AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
514

E38: Radion har lägre volym än övriga ljudkällor (CD/band/TV)

po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Hej, Kan någon komma med tips på vad som kan vara fel.
I höstas sjönk radiovolymen plötsligt när jag var ute och åkte. Sedan dess är radion alltid markant lägre än volymen från övriga ljudkällor. Jag har original integrerat business paket med CD-växlare/bandare/TV/
navigator/telefon/multifunktionsratt. (Ingen DSP eller hastighetsberoende volym). Mottagningen är fortfarande lika bra som förut.
Provat att boota om (lossa batteriet en stund och återanslut? Visst har väl business hastighetsstyrd volym? I vilket fall, hjälper inte bootning så måste nog radion in på servicebänken.

FP
po
1.178
powertoy
528i -82
Tack för svaret! Tyvärr har jag redan provat med ombootning utan resultat. Beträffande hastighetsberoende volym är jag osäker. I min tyska instruktionsbok nämns bara "Geschwindigkeits abhängige Lautstärkerreglerung" (smidig tysk benämning;-), som en anslutningsmöjlighet. Har även testat ett tips jag hittade, att hålla inne "TP" i 10 sek för att få fram en service meny där det bl.a. ska gå att ställa GAL känsligheten. Får dock inte fram denna meny. Frågade som hastigast sist hos BMW, men dom hade inte heller något hett tips. Så det får väl bli en seriös felsökning vid nästa inspection.
po
1.178
powertoy
528i -82
Folke, du har nog rätt, att bussiness har hastighetsstyrd volym. Jag fick fram servicemenyn och mycket riktigt går det att ställa GAL känsligheten mellan 1 och 4. (Tricket var att sätta på och slå av radion och sedan slå på igen och trycka in TP i tio sek.)Mitt fel kvarstår dock, funderar på om ändå det inte har med antenn-signalen att göra. Den har faktiskt svårt att själv söka radiokanaler både på sökkänslighet 1 och 2.
Det sitter en antennförstärkare i anslutning till den inbyggda antennen (värmetrådarna) om du inte har en konventionell antenn. Förstärkaren skall ha 12V via oftast en vit kabel när radion är påslagen.
Dålig antennsignal borde iofs göra att du får mycket brus i signalen, förutom svagare volym. Hur går radion på AM? Om den är normal här, dvs en hel del stationer från utlandet skall gå in kvällstid så är nog antennen OK.

FP
po
1.178
powertoy
528i -82
Tack för tipset! Folke. Jag ska testa det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.