|
|
|
|---|---|
|
Har ett problem med att batteriet laddas ur, något tjuvar. Detta gäller i och för sig vinterbilen NISSAN Bluebird 87, medans 525:an står i vinteride, men jag provar. Har kopplat en multimeter i serie med +kabeln till batteriet och mät strömmen. Den visar ungefär 2,5A med alla förbrukare avslagna och motorn avstängd. Har plockat ut säkringarna en efter en och kollat men hittar inget som skulle "tjuva". Vad kan det vara som "tjuvar" så mycket ström eller vad är fel. Felet kom helt plötsligt. Tacksam för ideer och tips Kör försiktigt i jultrafiken och GOD JUL. mvh Mackan Fyra hjul är fler än två?? | |
|
Du har ett problem ,japansk bil. Länk |
|
|
Av egen erfarenhet brukar jag alltid kolla bagagerumsbelysning , handsfacksbelysning och andra skumma belysningar , stereo (om eftermonterad) och elbackspeglar. Är det inget av ovanstående finns det inte så mycket annat att göra än att fortsätta mäta bakåt i kretsen tills du hittar det :-( MVH David Öfverdahl-Forslöf BmwCS #4984 |
|
| Börja som du gjort dra ur ALLA säkringar då BÖR strömmen vara 0 (om inte har du problem...) Montera sen i säkring för säkring tills multimeter ger utslag nu är du en bra bit på väg... | |
|
En del prylar går alltid osäkrat på batteriet t.ex startmotor, generator. I en del bilar (BMW t.ex) sitter säkringar på flera ställen, har du hittat alla? FP |
|
BMW Kungen |
Riskokare... köp min ford scorpio istället, den har precis samma problem, men den är ju inte japansk.*ler* Mvh /// Kungen |
|
Har varit ute och rotat lite idag. Har haft batteriet på laddning över natten. Nu är det fulladdat, ca 14,1V. Mätte också tjuvströmmen, multimeter i serie med +kabel och +pol på batteri och nu visar den ca 3,1A. Igår när jag mätte var batteriet helt tomt ca. 3,0V och den tjuvade ca. 2,5A. Är det korrekt att när batteriet är fulladdat så blir tjuvströmmen större??? Verkar lite konstigt. Testade inte att rycka säkringarna idag, det blev för kallt. Kan kylan spela någon roll för detta? ca. -8 gr idag. Får ta nya tag efter julen med detta. God jul allihopa!! mvh Mackan Fyra hjul är fler än två?? |
|
|
Det är helt normalt att strömmen blir högre när spänningen på batteriet är högre. Det är drygt 30W som försvinner någonstans och detta måste du hitta om inte annat så för brandrisken. FP |
|
|
Koppla loss generatorn (som inte är avsäkrad... ) OBS samtliga generator kablar!! Det är inte helt ovanligt att likriktar bryggan ("dioderna") går sönder |
|
|
Och gör batteriet ditt en tjänst och koppla ur det. Om du inte redan gjort det? MVH David Öfverdahl-Forslöf BmwCS #4984 |
|
|
Batteriet är redan urkopplat. mvh Mackan Fyra hjul är fler än två?? |
|
|
Har nu fått ordning på "riskokaren". Det var generatorn som tjuvade. Bytte generatorn på ca 30 min. Undrar om det hade gått lika smidibt på bimmern? Tack för alla tips och ideer. Mackan Fyra hjul är fler än två?? |
|
|
Så pass som 30 min ändå? Det var lång tid..:-) FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.