AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
23.749

Motus AB i Halmstad

Sida 3 av 4
Jag är uppfostrad att tro att myndigheter inte hoppar på folk eller företag helt utan orsak, så Motus Bil AB:s förklaring ovan känns inte tillfredsställande.

Hur det än ligger till så får det bli en annan firma.
Ca
236
Cabron
325i -06
120i -06
En firma som ligger på Konsumentverkets svarta lista, som inte följer ARNs rekommendationer, som Skatteverket har gjort en betalningssäkring mot, som inte längre får vara auktoriserad handlare åt två märken och där en av ägarna är häktad bör man inte göra affärer med om man inte desperat vill ha mer spänning i sin vardag. Även om man nu lyckas göra en bergsäker affär med dem så är det ju onödigt att stödja personer som, enligt både myndigheter och rättsväsende, inte följar de lagar och regler vi har i det här landet.
Som sagt, ytterst osannolikt att skattmasen skulle komma med liknande anklagelser helt obefogat/oprovocerat...

Nu ska man kanske inte hålla på och dömma folk hit och dit eller ha en massa förutfattade meningar, men... Det verkar ganska uppenbart att Motusbil är lika skyldiga som det verkar. Att skattemyndigheten skulle hålla på och anklaga någon oskyldig på det här viset finns bara inte i det här landet!

Motus får nog hitta på en "lite" bättre förklaring till det hela...

//Chrille
Oj, la in ett inlägg men glömde länka till denna tråd. Här är länken:

Länk

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
efter viss erfarenhet av skattverkets agerande mot företagare i mitt närområde så måste jag tyvärr säga att jag inte litar ett smack på deras utredningar och pressmeddelanden. Motus är att betrakta som bedragare när de är dömda för bedrägeri, inte när en åklagare pratar upp sina aktier i en tidningsintervju. punkt slut från min sida.

det enda skatteverket klarar av är att dela ut rejäla pungsparkar till hederliga människor som gjort ett misstag, de riktiga brottslingarna som de egentligen borde jaga får de aldrig fast.

som en kommentar till ARN-utslagen så anser jag att en bil för 9000 kr är att betrakta som renoveringsobjekt. naturligtvis skulle det ha framgått att bilen var ett renoveringsobjekt. men hallå, en bil för 9 papp fattar väl alla att den har fel! självklart överstiger verkstadsräkningen bilens värde om man ska reparera den på märkesverkstad. och en chevrolet astro är väl värd max 30 papp, och att då få en reparationsräkning på 11400 kr är ju helt vrickat. så jag tror att man behöver se saker och ting från båda synvinklarna innan man idiotförklarar någon.

detta är ingen värdering av detta speciella fall, men generellt sett så anser jag att bilhandlare är alldeles för utsatta för skatteverkets godtycke, trots att mycket av problemen beror på att skatteverket inte kunde presentera ett regelverk för beskattning vid bilimport förrän 2002!!!! och att många gnällspikar köper bil för att sedan låta sin kompis bilverkstad reparera upp den på bilfirmans bekostnad måstevöl mer än jag ha hört talas om?

en bra regel är att förhålla sig skeptisk till det man läser och bilda sig en egen uppfattning.

mvh Johan
Mr
435
Mr.Nullzwei
1602-72
2000 touring-72
2000 tii touring-72
323i Baur-84
328iM Coupé-97
525iM Touring Individual-95
Alpina B3 3.0-94
330e-20
Johan (Autopower):

Delar din uppfattning!
Hej, bilarna från motus ska auktioneras ut...

Kände igen en av bilarna och kollade bilregistret.

Bilarna som ska auktioneras ut:
Länk

Toveks:
Länk
Konkurs m.a.o.???
Eller är bilauktionen bara ett sätt o sälja iväg svårsålda bilar på ett smidigt sätt???
"UTMÄTTA BILAR, MOTORCYKLAR & MOPEDER FRÅN KRONOFOGDEMYNDIGHETEN." (Saxat från Länk , "31/8")

Detta tyder ju på att det lär röra sig om en konkurs. Åtminstone så har dom lite trassel med ekonomin...

//Chrille
Länk

KFM har beslagtagit ett 40-tal bilar som säkerhet för obetalda skatter...

//Chrille
Måste vara tufft för Motus att bli av med ett 40-tal bilar även om de nu skulle få tillbaka dem. Värdet sjunker ju enormt mycket för varje dag som går....
Förresten, om bilarna auktioneras/säljs av KFM så borde ju Motus redan ha blivit dömda? Annars borde ju inte bilarna kunna auktioneras ut redan, eller har jag missat något??
Hej alla,

här kommer i korthet lite info.

