|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har en Z3 2,2i någon som vet om (eller hur) den går att chipstrimma. Hur många Hk kan man få ut ur den? | |
|
Tommel: det råder en del skepticism mot att chippa bilar på detta forum har jag märkt. Gör en sökning på "chip" eller "estrella" så hittar du en hel del trådar om detta... _________ More power! Vill ha kompressor jag med! Länk |
|
|
tommel: Låt din fina bil vara original. Chippar du din bil kanske du får ca 10 extra hk på papperet, inte ens säkert att du känner skillnad (man bara "tror" att det går bättre). Du tar en risk om du chippar din bil både när det gäller motorhaveri och försäkringsfrågor. roadZter |
|
|
Tror inte det ger så mycket extra effekt att det är värt mödan. De få extra hästar som kan utvinnas blir nog rätt dyra med tanke på försämrat andrahandsvärde och möjliga motorskador. Jag skulle själv va lite försiktig med att köpa en begagnad bil som är trimmad. Det väcker tankar som; hur hårt har han kört egentligen eftersom det inte räckte till som det var från början? Håller med DanneZeta, behåll din fina bil som den är! /Kristian |
|
|
Sant! Den räcker i.o.f. ganska bra som den är och förmodligen är det inte värt besväret och risken. Jag var mest nyfiken på hur mycket det skulle kunna ge. |
|
|
Lite nyfiken. Kan ni inte berätta om riskerna, hur stora de är mm? Qvarnis |
|
|
Qvarnis: För det första är inte BMW en speciellt timvänlig bil när det gäller chip. Att trimma en bil medför alltid risker, om dom sedan är stora eller små är upp till var och en att bedöma, personligen tycker jag att riskerna överväger med tanke på den lilla eventuella effektökning man får. Dessutom har verkstadschefen på en BMW-auktoriserad verkstad sagt följande till mig angående trimchip: "Vi har flera BMW med rasad motor på bakgården pga trimchip, det är verkligen inte att rekommendera". Det är ju en kille som borde veta, eller? Sedan finns det säkert mer eller mindre bra produkter/chip ute på marknaden. roadZter |
|
JohanOS |
Chipstrimma? Är det när man trycker i ett paket estrella i tanken? |
|
Dannezeta: Det verkar mao som man måste vara noggrann i sitt val av chipleverantör? Svarar BMW sämre än andra sugmotorbilar på chipning? Qvarnis |
|
|
Qvarnis: BMW är säkert inte sämre att chiptrimma än andra bilar med sugmotor. Men att bilar som t ex Volvo, Saab, Audi, Skoda med låg- alternativt högtrycksturbo ger mer hk per satsad tusenlapp är ju ingen nyhet. God jul! =) roadZter |
|
järnet |
Svårt med pluralformen av chip, som med de flesta anglosismer. Ett chip flera........ |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.