AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
847

Motorn kokar, men ingen värme!?

Har försökt hitta något liknande efter lite sökning men jag hittar inget som låter som detta:

Bil: BMW 528i -87

Hade för lite glykol så det blev is i vattnet i nedre kylarslangen och i expansionskärlet.

Nu kommer det ingen varmluft i kupén, motorn blir varm, men så varm att den kokar. Har luftat, fyllt på glykol, kört med kupévärmare i motorutrymmet.

Det är -20 grader ute så man vill gärna få igång värmen igen. Tips mottages väldigt tacksamt!
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Jag tror att det kan fortfarande finnas kvar av isen någonstans, eller så har isen pajat någon som gör att kylarvatten inte cuirkulerar riktigt runt i systemet!
Kan hända att du får lufta ytterligare i systemet.
Lycka till!

MvH Bmw 4-ever

Boki
kör bilen till en varm garage o låt isen som är kvar tina upp(du har isspropp i värmeelementet) sen fyll på glikol o kolla frysspunkt på kylvätskan.
har du tur så har du inga skador men saningen skall visa sig.
ajde.............
Tjo igen!

Det löste sig!

Bilen fick stå i garaget med kupévärmaren på inne i bilen (blåsandes mot värmepaketet), efter nån timme så startade vi upp bilen och höll lite högre varvtal, typ 2000-3000 varv, då hände det som vi väntade på, värmen! Vid körning på tomgångsvaret försvann värmen igen, men vid lite varvhöjning kom den tillbaka direkt.

Kan det vara vattenpumpen som bör bytas? Inga läckage är upptäckta och vid körning så höll motorn riktigt bra tempratur.
Boki
är temp ok o ingen leckage+ bra värme= tuta o köra...
ajde................
Sc
147
Scarface
530I M-Sport 2003
M550i 2018
Låter som du fortfarande har för lite kylarvätska, men det har du naturligtvis redan kollat
sa
189
sadanber
520i Touring -95
Kan vara läge att kolla värmeventilen också. Om den inte öppnar helt kommer inte tillräckligt med kylarvatten igenom till värmepaketet vid tomgång!? Som första åtgärd kan du knacka på ventilen (sitter framför torpedväggen nästan rakt framför förarplatsen på min 86:a).

Mvh Daniel
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.