|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Någon som köpt en importerad bil från dem? Eller känner till företaget och kan ge ett utlåtande hur skicket på bilarna är jämnförelsevis med informationen de lämnar? | |
|
Är också intresserad av info om företaget. Hoppas att någon har erfarenhet att dela med sig. "BMW make the world faster" |
|
| Då är vi tre... :) | |
| två, eftersom jag hittade annan bil :) | |
|
Ingen? "Tänk vad kompliserat det blir när en sak leder till en annan" |
|
Darkic |
Jag har köpt en bmw 320ci 00a från Motus Bil AB och blivit grundlurad. I varudeklarationen skrev dom att jag hade den nya motorn alltså 170hk. Men när bilen skrevs över på mig då fick jag hem från vägverket ett utdrag från bilregistret och där stog det att bilen hade 110kw=150hk. Så nu har jag både gjort en polis anmälan och begärt med hjälp av konsumentverket att få pengarna tillbaka. |
| Där tänker jag då inte köpa nån bil! | |
|
Fallet ovan om fel angiven effekt behöver ju inte vara att dom medvetet lurat köparen utan kan ju vara att den som skrivit varudeklarationen gjort ett misstag. Däremot är det ju en annan sak om frågan om motoreffekt varit uppe och säljaren hävdat att det är den nya motorn. Oavsett anledningen till felet i varudeklartionen så bör dom ju häva köpet alternativt kompensera köparen med en lämplig summa om han väljer att behålla bilen. _____________________________________ BMWCS #5157 Länk |
|
Darkic |
Säljaren har sagt att bilen har 170hk och skrivit i annonsen 323 i parantes. Sen när jag väl fick ett udrag ur bilregistret och ringde upp säljaren då hävdar han att han inte har sagt något annat än att bilen har 150hk och att han måste ha skrivit fel i varudeklarationen. men hur kan man göra den missen? man fyller ju både in i kw och hk. Och nu vill dom inte ens ringa upp mig efter att jag har klagat. Nu får man hoppas på att konsumentverket ordnar detta! |
|
Tyvärr så kan inte konsumentverket ordna någonting om firman inte går med på det. Vill du få rätt mot en oseriös firma så är det tingsrätten som gäller. /T.P. Länk |
|
Conny Sonnysson |
Då vet jag ett ställe som jag aldrig skall köpa bil på. |
Darkic |
Jag får väl se vad polisen kan göra först efterssom jag har polisanmält ärendet. |
|
Darkic: Efter förtydligandet i ditt andra inlägg så måste jag backa lite av vad jag skrev tidigare. Att från säljarens sida börja "surra" med 323 inom parantes och liknande är både inkompetent och oseriöst och det är sådant dom utan tvekan förlorar på i längden. Jävligt trist att som du bli drabbad och man kan bara hoppas på att dom kryper till korset och gör rätt för sig. Det är riktigt att dom inte är tvingade att följa konsumentverkets rekomendation men de flesta företag föredrar ju att inte finnas med på listan över de som inte följer rekomendationerna. Hur som helst, lycka till och hoppas det löser sig på bästa sätt! _____________________________________ BMWCS #5157 Länk |
|
|
Darkic: Tyvärr så kommer nog inte polisen göra så mycket dem heller. För att få pengar från en skumfirma så får man ta det civilrättsligt, och då finns alltid risken att man förlorar och blir tvungen att betala motpartens rättegångskostnader. Programmer: Du tänker nog på ARN:s rekommendationer. Jag hoppas givetvis också att det löser sig och att firman tar tillbaka bilen. Men om man har att göra med en firma som struntar i ARN:s rekommendationer (det kanske de inte gör) eller om de får rätt hos ARN så är det svårt (omöjligt) att få tillbaka sina pengar om man inte är villig att ta risken med att gå till domstol. /T.P. Länk |
|
|
Darkic: Det var den bilen som jag var intresserad av.Synd bara att du blev drabbad.Det stod mycket riktigt i annonsen att den skulle ha nya motorn.Vad jag förstod, så var det en kund bil som dom skulle sälja.Näe, det är svagt av Motus Bil AB att förneka att dom har gett ut fel information om bilen. "BMW make the world faster" |
|
Darkic |
Hej igen! uppdatering: Min ombudsman från konsumentverket har pratat med säljaren (Mikael Honauer) på motus bil och han total vägrar att häva köpet vilket leder till att jag har nu gjort en anmälan hos reklamationsnämnden.. ps. nu vet man iaf var man ALDRIG mer kommer köpa bil.. |
Darkic |
Jag behöver få reda på om man kan få tag på någon sorts dokument där det står att 320ci årsmodell 2000 finns i både 150hk och 170hk. BEHÖVER DET TILL MIN STÄMMNING! SÅ OM NI VET SNÄLLA HÖR AV ER! |
|
170hk motorn kom förs på årsmodell 2001. /T.P. Länk |
|
Darkic |
Hur kommer det sig att man då hittar den nya motorn (170hk) i 2000 års modeller på bland annat bmw.de och mobile.de?? |
|
Är det inte så att de är första reggade i slutet av 2000 vilket betyder att det är årsmodell 2001. BMW bryter sitt fordonsår i September. /T.P. Länk |
|
| Det ser onekligen ut om man tittar på tex mobile.de att 170 hk motorn kom med årsmodell 2001. Alla bilar med EZ före 08/2000 verkar ha 150 hk motorn. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.