vi ändå är inne på det här med olje historier...
Min bror hade en hundkoja som drog lite olja(ganska mycket) och han brukade hälla i någon liter när oljelampan blinkade till..
endag så blinkade lampan till och han hällde någon liter körde någon kilmotet och upptäckte att den blinkade igen så han hällde resten i dunken.
startade upp bilen och oljelampan lös konstant.
Först då kom han på iden att kolla stickan, det var långt över max strecket.... lampan lyste för att det var för högtoljetryck.

Föresten glöm inte att kolla att olje lampan lyser när man slår på tändningen! min mor fick en 323:a e21 att skära när en packbox gick och sladden till givaren hade gått av.
Mvh Lars
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.