AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.168

Frusna lås :(

Sida 1 av 2
tvättade bilen igår, då det var varmt (+10) och idag så har låsen självklart frusit igen (-10)...vad kan man göra för att tina dom ?? har testat att värma nyckeln, spreja 5-56 i låsen, men det hjälper inte..på förarsidan så kan man röra nyckeln lätt i låset, men när det kommer till den punkten där låsploppen skall hoppa upp så gör den inte det, samma på passagerarsidan...

bagageluckan går dock att öppna, för där finns inget lås :)

"Vill du bli respekterad av din avbild, får du visa din avbild respekt" - Björn Afzelius (1947-1999)

Jag räds inte långmilare !

Länk
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
2-liters fryspåse, fyll med varmvatten, håll mot låset en stund.

Mvh Björn
ok, får testa det !

"Vill du bli respekterad av din avbild, får du visa din avbild respekt" - Björn Afzelius (1947-1999)

Länk
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
För två år sen var det -20. Tvättade bilen i tvätthall. Åkte till en kompis och stannade där tolv timmar typ. Kommer ut mitt i natten å ska åka hem. Bilen ser ut som ett jävla isslott! Låset fruset (of coz) tar i lite grann och det går sönder! Dumt!
Ringer en låssmed dagen därpå. Han kommer inte heller in p g a att dörrlisterna är fastfrusna. Han håller på en timme! Jag slipper betala honom eftersom han misslyckades med sitt jobb. Ringer bärgaren en dag senare och dom lyckas ta sig in i bilen faktiskt! Dom bärgar bilen till ett garage där den får tina upp! Kostade 1100 kr!
Så åker jag till bmw och dom monterar ett nytt lås ca 3 veckor senare! Kostar mig 1500 kr! Plus att jag får åka runt med en olåst bil i tre veckor.......´

Kalaset kostade mig således 2600 kr att tvätta bilen.
P g a min klantighet!

God jul
ant
dyr biltvätt.. =)

jag har skaffat mig en liten sprayburk med någon slags låsolja till mina frusna lås. det är turtle wax som har tillverkat den. den innehåller teflon och det är bara att sätta den i låset och och spraya så löser sig isen på en gång. en kanon olja enligt mig. mycket bättre en tex 5-56.

=====
Länk
-RW-
Det räcker med en flaska het vatten på listerna, dörren öppnas snabbare än man tror. Men man får torka det snabbt med en trasa.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jag skyller på att jag var ung o dum i ovanstående låsincident. hehe
Hade det skett idag har jag tagit varmvattenpåse lr helt enkelt låtit bilen stå i några dagar till töväder kom. En sak är säker, man lär sig av sina misstag! Den hårda vägen!!!!

Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Om det går att vrida på nyckeln en bit så är det inte själva nyckellåset, utan det är själva "låsmekanismen" som sitter en bit under inne i dörren. Det är en del av den som själva "haken" (som håller fast dörren när den är stängd) går in i när du stänger dörren. Du ser altså en del av den då dörren är öppen...

Jag blev av med detta problem genom att ta bort dörrsidan och ta ut den delen. det är lite pyssel att få ut den, men det är inga större problem. Sedan så borrade jag upp de två nitade skallarna som dess plastkåpa var fastnitad med (du ser vad jag menar, dom behöver inte nitas igen, sitter bra endå). Sen tog jag bort plastkåpan och gjorde rent hela låsmekanismen rejält och smörjde upp med kopparfett (i brist på annat fett). Sedan satte jag ihop allt igen och det funkade utmärkt.

Mitt lås har varit svårt även på sommaren, och på vintern var det inte ens att tänka på att få upp det, men nu går det hur lätt som hälst, även vid -25 grade.

Tidsåtgången för att göra detta på en dörr var för mig ca 2 timmar. Alltså väl investerad tid.

Lycka till!

