AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
866

Koppla strömbrytare till tändningen ?

Tjenis!

har precis installerat dimljus med relä och strömbrytare i bilen, och när jag installerade strömbrytaren tänkte jag vara såpass smart så att jag skulle koppla brytaren på radions pluskabel...

Radion är nämnligen kopplad så att den funkar bara när man har ljusomkopplaren på antingen park. ljus eller halvljus, inget annat funkar...så jag tänkte att om jag sätter brytaren på + kabeln där så innebär det att om jag kör med park. ljus + dimljus och t.ex. stannar bilen och släcker park. ljuset så slocknar dimljusen samtidigt, det andra alternativet hade varit att koppla strömbrytaren till batteriet och då hade man fått helt manuellt slå av/på ljusen, vilket man sannerligen kommer att glömma...

hursomhelst så har jag lyckats koppla strömbrytaren på en +kabel som gick till radion, men inte från tändningen utan direkt från batteriet så att ljusen slocknar inte när jag slår av tändningen..

hittade dock en kabel som gick till radion som det stod "acc" på, då kom jag att tänka på att på tändningslåset har man ju ett acc läge, och det kanske är så att den kabeln får spänning i sig när man vrider nyckeln till acc läget, och tappar spänningen när man stänger av tändningen...borde jag inte kunna koppla störmbrytaren på den kabeln ??

"Vill du bli respekterad av din avbild, får du visa din avbild respekt" - Björn Afzelius (1947-1999)

Jag räds inte långmilare !

Länk
Koppla manöverkabeln till tändningsplus (15) så släcks ljusen när du vrider av tändningen. Näst bästa är ACC (radioläget), men då är det risk att ljusen är på och drar 2x55W när man står med motorn avstängd.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.