|
|
|
|---|---|
|
Hej alla tomtar. Jag och min kussin ska byta termostat på våra bilar på juldagen. En 525tdsa och en 525i. Vad ska man tänka på? Jag hörde nåt om nåt lufthål i termostaten som skulla vändas uppåt tror jag.? Sen har man ju hört att luftningen kan vara besvärlig. Är det någon speciell typ av glyckol som ska användas? Alla råd och tips motages med ett stort tack på förhand. God jul... Diesel innehåller mer energi än bensin! | |
|
Hej på dig tomtenisse! Du kan köpa koncentrerad Glykol på OK t.ex. och blanda till 50% själv. Enkelt, billigt och bra. På 525i sitter expansionskärlet fram på bilen, ställ den i en uppförsbacke så att den kommer upp högt fram (lättare att lufta.) På 525TDS sitter expansionskärlet mot torpedväggen, backa då istället upp bilen i en uppförsbacke så att den kommer upp högt bak. Ytterligare tips för luftningen är att du ska ha all värme i kupén på fullt. (Alltså templägena på varmast, fläkten spelar ingen roll.) Sen ska du också knacka lite försiktigt på värmeventilerna med en mejsel lr nåt, de kan kärva och det bildas en luftficka. Nåt annat o tänka på är att du inte behöver tappa ur all kylvätska när du ska byta termostat, det räcker att tappa ur vattnet som är i slangar och i termostathuset. När du byter termostat, var noga så att termostaten kommer åt rätt håll, titta noga hur den gamla satt, det sitter en markering någonstans på termostaten. Byt också O-ringen. Sen är det bara att skruva ihop o njuta av bra värme! Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.