Angående den gamla VW Caravelle för 9.000:-. Bilen hade varit avställd en längre tid och såldes med körförbud som renoveringsobjekt. Han som köpte den fick med en ny bränslepump och nästan nya dubbdäck på fälg för totalt 9.000 Kronor. När kunden lämnade in bilen hos en VW verkstad och de ville ha 15.000:- för att åtgärda alla 2:or så ville han lämna tillbaka bilen. En av våra säljare tycke inte att han gjort något fel och ville inte ta tillbaka bilen. Vi tog tillbaka bilen under förra året och kunden fick sina pengar tillbaka. Vi är inte längre med på råd och rön:s svarta lista och har aldrig varit med på bilskojare.se. Vi har sålt över 2.000 bilar och försöker ha 100 % nöjda kunder.

Skattemyndigheten gör precis som de vill och sen är det upp till dig som person/företagare att visa att deras anklagelser inte stämmer. Det finns ett hundratal fall att läsa om på nätet och ett flertal har även visats på TV. De som har fått vänta längst på sin upprättelse har väntat i 13 år.

Vi har pratat med Kronofogdemyndigheten och varit överrens om att bilarna skall säljas. Detta pågrund av att bilarna står utomhus vilket inte är bra samt att för varje månad som går så minskar de i värde. Vad skulle en -04 vara värd om 13 år?

Det är helt riktigt att det är tufft att driva en rörelse när man är utsatt för deras agerande och allt vad det medför. Skulle kunna skriva en hel bok om det hela men det får vänta.

Tycker uppriktigt synd om dig men maktmissbruk är dom bra på.
Kan inte annat än o hålla med mattias h... Kan knappt fatta hur ni orkar driva rörelsen vidare efter alla dessa problem och käppar i hjulet... Starkt o kämpa på tycker jag!
Ca
236
Cabron
325i -06
120i -06
Vi lever i ett fritt land så det är upp till var och en att göra som den vill. Jag gör i alla fall inte affärer med ett företag som beskylls för att förfalska fakturor och använda utländska bulvanbolag för att försöka undkomma moms. Om Motus är utsatt för en komplott från Skatteverkets sida är det mycket olyckligt för dem, och då hoppas jag att det inte är några problem för dem att visa det. Men det är upp till oss köpare om vi skall stödja ärliga bilhandlare istället för personer som försöker tjäna sina pengar genom skattefiffel.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
som tidigare sagt, jag värderar inte just det här specifika fallet. Motus kan mycket väl bli fällda för bedrägeri, men tills dess är de faktiskt att betrakta som oskyldiga! trots att skattebrott mig veterligen är det enda brottet där åklagaren kräver omvänd bevisbörda, dvs du ska bevisa att du inte är skyldig till brottet. det normala fallet är att det är åklagarens jobb! fantastiskt. min poäng är att var och en av oss kan bli utsatta för skattemyndighetens godtycke, eftersom de bara klarar av att sätta fast folk som har gjort ett misstag, inte de stora brottslingarna.

Företrädarna för Motus Bil hade klarat sig helt undan detta om de hade sålt bilar som tex Juro/Eva/BMW eller allt vad han hette nere i Hässleholm. Den killen sålde ytterst tveksamma bilar obesiktigat under täcknamn och hade kontoret på fickan samt kontantkortstelefon. i princip är det omöjligt att sätta fast en sådan kille! däremot har Motus Bil en styrelse, en lokal samt tillgångar, vilket gör dem till ett tacksamt mål för skattemyndigheten.

sedan får vi väl se vad åklagaren menar med falska fakturor osv. det vanliga fallet är att bilhandlarna använder en tysk privatperson som sista ägare till bilen i tyskland, vilket gör att de betalar 16% tysk moms istället för 25% svensk moms på bilen. det innebär att om en privatperson står som sista ägare för bilen i tyskland så konkurrerar den svenska bilfirman på samma villkor som svenska privatimportörer. ska den svenska bilfirman betala svensk moms så är helt plötsligt deras bil 9 % dyrare än privatimportörens! helt vrickat och helt ologiskt. sedan kan det väl diskuteras om det verkligen innebär att fakturan är falsk, om en tysk privatperson köper bilen av en tysk bilfirma, kör den två dagar och sedan säljer den till den svenska bilfirman. skattemyndigheten har en specialtolkning som säger det, men rent rättsligt är det mer tveksamt om det håller. om detta är fallet med Motus Bils "falska" fakturor, hoppas jag att företrädarna har ork att driva detta till europadomstolen för ett prejudikat.

