AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
492

Sprutar olja ur motorn, 323i E21

gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Hejsan!

Det är så här att jag fick ett "litet" problem igår när jag och lillebrorsan körde upp till farsan som bor i saxnäs från stockholm. Det är en resa på 87 mil. Bilen, en 323i E21 från -79 som jag köpt nyligen, fungerade alldeles utmärkt hela vägen. Det var bara det att när vi kom fram, och jag skulle köra in bilen i garaget, så såg jag att det var en stor oljefläck under bilen. Hmmm tänkte jag, inte bra alls. När jag öppnar huven så är det olja i prinsip i hela motorrummet. När jag kollar på stickan så ser jag att den inte sitter ordentligt i hålet. Kan det möjligtvis vara så att oljan har sprutat ut där? Jag kollade oljan när vi kört halva sträckan,i sundsvall, i samband med tankning och mcdonalds. Och då hade den inte dragit en droppe olja + att motorrummet var lika rent och fint som innan vi åkte.

Jag har en oljetrycksmätare i bilen och den har visat normalt oljetryck hela vägen. ca 4,5 - 5 bar vid 3000 varv.

Mycket text blev det! =)

Hopppas någon vänlig själ kan sprida lite ljus över mitt problem.

Mvh Johan!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Möjligen har vevhusventilationens slang fryst så att det blev övertryck i motorn o stickan + olja sköts ut..

Mvh Janne
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Kan nog vara en möjlighet. Det är ju rätt kallt här. Drygt 30 minus.
Visa användare
61
TraSheD
320tic -88
316tic -89
325im cab -92
tycker också det låter som nåt tjall med vevhusvetilationen så det blivit överrtryck i motorn.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Bara att hålla med, kondens som kan frysa i ventilationen den troliga orsaken och mycket klegg i ventilationen.

MVH
Hasso
Länk

gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Det verkar som det ni säger stämmer. Jag fyllde på olja och gjorde rent vevhusventilationen. Det fanns en del vatten och klegg där. Sen så tog jag en sväng och det verkar inte läcka längre. Jag ska kolla oljan om en stund när bilen tinat lite i garaget. (Motorhuven har nämligen frysit fast =) )

Tur att det inte var något allvarligare!

Tack för hjälpen!

God Jul! /Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.