|
|
|
|---|---|
| Jag sitter inte i bilen så jag kan inte kolla, men hur mycket glykol och vatten ska det vara i en e30. Jag kan tänka mig att det är många som har fyllt på nyligen och kanske kommer ihåg. Tjejen hade lånat min bil och den kokade på vägen hem så jag vill veta. Har ni något tips eller något som är bra att veta i övrig när det gäller kokande bilar? Typ kör inte när mätaren är på rött och liknande, fast bättre. | |
|
är väl ingen speciell blandning för bmw!? de bästa är att köpa färdigblandad glykol på macken,bara å hälla i... så fort temp.mätaren stiger över hälften så är de nåt som inte stämmer,om du inte har kört hårt länge eller stått i köer när de är varmt ute...men om den siger över hälften nu när de är kallt ute så ska du vara misstänksam! |
|
Papageno |
Inte är det någon specifik blandning för just BMW, Generellt så skall det vara så att det inte finns risk för att vattnet skall frysa i systemet, och andra sidan så skall man inte hel gardera sig så att man "bara" häller i glykol för det är heller inte så bra ty glykol som koncentrat kan oxå frysa. Tänk på att glykol även förindrar "korission" Så använd det även på sommaren |
markus00 |
Det finns någon sorts glykolprovare att köpa lite överallt. Kostar under 50 lappen. Ser ut som en spruta ungefär. //Markus ----- Min bil: Länk |
|
50-50 gör väl att man klarar 30 minus Rent glykol klarar väl bara runt 18. Finns någon nyare grej man kan låna på macken också för att kolla hur kallt blandningen du har i klarar. |
|
|
50-50 klarar upp till -38 grader celsius... "Vill du bli respekterad av din avbild, får du visa din avbild respekt" - Björn Afzelius (1947-1999) Jag räds inte långmilare ! Länk |
|
M3 wanabe |
Vem f-n ska man lita på igentligen en säger 50-50 klarar -30 och en annan säger 50-50 klarar -38. Inte för att jag kan men han med 615 inlägg kanske har rätt. |
|
Åk till närmaste bensinstation och be dom hjälpa dig kolla frysskyddet med en glykolmätare. Det brukar även de mest "ica-fierade" stationerna klara av! 50% glykol och 50% vattet brukar ge ett frysskydd runt -36 grader, det kan variera någon eller några grader beroende på fabrikat och typ (etylen- eller propylenglykol). Mvh |
|
|
Det enklaste är att läsa på dunken,(om blandningen tex klarar-20 så innebär ju det att den inte bottenfryser vid -30 utan blir sörja) Länk |
|
|
bmwfreaken och Johan B har rätt. Jag drog till med -30 för att ge dig en uppfattning utan att överdriva. Du ska lita på det som står på dunken. Jag hade ingen hemma... Har just testat min i mellan -26 och -30:( Bet i kinderna. |
|
| asså...varför inte bara köpa en färdigblandad glykol så slipper ni oro er för de blir fel | |
|
Beror väl på hur paranoid man är;) Om man litar på vad som är i den färdigblandade alltså. Blandar man själv vet man vad man får, och man vet vems fel det är om det inte funkar;) |
|
|
Ytterligare en aspekt: Om bilen redan kokat kan man ju nästan sluta sig till att det inte är 50/50-blandning i kylaren. Att då hälla på färdigblandad 50/50 kommer ju inte rätta till problemet eftersom det antingen är för lite eller för mycket glykol i systemet... Alltså bättre med oblandad, så kan man fixa proportionerna själv =) Å spelar det verkligen någon roll om systemet står emot -30 eller -38°C? //Koffe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.