|
|
|
|---|---|
|
Jag har monterat Turbo på min BMW 328 E-36, en garett TOE4. Laddar endast 0.3 Eftersom jag inte gjort något med bränsletillskottet. Jag vill ladda ca 0.8 – 1Bar. Jag har inbyggt larm i bilen, den sitter i själva styrboxen så jag har ingen lust att montera ett eftermarknads sprut som Autronic eller Haltech. Dessutom har jag Vanos i bilen så då blir det massor med inställningar som skall göras. Jag vill antingen mappa motorn hos Turbocenter eller montera ett tilläggssprut. Men jag har svårt att bestämma mig. Mappar jag den så kan jag ej labba själv ifall man vill öka ännu mer senare. Dessutom vet jag inte ifall det blir 100% optimalt? Har någon gjort en mappning hos Turbocenter och allt fungerar perfekt? De tilläggsprut med 2st extra spridare, typ 380CC jag kollat, kopplas ej in till Lambada sonden. Hur fungerar det ifall motorn för fel lambada värden. Motorn kommer själv vilja ändra bränslemängd på de befintliga 6st spridarna som kommer att resultera i att motorn går fel? Man kan endast ställa in bränslemängden vid ett vist varvtal på tilläggsprutet. Tilläggsprutet kontrollerar inte värderna utan fungerar passivt. Finns det tilläggsprut som fungerar tillsammans med original styrsystem? Eller kan det fungera med en passiv tillägssprut på en M52 motor? Kommer tändspolen att räcka till ca 400HP? Eller måste den bytas. Skall ej varva motorn mer än max 7000rpm. Hoppas på svar från de som testat själva, för att teori är inte samma som praktik. Tror att det finns många som behöver hjälp med detta. Jag känner en kille som mappat sin bil med någon av typ box på rullande landsväg. Han hade problem med den när han körde på landsväg eftersom original styr systemet ville att lambada skulle va på värde 1 och detta resulterade i att motorn stängde av sig eller gick dåligt. Vid full gas var det inga problem för då bryr sig inte styrboxen om lambada värdet. | |
|
328 TURBO:, Jag har också funderat på turbo. Hur går din bil med 0,3bar, är det någon märkbar skillnad? Jag har inte tänkt att ladda mer än 0,5bar. Jag har funderat på en tryckvakt och extra spridare, men är precis som du lite osäker. När kommer laddtrycket på din bil? |
|
| Är det ingen som kan ge mig råd? | |
|
Vad är din fråga egentligen ? Antingen får du boxen mappad och det kostar en slant om det ska göras seriöst. Eller så sätter du dit ett tilläggssprut som bara agerar vid laddtryck (fullgas i praktiken). Då får du ställa in det själv så gott det går. Kör med mapsensor så kommer du få lagom med bränsle för det aktuella trycket. Välj efter ekonomi och kunskaper. |
|
imenhoteb |
till skotssprut på full gas?...så funkar det inte..du har ju laddtryck på lägre rpm..oberoende av databox en ..Om man har ett mf2 som jag råkar ha..ställer du in det ex på 2000 rpm så startar det på 2000 rpm..mängden på spridarna har du på potensiometer skruvar i den oberoende boxen...från 2000 rpm till 9000 rpm... har du en mapsensor så fixar den en 3D kurva... dom rekomenderar ju å sätta start punkten på mf2 ex på 10 psi om du trycker e 15-16 psi..annars så leanar det högre upp..men detta e ju olika till motor å motor...enda sätttet e nog å köra bilen endera på gata eller rullande lansväg... TN |
|
Väljer de flesta att använda ett tilläggsprut som har Turbokonverterat? Man ställar in sprutet efter lambada värdet? Men skall spridarna inte ge olika mycket brännsle beroende på belastning? Hur fungerar ett tillägsprut vid accelaration från 0-150 lungt och 0-150 fullgas? Hoppas ni förstår. Och ni som har tillägssprut vad säger ni? Skall använda bilen som bruksbil + lite strippen åkning. Vill ha ett system som fungerar säkert och stabilt. |
|
|
