|
|
|
|---|---|
|
När man byter bromsvätska och luftar bromsarna ordentligt så skall de fungera perfekt direkt eller? Jag hade den på en verkstad och snubben påstod att jag skulle komma tillbaka efter några dar för att "lufta klart" bromsarna. Detta skulle bero på att bilen är gammal (-91a) Nu känns det helt svampigt och de tar väldigt långt ner så det måste finnas massor av luft i systemet. Kan detta stämma eller är det bara så att han inte vet vad han gör?.. Jag skall dit idag igen och undrar hur länge och mycket skall man lufta bromsarna? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Ja ha:)Det ver ju en kul version.Är inte bromsarna genomluftade ordentligt så ska bilen inte ut på vägarna,jag anser den trafikfarlig då. KÖR Försiktigt förmodligen funkar bara ena kretsen då pedalen tar långt ner och känns svampig. Detta mekanikerpåstående vill åtminstone jag ha en förklaring till:) MVH Hasso Länk |
|
Tyvärr ganska vanligt fenomen, bilar som t.ex. fått underkänt på bromsrör eller bromsslangar brukar råka ut för detta. När bilen kommer tillbaka till efterkontroll är pedalen svampig, och sjunker. Vanligtvis tar även bromsarna illa. Då kan mekaninkern som åtgätdat rören eller slangarna ha sagt antingen att "grejerna måste köras in", eller att man måste köra ett tag med bilen sen lufta igen. Allt sånt snack är naturligtvis bara ursäkter för att dölja sin egen inkompetens. Är jobbet bra gjort så funkar allt perfekt direkt. Jeppe A real gentleman never travels with less than twelve cylinders! |
|
|
Hm! Vafan, jaja jag skall dit idag och få det luftat ordentligt! Om det fortfarande är så så skall jag fanimig ha pengarna tillbaka! Förklara gärna hur man gör för att få det bra nu så åtminstone jag vet hur man skall göra.. |
|
mase |
kan vara så att han inte hann lufta den,kom på ursäkt för att du skulle komma nån annan gg. blixter och dunder.... magiska.... |
|
ett lätt sätt att lufta är att trycksätta bromsvätske behållaren med luft och sen bara öppna nipplarna på oken för att lufta, finns en liten grejj att köpa för detta kostar inte många kroner. Joakim Eriksson |
|
|
Tänkte bara säga det att jag va tebax med bilen och han fixade det mycket bra så att nu fungerar bromsarna utmärkt! Jag undrar bara hur mycket bromsvätska brukar ni få i när ni byter...!??! |
|
| asso mina erfarenheter är att använder man såndär grej som trycksätter behållaren etc så blir det inte alltid helt bra luftning och då får man göra det igen ordentligt med att trycka på pedalen och öppna etc för att det skall bli helt bra. | |
|
Hade det varit jag hade jag inte gått tillbaks med bilen till samma ställe... "Detta är dock min högst personliga åsikt" |
|
black beemer_1 |
TRAFIK FARA en verkstad bör inte lämna ut bilen såhär O-SERIÖS man kör inte bil under 8cyl |
Tigerr |
black beemer_1: OT - Klart att man kan köra bil med färre än 8 cylindrar! :P Mr325: Bra att det ordnade sig för dig! Men om jag vore du, så hade jag nog tänkt efter en extra gång innan jag lämnar bilen till samma firma! Men å andra sidan så KAN det vara, som någon innan sa, att han hade bråttom och hittade på någon ursäkt.. Men att släppa ut en kund i en bil med defekta bromsar är ytterst oansvarigt! Tigerr |
|
Det mekanikern sa var i och för sig rätt, för att få perfekt luftat efter ett större ingrepp i bromssystemet T.ex. bromsvätskebyte så ska man helst lufta två ggr med ett par dagars mellanrum. Det kan bli microbubblor av luft i systemet som då hinner samlas så man kan lufta ur dom. Det där med att trycksätta behållaren fungerar säkert bra ochså. Men man kan inte släppa en bil som har kassa bromsar. ---------BMW ///M3---------- |
|
|
Man "tryckluftssuger" med en himla bra liten mojäng som ja inte har en aning om vart man får tag på =) Den monterar man på luftnippeln direkt å sen suger den ur luften. Noga å hålla koll på att det inte tar slut i burken iof // Henke Bleifuss |
|
|
stimpenbmw2: jadu inte vet jag varför du har dåliga erfarenheter av dessa grejjor, gissar på att felet sitter i användaren. om du har tryck i olje behållaren och öppnar luft nippeln så kommer det ut olja och den luft som kanske finns i systemet. du kan inte få in luft genom att trycksätta behållaren med luft sålänge du har olja i behållaren. köppte denna grejj på bmw eftersom att de själva använder den och tyckte då att den kunde vara bra att ha hemma. och efter att själv ha använt denna ett antal ggr och besiktat med så har det aldrig funnits nått fel på bromsarna. som ez skriver, att det finns en grejj som suger ut olja genom luftnippeln och detta fukar ju på samma sätt, oljan sugs ot och luften följer med. Men vist stimpenbmw2 vill du sitta och pumpa på bromsen så gör du det. Joakim Eriksson |
|
|
När jag bött bromsslangarn på min golf som jag hade förr.Gjorde jag som pappa & stimpenbmw2 sa.. Funkade hur bra som helst....Vart hur fina och jämna bromsvärden som helst..Inte vet jag om de är svårare på en Bmw har aldrig provat...Jag lysnar på pappa ja .. Han brukar ha rätt i dom flästa lägena .. Mvh Teres |
|
|
Och ett litet varningens finger ang pedalluftning! Tänk på att ni trampar huvudcylindern till ställen där den normalt inte arbetar, är man för våldsam så kan man blåsa packningen i dito på grund av beläggning i cylinderloppet vilket är en onödig kostnad till =\ // Henke Bleifuss |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.