|
|
|
|---|---|
viobebe |
Undrar bara om det är sant som jag fick höra.En polare berättade att hans arbetskamrat som jobbade på Wölkes,auktoriserad BMW verkstad här i Göteborg.Att varje BMW han servade bytte han topplockspackning på,och att det var och är vanligt fel på sexorna ej M.Han berättade även att topplocksbultarna drogs för hårt på fabrik och att det var ett av orsakerna men även att motorerna gick varma som gjorde att packningen gick.Han berättade att BMW hade förklarat att problemen var borta from 98,men problemen kvarstod även på senare årsmodeller. |
|
Har aldrig bytt nån pga def,har haft ett dussin+kompisars,en skröna.Att toppbultarna dras ut vid montering är normalt ´sträckbult´,skall bytas vid demontering.Däremot fanns det ett fabrikationsfel i toppen på stora sexan fram till runt -78 som gjorde att dom kunde gå varm.Alla är nog bytt vid det här laget. Länk |
|
|
Skulle de byta toppackning vid _varje_ service, skulle de inte göra nå`t annat.. det är ju inte bara till att riva toppen och byta packningen, toppen måste planas också. Att det görs på vissa bilar kanske, men inte alla. /// Ett halvårs abstinens... |
|
|
viobebe: Kolla en gång till med din kompis! Någon av er har missförstått det hela! Det är helt otänkbarta att Wölkes byter topplocksackning på BMW-bilar vid varje service. Om inte annat så skulle ägarna inte acceptera denna kostnad vid varje service för det är ett dyrt jobb! Själv har jag åkt runt 70.000 mil med BMW-bilar från 70-talet (-72, -74, -76) och några få tusen mil med en från -95 och en enda gång har en topplockspackning gått sönder. Någon form av service gör jag var 1000:e mil! Det skulle i så fall ha blivit otroliga 70 byten av topplockspackningar under den tiden! Nej tack då skulle jag ha slutat att åka BMW för länge sedan! Per L |
|
viobebe |
Per L,en bilfirma här i GBG sade också att dom bilarna han hade mest problem med var BMW,på kort tid har han bytt 2 topplockspackningar 1 st motor,detta säger en hel del om en bilfirma som säljer minst 350 bilar om året.Han säger själv att han undviker att ta in 5 seriebilar om inte det är vrakpriser det handlar om. |
|
Toppackningar går väl sönder relativt ofta på egentligen alla bilar som har ett par år på nacken. BMW 7er-Burnouts is for wannabees! |
|
|
Skulle vilja säga att det är ovanligt. Jag har haft 12 bilar därav 4 BMW`s, kört ca 18000 mil och aldrig bytt ngn toppackning. /// Ett halvårs abstinens... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.