var och en kan enkelt se detta på tex bytbil. de svenska importfirmor som annonserar 30-70 % av importbilarna med avlyftbar moms hanterar detta fullständigt ärligt. att procentsiffran varierar beror på hur gamla bilar firman har i lager. av de bilar som är 1-3 år gamla så har uppskattningsvis 70 % avlyftbar moms, medan bilar som är 7-8 år endast har det i uppskattningsvis 30 % av fallen.

följdaktligen har de svenska importfirmor som inte har en enda importbil med avlyftbar moms i lager inte rent mjöl i påsen. alternativt har de som affärsidé att endast köpa bilar utan avlyftbar moms, vilket naturligtvis är helt ärligt. det är till och med vettigt, eftersom de då kan konkurrera med privatimportörerna på samma villkor.

den som har hängt med på mitt resonemang inser snabbt att det finns två typer av momsbedrägeri:

1. firman lyfter den tyska momsen och skiter i att betala den svenska. oftast är köparen ett målvaktsbolag, vilket innebär grov organiserad brottslighet. dessa bilar är ofta både krockade och skruvade. säljs sedan av sådana som tex juro i hässleholm.

2. den svenska bilfirman är inte intresserad av att betala 9 % mer för bilen i tyskland än om de vore en svensk privatperson. de betalar då tysk moms, samt svensk vinstmarginalmoms på vinsten de gör på bilen.

utan att ha några som helst fakta i målet, så skulle jag gissa att Motus Bil är anklagade för det senare. Så vi får väl se om de blir fällda! sedan kan vi stämma in i olyckskorparnas kraxande.

som en en känd person som är född julafton år 0 sa:

- den som är oskyldig kan kasta den första stenen.....

Mvh Johan
Ni får säga vad ni vill, men några komplotter eller konspirationer mot enskilda företag bedriver inte Skattemyndigheten. En så pass omfattande "grej" som det blivit av detta, blir det inte om man bara köpt bilar via tyska privatpersoner för att tjäna 9 procentenheter moms. Det är dessutom - som påpekats tidigare - inte första gången som myndighetsögon riktats åt detta håll.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Anders N,

det är säkert ingen komplott! skattemyndigheterna arbetar på det här sättet. om du söker på nätet finns det flera företag som råkat illa ut på det sättet jag beskriver.

Motus Bil har jag om igen ingen aning om, jag känner inte till bolaget mer än till namnet. Det jag menar är att företrädarna för ett (åtminstone utåt sett?) seriöst företag som Motus Bil har så oerhört mycket att förlora på skattebedrägeri enligt min punkt nr 1. Det är i princip omöjligt att klara sig undan ett bedrägeriåtal då, eftersom styrelse och företrädare är synliga. Det är därför rent korkat att försöka sig på detta! Därför gissar jag att de är åtalade för momsbedrägeri enligt min punkt nr 2.

Det jag menar med citatet från Jesus är att de flesta av oss är skattebedragare i stort eller litet. den som inte arbetat svart, betalt någon för att arbeta svart, fuskat vid fastighetstaxering, hållit fingrarna i kors när deklarationen ska skrivas under osv, är enligt mig den enda som har rätt att peka finger. om Motus nu inte blir dömda för bedrägeri, men då är det en helt annan fråga.

mvh Johan
Ca
236
Cabron
325i -06
120i -06
När man bedriver näringsverksamhet i Sverige är man skyldig att behålla handlingar och kunna visa upp dessa när Skatteverket kräver. Om man inte klarar av det eller om dessa inte stämmer överens med verkligheten kan det bli rättssak. Om ni vill kalla detta "skyldig tills man har bevisat motsatsen" så är det ok för mig. Själv tycker jag inte att det är konstigt.

Sedan kanske jag fattar trögt, men om man inte tycker att det är tillräcklig prisskillnad mellan bilar i utlandet och i Sverige så kanske man försöka hitta något annat att ägna sig åt.

Jag håller med om att det är olyckligt att konkurrensen snedvrids eftersom det får till följd att många jobbar "med kontoret på fickan" som Johan beskriver. Detta är ju ännu värre för oss konsumenter eftersom vi då inte får några som helst garantier. Men lösningen tror jag är ett Europeiskt samarbete med bilregister.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.