AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.101

Trimkam M30

Ub
73
Ubbe_e34
525iM -02
Hallå! Är det någon som har någon erfarenhet av trimkam till M30:n. Har blivit lite sugen på det. Några tips om vilken kam? Inte för "busig" bilen är ju trots allt en vardags bruksbil. Vilken effekt kan det tänkas ge? Känns skillnaden markant eller just så pass man känner det? Tacksam om någon har nått att dela med sig av.
ek
885
ekblom
BMW M5 E39 -02
BMW 530xd T -07
BMW 120iA -07
En trimkam ger itne så mycket ökad effekt om inte resten av motorn håller samma trimningsgrad. Däremot kan den ändra motorns karaktär drastiskt. Min bil hade innan konverteringen en relativt vass kam. vid precis 4000varv stack effektkurvan upp i skyn :D
men under 4000 var den bara stark. Klart det bar iväg. Men just vid 4000 vart det nästan som en turbokick. Roligt som fan, men farligt när det var blött..
Dock hade jag en hel del andra modifieringar på min motor, såsom portad topp, värre avgas å luftfilter m.m. Så om du inge gör någonting annat än bara kam så bör du inte förvänta dig några drastiska skillnader.

E28 M535i TwinTurbo

Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
ekblom:

Du har säkert sett några andra trådar om mitt problem och så där , jag har nämligen 290 graders kam , chip , filter , sportavgassystem , slipade ventilsäten , planad topp etc. och extraktorgrenrör och den är jävulskt stark på låga varv men vid 4500 varv ungefär så varvar den mest men inte går nå märkbart bättre... sen såg jag vid bytet av tändstift att tändstiften var lite vita... Kan det vara som jag tror att det behövs en mappning... är inte säker därav att jag frågar... För det var en annan på forumet som hade samma problem med en liknande kam dvs (290 graders Dr. Schrick kam)men det var på en E21:a 323i så han ställde upp tändningen och det blev som en helt ny bil ! Men det går ju tydligen inte göra på min utan en mappning... så kan det vara så enkelt eller kan kammen vara sliten för den är från -93 och bilen har gått ungefär 10.000 mil sen dess ! Hur länge håller en kam!??

MvH Göran
jag har en 290graders schrick kam, planad och lätt putsad topp, chip, sportfilter och sportavgas, jag känner då stor skillnad tycker jag, men då var min förra kam sliten, så jag vet inte hur en 535a ska gå när den är kanonfräsch i motorn.

men ska du ändå byta är det lika bra att sätta trimkammen.

/mvh jocke

- www.raceinorr.com -
Northern Streetrace Community.
er
179
erikk
M535i-86 s38b38tic
528i-86(is bil)
M5-92b
vart får ni tag på era 290 graders kammar....?
Paap Reeder
Hej!
Ca -92 byggde jag om min M 30 med 290 samt chip. Kostnad 3000:- + 3000:- + allt annat som byttes (axlar o s v m m). Säkert ytterligare 10 pix!
Resultat: ?? jag gör det inte en gång till!
Kör jag på stdchipet sänks varvstoppet från 7200 till 6500. Ngn annan skillnad mellan de olika chipen på exvis "hur mycket mer vridmomentet river i kallingarna under 0-100" kan jag inte märka.
Den största nackdelen är att 290- kammen sliter ner toppen dbl så fort i o m att vinkelhastigheten i öppningsfasen ökar så markant.
Slamrande BMW toppar är ju ett begrepp. Tidigare räckte det att renov dem efter 15000 mil nu börjar slamret redan vid 8000 mil.
Jäkligt irriterande. Jag har använt BMW original kit till allt utom då kammen samt fjädrarna som tillhör Schricken.

Håller med den ovan som skrev att isf skall man kosta på "linan ut" med extractor, toppbearbetning o s v. Kostnad då 30 -50´.
Då tror jag att man kan uppnå märkbar skillnad. Att köra ngn genväg med kam och chip är att slänga pengarna i sjön om man inte tänker fullfölja med resten.
Jag är av uppfattningen (trots alla firmors reklamsnuttar om Hulken-power) att kam och chip ger max 5 hkr. Lägger Du ner bautajobbet enligt ovan för 50´får Du ytterligare kanske 30 hkr.

"Kosta på 50 pix på en 535:a och jag rundar den med mitt stdchip och 3:91 i utv". Det är i bakaxeln framtiden göms!

MVH /// Paap R
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.