|
|
|
|---|---|
|
Skall byta bromsvätska i hela systemet,men till vilken? Till någon som har hög kokpunkt har jag hört samt som är siliconbehandlad som typ DOT 5... Vem vet och var? // Bengan Stummt är inte dummt!!! | |
|
Du ska inte ha siliconvätska typ DOT5, om du inte kör så mycket på bana så räcker en vanlig DOT4 eller DOT5.1. Kör du mycket på bana så kör med Motul RBF600, Castrol SRF. ______________________________ //Niklas BMW CS NORD 3555 BMW SC Knutstorp 1.16:52 Kemora 1.27:86 Understeer is where you hit the wall with the front of the car and oversteer is where you hit it with the back |
|
|
Koni: Vart får jag tag i Motul RBF600,Castrol SRF? Finns det på tex Mekonomen,BMW eller? Kostar? Tror jag behöver ca 2-2½L för hela systemet skall rensas ur nu... // Bengan Stummt är inte dummt!!! |
|
|
glöm inte att lufta kopplingen samtidigt, görs ofta enbart vid kopplingsbyte så slipper du att den vätskan blandar sig med din nya, fina bromsvätska... / fredde |
|
|
Castrol SRF, högre kokpunkt finns inte vad jag vet än på den? Se till att byt all vätska i systemet så att den inte blandas med vanlig = inte bra. Kom oxå ihåg att bytesintervallen är max 18 månader. Du kommer märka skillnad. Qvarnis |
|
|
BMW Sport Club säljer Motul oljor till bra pris... "///M3 E30 - När du älskar att köra!" |
|
|
///M3 E30: Tack för hjälpen.. // Bengan Stummt är inte dummt!!! |
|
|
Vilken av dessa skall jag köra med: RBF 600 RACING BRAKE FLUID 65kr/0,5L DOT 5.1 55kr/0,5L Det skall vara till en Orginal BMW M5 3.9L -92b. Jag kör med bilen ganska mycket,men ej på bana. Vet inte fall det är något fel att köra med racing vätska i en standard bil...gör det något? Finns det nackdelar md den vätskan i min bil? // Bengan Stummt är inte dummt!!! |
|
|
Nu när jag tömmer hela systemet på bromsvätska,hur fuller jag på med ny? Det är 2 krets system på bromsarna tror jag.. Skall jag lufta iordning i något mönster då? Typ V fram ,H bak osv... Skall bli ny vätska i hela bilen ...till kopplingen oxå för den tappar lite tryck när man kört pch använt längre tid.. Har skaffat en ny slvcylingder till växellådan oxå... Tacksam för all hjälp jag kan få. // Bengan Stummt är inte dummt!!! |
|
|
Man skall "alltid" börja lufta det oket som har längs ledningar. Dvs höger bak som regel. Sen VB, HF och sist VF. På vissa bilar med ABS måste man ha tändningen på vid luftning så därför brukar jag alltid ha den på när jag luftar ABS bilar. Sug ur din gamla olja ur behållaren och fyll på ny. Lufta alla ok tills du ser att det är ny olja som kommer. Likadant med kopplingen. Glöm inte att fylla på olja eftersom du luftar så du inte pumpar in luft i systemet (fråga hur jag vet...). Kiip Spiiding! |
|
|
Spiidfriik: Tack för hjälpen.. Gott Nytt år // Bengan Stummt är inte dummt!!! |
|
|
Ett tillägg ang bromsvätskan, om du väljer någon av dom här racing vätskorna så är du tvingad att tömma hela bromsystemet på vätska, tex att blåsa genom med tryckluft och sedan trycka igenom rikligt med den nya bromsvätskan så du är 100% säker att du inte har kvar någon gammal vätska. Men som jag ser det, eftersom du ska ha bilen som bruksbil och inte för dvs banövningar så tycker iaf jag att det är lite overkill att hälla på racingvätska. Själv annvänder jag ap-racings bomsvätska i min hpd...tål 315* men nackdelen är priset en 1/2L går på 295:- och tål inte att blandas. MVH Pelle bmwcs/SYD 4605 Länk |
|
|
Pelle Persson: Blev det någon skillnad med den vätskan? Systemet kommer att göras helt rent.... Man får offra ca minst 0,5L iallafall när jag gör rent systemet. Men bra bromsar gör inget om dom kostar lite extra. // Bengan Stummt är inte dummt!!! |
|
|
Jodå, det märks skillnad. Jag har bara lyckats att koka en gång än sålänge vid bankörning. Troligtvis pga att jag inte luftade ut innan körningen. Men som jag sa innan så är den kvaliten typ ap-600, overkill vid vanligt bruk. Jag tror att det gick ca 2,5 liter för mig, med all genom spolning. Men å andra sidan så åter använder jag inget av den genom spolade västkan. Och eftersom man dränerar hela systemet på vätska så är det lite jobb med att få bort all luften. MVH Pelle bmwcs/SYD 4605 Länk |
|
|
Ok.... Får se vilken vätska det blir nu iallafall. Orginal eller racing...racing låter lite överklass...men kanske är det värt de.. // Bengan Stummt är inte dummt!!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.