AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
950

Värmeslingorna i Bakrutan* VAD ÄR FELET?

fu
3
fuska
320i -84
De är så att mina värme slingor i bakrutan inte vill fungera! det är rätt störigt när man vill se bakåt!

är det bara någon säkring eller är det något som är helt slut?
Jag vet att SI-bateriet i instrumetpanelen har oxiderat eftersom varvräknaren har lagt av och alla andra saker tyder på det. men har SI-bateriet något med värmeslingorna att göra?

Glad för alla svar som kommer in!
Tack på förhand

mvh\\*Krille
ant
kolla om säkringen är hel om du inte redan har gjort det. mycket möjligt att den är sönder. är säkringen hel så får du felsöka kablar fram till värmeslingorna. kolla strömbrytaren osv..

=====================
Länk
Pa
368
Palle83
Mini Cooper Clubman D
ergad jord?
322
jörgen nymann
BMW 528iAT -98
Jag har också problem med mina värmestrådar på 325:an.
Det är bara fem trådar som fungarar ,kan man laga trasiga trådar och isåfall hur?

325 iX - "weather or not"
Om skadorna är små kan man reparera med ledande silverlim på samma sätt som man reparerar kopparbanor på kretskort.

FP
322
jörgen nymann
BMW 528iAT -98
Var får man tag i sånt? ELFA?

ELFA har ledande silverlim 80-801-37, 106:- exkl för 3 gr. Är nog rätt drygt. Kolla ev. också hos nån Volvoverkstad, såg ett servicemeddelande en gång om dylik reparation.

FP
322
jörgen nymann
BMW 528iAT -98
Tackar för svaret!

//Jörgen

borgmastaren
Det finns 2 säkringar till bakrutan, i alla fall i min.
Ena är liten andra stor. Jag fick översätta från tyska på internet för att förstå vilken som var vilken.

Kolla igen annars vet jag inte.

/Mats
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
På min iX hjälpte bara bakrutebyte. :-(
Kostade 2000kr.

---------------
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
---------------

Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Förutsättning för att laga är att man ser brottet. På min är alla, utom två, trådar av. Tyvärr ser man inte var tråden är av och därigen bör det inte gå att laga heller.
Jag förstörde dem förmodligen när jag pressade in några taklister mot rutan för att få in dem i bilen.
Så jag har accepterat läget och kört utan elruta några år nu.
/Mats
Bör inte vara så svårt att mäta med en voltmeter.
Om avbrottet är så litet att det inte syns så bör det inte vara så svårt att reparera med lite silverlim.

FP
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Men var ska jag lägga limmet när man inte ser brottet?
Man kan ju inte limma efter hela tråden, eller?

/Mats
Du mäter från jord (chassi) med instrumentet, och för mätspetsen längs med tråden in mot kanten (där plusanslutningen finns), då kan du inte undvika att märka när du passerar avbrottet. Rengör lite på brottstället och applicera en liten droppe silverlim eller motsvarande medel för rep av värmetrådar, kretskort o.dyl.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.