AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
980

Batteriet dött- startmotorn "tickar"

Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
ni som har pärlan i garage över vintern- hur ofta startar ni upp den? mitt batteri var urladdat nu (vinterbatteri) o d "tickade" bara från typ startmotorn när ja försökte starta me kablar...

Bilen har väl stått still ett par månader sen sist ja hade igång den...

M POWER- När du älskar att KÖRA!!!
Försöker att starta bilen en gång per månad (mest för att köra igång AC:en) och "kör" i ca 45min.

AC:en får vara igång ca 30min, sedan körning på max värme i resterande 15. (För att få bort all kondens i vetilationsgaller etc)

1-2 dagar innan jag skall köra igång bilen brukar jag koppla in batteriladdaren så att det inte blir några problem.
Rör inte bilen alls under avställning.

Enligt ett höstnummer av spoilernytt ska man inte behöva röra bilen en enda gång.

Hjulen ska hålla formen (endast gamla däck ovalar) och klimator ska klara sig osv osv, jobbigt om alla bilfirmor med bilar skulle behöva starta sina bilar 45min varje månad tex.

Har man bara fräshat till bilen innan och ha rbra batteri är det bara dra av +kabeln och stäla bilen.

"the hardest cars to chase are german cars ..." - L.A. police department

//cruZZe
vazzen:
ställer du den på tomgång i typ 45 min varje månad??
LazerEye:

Jag har bilen på tomgång i ett varmgarage.

jag har sedan dragit ut avgasslangar ut ur garaget så jag sitter i värmen och lyssnar på musik (både motor och CD-skivor) :-)

Så svaret på frågan är: ja, om jag kommer ihåg! (Det är väl inte så farligt att hoppa över vissa månader?)

/vazzen
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Har ställt av under vintern sen -94 och aldrig startat motorn under avställningen. Iofs. har jag inte haft ac på någon av dessa bilar. Jag tar ut batteriet och kör en underhållsladdning direkt efter avställning, sen en till uh.laddning veckan innan påställning. Tryck i 4 kg i däcken, lite småflator blir det ändå men detta försvinner efter 2-3 km körning.

Om man ändå ska starta motorn under avställningen (för att köra ac tex) är det viktigt att man varmkör motorn ordentligt, annars gör det mer skada än nytta. Om man bara kör ngn minut bildas det kondens i avgassystemet och särskilt i katen, därmed har man förkortat livslängden på katen avsevärt. Ännu bättre om man kan köra en liten runda runt kvarteret.

/// Ett halvårs abstinens...
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
ok... fick väl kanske inte svar på mer äne en av frågorna men den löste sig. Det räckte inte med startkablar utan efter att ha laddat upp batteriet över natten startade pärlan som en klocka... körde ett par mil(torrt väglag). så nu e d glada miner igen. ska plocka bort +kabeln... Så, bör man köra ac.n under avställningen lr inte??

M POWER- När du älskar att KÖRA!!!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Ac ska köras, annars torkar kompressortätningen, och du får ett läckage som är högre än normalt.

MVH
Hasso
Länk

Viktigt för bensinpumpen att starta bilen då och då. Bränslen ska gå igenom pumpen för att lubricera det...(har jag hört)

_________
More power! Vill ha kompressor jag med!
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.