|
|
|
|---|---|
|
Hej ni Jag skall köpa en 528 -97. Det som var slitet var bromsarna bak. Nu undrar jag om man måste byta bromsskivor och bromsklossar samtidigt eller om det räcker med klossarna. Sedan undrar jag om en lagom händig som jag kan byta dessa eller om jag bör lämna den till verkastad. Någon som vet priser? | |
|
Byt själv men använd orginaldelat... det gjorde inte jag och har således fått "volvobromsar" dvs de tjuter. Iofs fram för min del. Det går vanligtvis 2 uppsättningar klossar på ett par skivor... Magnus M, BMWcs NORD ------------------------------ Länk |
|
|
Vad bra, då spar jag några kronor på verkstadsbesöket. Men måste skivorna bytas? Dom ser något slitna ut! |
|
leksa |
Nicke vs Gå in på mekonomen.se, klicka vidare till reservdelskatalogen. Där hittar du priser på klossar och skivor. Jag bytte själv på min 523 97'a, tog ca. 3 timmar/sida/bak, inget svårt, dock behövs 7 mm insexnyckel. Skivorna är Brembo, klossarna kan vara Volvo-orig,vet ej säkert, dock är de tysta ?! Lycka till !! Leksa |
pato |
hej! för en vecka sedan byte jag bromsklossarna på min bil e39/528/98. köpte original på BMW priset var 1500:- OBS: inklusive givare fram o back. en vän till mig gjorde resten. Bilen går som ny. Lycka till. |
|
Tack för era svar. Jag skall inspektera skivorna närmare så får jag se om dom behöver bytas. Om någon har fler inlägg så är jag intersserad. Bilen har för övrigt gått 8900 Mil. Någon som vet om det är intervallen på skivorna? Klart är att klossar skall bytas. Har för övrigt sett något om belägg handbroms. Vad är det? Handbromsen tar väldigt högt upp. Jag trodde att det skulle försvinna iomed att jag bytte bromsklossar. Är så fallet? |
|
|
Handbromsen har egna backar(det är alltså en trumbroms)som sitter inuti bromsskivorna bak.Man kommer åt handbromsbackarna när man demonterat skivan.Att ta bort gamla bakskivor kan vara lite svårt om det har blivit en slitkant inne i handbromstrumman! Släpp först på handbromsvajrarna inne i bilen.För övrigt blir bakskivorna ofta dåliga pga för lite användning! Det mesta av bromskraften "läggs" på framskivorna vid normal bromsning! Bra är att bromsa ordentligt ibland. OO=00=OO |
|
leksa |
Matskoolio ! Du skrev "Släpp först på handbromsvajrarna inne i bilen". HUr gör jag det, vad måste demonteras för att komma åt ? Har du erf. av att justera "inställningsskruven" som finns mellan backarna vid klo.6 ungefär ? Denna skruv tycks trycka backarna in/utåt beroende vilket håll det roteras ! Eller skall det bara justeras vid byte av backarna ? jag har iaf gett mig på den skruven och skruvat till ordentligt nyp i handbromsen till vänster medans höger tappade all handbromsverkan ?! Båda skruvade jag åt samma håll (uppåt) , varför nu detta ? Any ideas, comments ? Leksa |
|
Hej Jag la in ett svar under "Justering handbroms 528-97". Nu har jag iallafall bytt bromsbackar samt handbromsbackar(snålade in på bromskivorna, funkar tills nästa backbyte). Tack för era inlägg på vägen! |
|
|
Leksa! Det är som Nicke vS skriver,kolla under hans svar om justering handbroms! Det enda som behövs för att komma åt justerskruvarna inne i bilen är altså att lossa handbromsdamasken.Det går bra att dra lite försiktigt i ramen inuti damasken. Lossa först i framkant! OO=00=OO |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.