|
|
|
|---|---|
|
Hej jag undrar vad det kan vara för fel på min låda på 523-97 när den är kall så är det trögt att få i växlarna när man står still.Är motorn avstängd så är det inga problem men när man står still med motorn igång och trycker ner kopplingen och släpper upp den igen så är det trögt att få i växlarna men har man väl kopplingen nere och har fått i en växel så kan man lätt gå igenom alla växlar men släpper man upp den och trycker ner den igen så är det samma sak igen.Jag känner även att bilen rör sig lite framåt när man lägger i tex.1:an dock bara om jag släpper upp den och trycker ner den igen och lägger i en växel hade den inne för byte av svänghjul och koppling kan det vara något som blev fel där. Den var ej så innan kan också köra med växel i och när jag ska lägga i neutralen så känner jag att det kärvar lite grann ibland. | |
max f |
låter som om dom har tabbats sig på verkstaden lite. om det är en seriös verkstad/auktoriserad så kan du bara ringa till dom berätta felen som uppstår och säg att det uppkommit efter den varit inne hos dom. då kommer dom nog ta emot bilen och fixa felet på stört. tänk om alla verkstäder tänkte på sitt ryckte då skulle alla bilar rulla ute på vägarna. och bara ha stora fel ibland. |
|
Ja det verkar ju som om den inte kopplar ur riktigt. Detta sliter enormt på lådans synkringar. Kör inte med bilen i onödan. Var har du dragläget på kopplingen? Jag kan tänka mig att det är långt ner i golvet och att det därför inte blir riktigt frikopplat. Om dragläget är normalt så kan det kanske vara så att lammellskivan kärvar på splinsen och inte löper när man kopplar ur. Isåfall har dom väl glömt att fetta in detta eller nåt. Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
|
Hej! Kom du vidare på detta? Jag har upplevt att växellägena på min 523 -98 är något tröga att få i. Inget allvarligt men undrar om det är generellt så att de är lite tröga, eller om det är en justering som behöver göras. mvh Lars |
|
marw |
Samma problem här. Inga problem motor avstängd. Med motor på går det trögt. kopplinger sitter en bit upp från golvet på min. |
|
Kan bara intyga, ibland går det trögt att få i växlarna. Speciellt 1:an och 3:an. Såg någonstans att det fanns några plastbitar i överkant på växelådan som kan slitas ut. Någon som vet? //Frols |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.