Många turbokonverterare kör med tilläggssprut, ända tills de blir seriösa(race) och tycker att de måste ha ett eftermarknadssprut. Jag kör tillägg och tycker det funkar alldeles utmärkt. 0-150 funkar bra på alla sätt. Det är mycket bättre att köra med mapsensor om du ska ha tilläggssprut. Då får du bränsle proportionellt mot laddtrycket. Annars får du ställa in att sprutet ska gå igång på 0,2bar eller nåt och då dränker det motorn innan fullt laddtryck kommer. (Ställer du in högre startladdtryck så leanar motorn innan fullt tryck) Map-sensor ska det vara. Ställs in mot lambda. |
|
|
Johnny: Vilket tilläggsprut kör du med och vad kostar det inkl en mapsensor, var köper man det? /Fredrik |
|
|
mc_fox: Jag är ju fattig(läs student) så jag kör hemmagjorda grejer. (saab map-sensor e billig på skroten) Annars borde väl trimfirmorna ha såna grejer. |
|
|
OK, Men du måste väl koppla mapsensorn till något tilläggsprut? Elller hur har du löst det? /Fredrik |
|
| Jag byggde tilläggssprutet efter map-sensorn. Det är alltså inget köpt tilläggssprut utan hemmabyggt. Blir ju väldigt billigt på det sättet. | |
|
Jonhny: Kan du förklara lite mer i detalj hur du har gjort och vilka delar du använt till tilläggssprutet? Ska själv turbokonvertera min bil och funderar på lite olika billiga lösningar... |
|
|
Mackan999: En saab-mapsensor som lämnar 0-5v beroende på tryck (5v vid 1,6bar har jag för mig och 2v vid 0bar). Skickar in den signalen till en A/D-omvandlaren i en Atmel 8535-mikrokontroller. Bränslemängden styrs med potentiometrar som också sitter kopplade på A/D-omvandlare. En potentiometer för varje tusen varv. Sen sitter det ett litet ingångssteg som filtrerar tändsignalen som tas från tändspolen för enkelhetens skull. Spridarna körs med en liten förstärkarkrets på en av 8535ans utgångar. Programmet i 8535an räknar ut bränslemängd baserat på map och potentiometer vid varje tändning och öppnar spridaren så länge som behövs. Jag har lite lysdioder och sånt så man ser att sprutet är aktivt och hur mycket bränsle som ges. Det räcker för mig, men är ju inte optimalt på något sätt. Men det känns lite overkill att köra ett extrainsprut som justeras via bärbar dator. Jag gjorde ett system som justerades med dator i våras, men tyckte inte det blev smidigare att använda. Annars finns ju megasquirt eller vad det heter (låter ju som en dålig p-rulle). Det ska väl kunna användas till sånt här och borde ju vara billigt. |
|
|
Jag undrar också hur mycket lambdasondens värde kan påverka den ordinarie insprutningens bränslekurva... Jag tänkte köra med ett MF2 och extra spridare, och jag misstänker att när tilläggssprutet börjar mata bränsle, så kommer lambdavärdet att få den vanliga insprutningen att dra ner på bränslet :( Kan man "lura" det vanliga sprutet att lambdavärdet är ok på ett enkelt sätt? Jag såg i Summit Racings katalog, att det fanns en box att koppla in på in mellan lambdasonden och sprutet som skulle "lura" ECU'n att lamdavärdet var ok... |
|
|
Finns detta problem alltså i praktiken ? Ligger motorn och lambdareglerar i 200km/h om man inte ger fullgas ? Det verkar lite väl häftigt att motorn skulle lambdareglera vid stora luftmängder/effekter. |
|
|
Jag har också funderat på detta med lamdan, är det någon som vet hur lamdan reagerar när motorn får mer soppa med tilläggssprut elller en proggresiv bränsletrycksregulator? //Fredrik |
|
|
Motorn lambdareglerar säkert inte märkbart vid stort gaspådrag, men förmodligen på halvgas... Jag kör oftare på halvgas än fullgas, därav problemet... Jag har dock inte provat det i praktiken ännu, jag tänkte bara höra om nån annan vet hur det ligger till... |
|
| Jag har nog aldrig laddtryck på halvgas, men strax under fullgas kanske. Förra året hade jag inga problem med det. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.