AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
23.750

Motus AB i Halmstad

Sida 4 av 4
Jag vet inte om Motus bil är skojare eller inte, men jag skulle köpa en bil i helgen som nuvarande ägare köpt av dessa..en Chrysler Voyager från 1999.
Ägaren hade betalat 138000 för bilen i Augusti 2004. Vid närmare kontroll visade det sig att bilen som var importerad hade en svetslagad spricka runt hela växellådan, som dessutom gått upp, och läcka.

Om de är seriösa, och tar på sig ansvaret för att ha sålt en bil, som inte var i det skick som man borde kunna förvänta sig återstår att se.
Hoppas att det visar sig att ni på Motus bil är hederliga mot era kunder.

F.Ö tycker jag också att om man köper en bil för 9000 kr, så får man en bil för 9000 kr..hade man fått en bra bil för de pengarna, så finns det väl ingen som hade betalat mer..!!

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Johan har helt klart en poäng i sitt resonemang, sen återstår det ju att se om Motus handlat enligt punkt 1 eller 2 eller t o m har kört enligt någon annan variant.

Som Johan skriver så finns det olikheter mellan EU's-regler för handel och Skattemyndighetens sätt att tolka dessa. Om Motus handlat enligt punkt 2 i Johans resonemang så finns det nog åtskilliga svenska handlare som riskerar liknande åtgärder och då även bland de som betraktas som mer seriösa.

Känner inte heller till handlaren mer än att man sett deras annonser.

___
//Ulf
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Cabron, ett exempel från verkligheten: skattemyndigheten skönstaxerar en företagare här i närheten på ett antal hundra tusen kronor för att han har tagit ut en lön som det enligt skatteverket inte går att leva på. företagaren vidhåller att han har varit tvungen att ta ut så låg lön, eftersom företaget inte har gått bra. dessutom har hans föräldrar hjälpt dem med lite pengar och utgifter under tiden, som föräldrar naturligtvis gör. men skattemyndigheten vidhåller att han har tagit ut svarta pengar, och han ska bevisa att så inte är fallet! så min fråga är: hur ska man bevisa att man inte har tagit ut svarta pengar? visa föräldrarnas kontoutdrag? visa gamla matkvitton? ta kort på grönsakslandet? skicka in sina trasiga gamla jeans? det blir en helt orimlig situation när man som företagare helt plötsligt ska bevisa sin oskuld.

jag kan ju tillägga att den här personen var verksam i en bransch där svarta pengar är ganska ovanligt, och killen framstår dessutom som ärlig.

när det gäller momsbedrägeri är det en annan sak att bevisa sin oskuld, för där finns det naturligtvis verifikationer. men frågan är vad skattemyndigheten kräver. ska tex företagaren bevisa att den sista tyska ägaren inte ägde bilen för att momsen skulle försvinna?

sedan pratar du om att man inte ska sälja bilar om man inte kan konkurrera. tycker du det är konkurrens på samma villkor att precis samma BMW som kan säljas för 200.000 kr av en privatperson kostar 218.000 kr på en firma? så det handlar inte om att prisskillnaden är för liten mellan tyskland och sverige, utan det handlar som vanligt om att staten sätter käppar i hjulet för seriösa företagare. för bedragar-packet kör vidare som vanligt oberoende av vad alla myndigheter hittar på, eftersom de skiter i det. 5 minuters surfande på blocket räcker för att se det....

mvh Johan
Ca
236
Cabron
325i -06
120i -06
Johan, det finns tusentals exempel från verkligheten med nolltaxerare som bevisligen har gott om pengar. Jag har hur många exempel som helst då jag både har affärskonsulter, revisorer och företagsmäklare i bekantskapskretsen. Bortsett från de företag som man har förutfattade meningar om så är även gamla familjeföretag ganska flitiga med att smussla. Tidigare har skattefifflare nästan ostört kunnat slippa igenom skatteverkets nät. Sedan en tid tillbaka kontrollerar de dock personer som har försäkrat dyra bilar och båtar eller som har stora verksamheter med för små intäkter. Jag tycker att det är helt rätt att Skatteverket nu vrider åt tumskruvarna på dessa personer. Vad man än tycker om skattetrycket i det här landet så är det inte rätt att vissa skiter i att bidra.

Jag hoppas att din bekant inte råkar illa ut om han är oskyldig. Jag vet heller inte varför de har agerat i just det här fallet. I de fall jag känner till har de begärt kontrolluppgifter från personer som har kostnader som överstiger deras intäkter. Men så svårt kan det ju inte vara att visa att han har fått extra pengar från sina föräldrar, eller? Du skriver att han har blivit skönstaxerad på ett antal hundra tusen kronor.

Jag skrev inte att man inte skall sälja bilar om man inte kan konkurrera. Jag skrev att det är olyckligt att konkurrensen snedvrids och att det verkar dumt att importera bilar från Tyskland om prisskillnaden mellan Sverige och Tyskland är för liten. Lösningen tror jag dock inte är att ändra momssatserna för "bedragarna" kan fortsätta ändå. De tjänar ju inte bara sina pengar på att skita i skatten, de kan ju vrida mätare och sälja skadade bilar utan att köpare har någon som helst möjlighet att få någon ersättning om det upptäcks. Men där måste ju EU ta ett steg. För tillfället får varor och tjänster röra sig fritt men sedan har varje land egna register. Det är ju helt sjukt.
kilroy
Anledningen till att jag återupplivar tråden är att Motus Bil i Halmstad uppenbarligen säljer samma bil på blocket (E39 M5) i två olika annonser...med två olika priser!
Ena annonsen är officiellt från Motus Bil, den andra ser vid första påseendet ut som en privat annons men killen som står som säljare jobbar troligtvis på Motus Bil.

Det är ju naturligtvis inte olagligt med två olika annonser men säljer man en bil från en bilfirma så borde man vara ärlig nog att tala om det i annonsen...?

Mvh kilroy
da
25
danielzxz
523i -97
318i -98
528iA -96
Länk
re
169
reference
330daT -02
Hmm... undrar varför det är 2 annonser :) han kanske har köpt den av företaget, men skumt att det står " ring innan visning"
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Bilen står ju i alla fall registrerad på en privatperson så kan det inte vara så enkelt att Motus säljer bilen för kundens räkning och att han samtidigt försöker sälja den privat?

___
//Ulf
au
85
automania
M5 -92
M5T -95
Det står faktiskt att det är ett försäljningsuppdrag i annonsen.

Mvh
Ulf
kilroy
"Försäljningsuppdrag" är nämnt i den ena annonsen enbart.

Antingen är det ägaren till bilen som försöker sälja den i ett eget race förutom via bilfirman.

Eller så är man inte överens på bilfirman vad bilen egentligen skall kosta...

Oavsett vad förklaringen är så ser det märkligt ut enligt min uppfattning...

Mvh kilroy
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.