Min skrothög: Länk
Mattan
Använd aldrig 5-56 o dyl. till låsen.Använd bara låsspray-låsolja.
God jul alla

Visa användare
431
Appelqvist
E70 X5 35sd -08
Enligt instruktionsboken så är vissa E30 bilar (kanske andra karosser oxå) utrustade med en värmning av låset om man håller uppe handtaget 10 sek eller så.

Har ej haft möjlighet att bekräfta eftersom jag jämt öppnar med larm.

Någon som vet vilka bilar som har denna finess? Någon koppling till eluppvärmda backspeglar kanske?
Appelqvist:
Det är tillval i Tyskland men jag tror att det är standard i Sverige.

_____
Micke
Länk
Pa
368
Palle83
Mini Cooper Clubman D
Fanns det redan -83 eller kom det senare?
Visa användare
240
Lunken
323CIA e36
Jag tvättade bilen i förgår. Då det var 2 grader, satte då tejp över låsen, och direkt efter tvätten sprutade jag 5-56 i låsen och dörrarna, plusgraderna hölls sig tills igår, nu är det -15 grader ute och låsen fungerar utmärkt.

Tips: oljor som 5-56 och sonax fungerar mycket bra på att driva ut fukt. vilket är ju vad man vill göra.
Däremot gör många felet att använda dessa oljor när låsen redan frusit, detta funkar inte om inte oljan är varm förstås och man vil ju inte ställa sig och elda på en tryckbehållare precis.

Låsoljor som innehåller granit är inte att rekomendera.

Och om själva låsmekanismen frusit (vilket hände på min tidigare i vintras) Glöm ej att spruta i dörren och inte i bara i själva låskolven.

"Detta är dock min högst personliga åsikt"
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Har varit med om samma sak. Det är låsmekanismen som fryser efter biltvätt. Om du har tillgång till el så kör du hårtorken eller varmluftpistolen på plåtytorna runt låset. Det tar ett tag och var försiktig så du inte bränner lacken om du kör varmluftpistolen.
/Mats
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jag har gjort det igen! Tvättat kärran i -15!
Men nu behöver jag inte bilen på tre fyra dagar så den står i kallgaraget nu. Det gör inget om det fryser lite..
markus00
Ett tips för att slippa fastfrusna lister.
Ta lite glykol på en trasa och smörj i listerna.
Fick tipset hos min BMW verkstad

//Markus

-----
Min bil: Länk
Sp
507
Speddy
730i V8 -92
Om man tvättat bilen när det är minus ute så låt bilen stå med öppna dörrar när ni tvättat, vattnet fryser men det fryser inte ihop listerna.
Visa användare
240
Lunken
323CIA e36
Ett annat sätt att slippa ihopfrusna lister är att köpa sig lite silikonsprey eller en silikonstav.

Och applicera på listerna, har aldrig provat detta själv men en polare gjorde detta på hans bil och det funkade bra.

Detta har en nakdel, det tenderar att gnissla mycket när värmen kommer så då blir man tvungen till att ta bort det.

"Detta är dock min högst personliga åsikt"
markus00
jag använde silicon spray förut men mina lister frös fast ändå. Det verkade som att siliconsprayet försvann efter några dagar.
Glykol funkar bäst för mig iallefall till E34;ans lister

//Markus

-----
Min bil: Länk
mi
910
micke80
528i -86
520i -97
635CSi -83

BMW CS #3981
Sprayar alltid 5-56 i låsen när jag har tvättat, om det finns risk för minusgrader. Funkar kanon!
hmm...tackar för tipsen..

Gunneriusson
jo jag misstänker oxå att det är ngt inne i dörren som har hakat av, för det funkar inte med nyckel, men det funkar att trycka ner knoppen när man har dörren stängd (och dörren blir låst)...fick igår haynesboken till bilen så jag skall nog klara av det :)
passagerardörren klarade sig bra..

fick även ett turtle winter-set innehållandes just låsolja med teflon och lite annat som är bra att ha på vintern...!!! mycket uppskattat!

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.