|
|
|
|---|---|
|
Hej! Då min bil stått still ett tag så laddade jag batteriet med en laddare utan automatik. Nyfiken som jag är så ville jag veta hur stor stor laddspänningen var.Resultatet var förvånade mig 15,9 volt!!! Är min laddare trasig eller är det så att spänning stiger till detta värde då batteriet är full laddat?? Är det någon här som har koll på detta? Mvh / smygtittaren | |
|
Har svårt att tänka mig att 15,9 Volt är nyttigt för ett vanligt blycellsbatteri som det är i vanliga bilbatterier. Diesel-räsern |
|
|
15,9V är för mycket. Mäter du på batteriet med ansluten laddare eller enbart på laddaren? Isf får du nog ett mätfel (ofiltrerad pulserande likspänning). Runt 14,5V är max vid korttidsladdning 10-15 tim, 13,6-13,8V vid underhållsladdning. Alla spänningar gäller vid rumstemperatur. FP |
|
|
Hej! Jag mäter på batteriet med ansluten laddare. Temperatur på batteriet - 10 grader. smygtittaren |
|
|
ETT UNDERHÅLLSFRITT BATTERI TYP OPTIMA SKA LADDAS MED 15.9 VOLT MEN ETT VANLIGT SKA HA UNGERFÄR 14.5 SOM FOLKE SKREV. GOD HJUL PÅ ER ALLA /DALLO |
|
|
Stämmer inte. Optima är bly/syra batterier som alla andra, samma laddspänning. Bara att titta på databladen på Optimas hemsidor. Det är inget revoltionerande med Optima jämfört med andra blybatterier med spriralplatteteknik, t.ex Exide Orbital eller Hawker Cyclon. Optima är iofs bra och populära i vissa sammanhang, men det kostar och alternativ finns. Åter till 15,9V osv. OM det vore en högklassig laddare som kompenserade för den låga temperaturen så skall visserligen laddspänningen ligga högre vid låg temperatur. Har inte exakta siffror i huvudet, troligen 20-30mV/°C. Vid minus 10° skall laddspänningen höjas med runt 0,6-0,9V isf. 15,9V är farligt nära 16V som är gränsen för mycket komponenter i 12V elektroniksammanhang. Finns som bekant mycket i nyare bilar..... FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.