AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.568

Problem med vibrationer från drivlinan 540 -93

Har kraftiga vibrationer från bakvagnen vid fart 50-70. Kan känna vibbar även i högre farter men betydligt mindre. Hissar jag bilen med bakhjulen hängande försvinner vibrationerna. Hissar jag så att länkarmar/drivaxlar ligger i normalt läge så vibrerar det oavsett om jag har hjulen på eller ej. Kan någon förklara vad det kan vara som skiljer i bakvagnen när hjulen hänger eller ligger normalt. Har prövat en annan mellanaxel, bytt stödlager, justerat stödlagret upp och ner, bytt sida på drivaxlarna men inget förändrar vibrationerna. Ska tillägga att ibland kan vibrationerna vara nästan borta meddan det händer, ofta med baksätespassagerare, att bilen vibrerar så att jag får stanna och starta på nytt för att få stopp på eländet. Tacksam för tips och råd. Tycker att jag i övrigt har en kanonbil! //gorandav@telia.com

Gorand
ka
280
kalopps
Cater-pillar
Kan vara hardyskivan (den som förbinder växellåda kardan)den ger upphov till kraftiga vibrationer, då den är sprucken eller är felmonterad. (kan föra ett attans liv)
Ett annat tips är att en eller båda stötdämparna är helt slut. (Man måste ta av dem och testa dem för att bli överbevisad "fjäder bort")
Du skriver att du prövat med att byta plats,med dina
drivaxlar. De är ju samma drivaxlar trots allt så, vibbarna är ju kvar likväl om det skulle bero på dom.
Om du har haft isär kardanen, och monterat ihop den i annat läge, så kan kardanens ballans förskjutits, vilket kan ge upphov till vibrationer.
Själv hade jag kollat Hardyskivan i första hand.

Hoppas det löser sig.
Om du fått hjälp via detta inlägg så skriv gärna vad som var orsaken, då man själv kan råka ut för liknande fel. "BMW tar 950kr/timma BLÄÄ" (själv 540 ägare)

Mvh Kalopps
Tack för ditt svar. Jag har några kompletterande frågor. Att hardy-skivan är sprucken är lätt att förstå/se men vad menar du med "felmonterad". Går den att sätta fel?

Om stötdämparna är slut måste det väl ändå vara nåt annat som vibrerar. Tar stötdämparna bort vibrationer om de är bra?

Drivaxlarna lär ju kunna bli slitna "åt ett håll" och om man byter plats/vänder dem så kan obalansen försvinna. Rätt eller fel?

Vad menar du med "haft isär kardanen"? Jag har bytt mellanaxel-lagret. Detta gjorde en bilverkstad men det var för att vibrationerna redan fanns. Visst är det bara om man tar isär knutarna som det kan bli ihopsatt fel och därmed orsaka obalans? Jag blev ju inte heller av med vibrationerna när jag bytte till en annan axel. Man kan nog utesluta axeln och om jag kommer ihåg rätt så satt det en hardyskiva på den axeln också.

Jag har en känsla av att man måste sluta sig till att det har nåt med bakaxeln att göra eftersom problemet är last och lägeskänsligt, alltså hur drivaxlarna står.

Har du några svar på mina frågor och funderingar, Kalopps?

Gorand
V1
50
V10
MB E280
Jag har exakt samma problem..
Har haft inne min på verkstad två gånger för detta.
De har bytt en drivknut samt balanserat axeln.
Detta gjrode att vibrationerna jag hade i 30-55 försvann men däremot inte de vibrationer du pratar om.
Ska snart lämna in min igen på annan verkstad men får du det löst innan mig så maila gärna och tala om vad det var..

bmwsoon försvann och upp ur askan steg V10!
Al
462
Alexandar
BMW M5-01
Har du kontrollerat dina motor-och växellådefäster/kuddar? Är de utslitna rör sig drivlinan eller får fel vinkel eller nivå till följd av
att det uppstår vibrationer. De brukar ta slut efter 10 år. Vibrationerna är vid ovan fel sådana att de
är last och lägeskänsliga.
C-
51
C-J.ODEN
540iA -93 som brunnit upp
Jag har samma problem som ovan men det blir betydligt bättre när jag har kört några mil.Det KAN ju bero på att motorkuddarna blir varma (mjukare)...Eller??

-Ingenting är omöjligt-
Ot
705
Otto
750iA -95
M5 -00
335iA cab -08
T-bird Roadster -62
jag har också samma vibrationsproblem vid 50-70, det verkar vara mindre påtagligt då man har last.
I ett tidigare inlägg (för 9-10 månader sedan)berättade en 540 eller 740 ägare att han till slut löste problemet med att byta utgående lagret på växellådan. sök på vibratoner + 540 eller 740 så kommer det nog upp några 100 inlägg.

MVH
Stefan

PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Samma här C-J. Efter en stunds körning försvinner samtliga småvibrationer från drivlinan på min. Verkar som att det är ganska vanligt på 8:orna om man ser till tidigare inlägg.

Mvh.Patric
V1
50
V10
MB E280
på min kan man iaf bortse ifrån det där med motorkuddar.
De är nämligen precis nybytta vilket ios gjorde att det vart lugnare durrandet men det finns helt klart kvar.

bmwsoon försvann och upp ur askan steg V10!
C-
51
C-J.ODEN
540iA -93 som brunnit upp
V10- Bytte du själv och var det svårt? Om du inte bytte själv..vad kostade det?

-Ingenting är omöjligt-
V1
50
V10
MB E280
Vet inte vad det kostade.
Stället jag köpte bilen på fick göra det åt mig, ingick i dealen.
Har dock för mig att de pratade om ca 2-3000 per sida.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.