AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.463

min motor rasade =( =dyrt

Sida 2 av 3
M3-Mackan
På både tomgång och belastning. Och eftersom jag inte är någon mekare så hade jag väldigt svårt att urskilja om det var ventilslammer eller ngt annat som lät. Men jag bokade tid för ventiljustering men kvällen innan så havererade den...och så var den sommarn förstörd.

-Mackan-
M3-Mackan
Glömde tillägga där. Att knackande hördes ju inte när jag körde med bilen. I alla fall inte in till kupen. Utan bara tomgång

-Mackan-
Mackan:Nej det är inte lätt att veta.Men det kan vara ett skuret vevlager också.En ventil som är så sprucken att den slamrar bör inte vara tät.Bilen skulle låtit"halt"på tomgång.ojusterade ventiler börjar inte låta helt plötsligt utan det kommer efter hand.
M3-Mackan
Ljudet tycker jag inte lät som ett vevlager. Det var ett mycket lättare knackande(nästan som spikningar). Lyfte ju toppen på den i höstas och det var totalras på 6'e cylindern. En ventil hade hamrats fast i kolven och repat loppet, salgit sönder toppen(Dem 3 andra ventilerna såg man knappt) Om det sedan berodde på att ventil gått utav eller att ett vevlager skurit låter jag vara osagt. Det konstiga var att strax innan den rasade hördes ett ljud som påminde om ngt som fastnat under bilen och hängde eter och fladdrade. "Flaff flaff" sen dog den på 6 cylindern och började knacka ganska högt.

Problemet är ju hur som helst åtgärdat men det hade vart kul att veta vad det var som orsakade det

-Mackan-
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
mitt "oväsen" kom under belastningng och efter det så körde ja inte ngt med bilen... fick ingen som hel´st förvarning utan ventilen knäcktes under helt normala omständigheter=(

M POWER- När du älskar att KÖRA!!!
M3-Mackan
Ja, då kan man verkligen snacka om otur & besvikelse om den bara smäller utan förvarning. Jag hade i och för sig lite mig själv att skylla också eftersom jag utsatte min för extrem kyla under vinterhalvåret utan m-värmare, vilket resulterar i enormt slitage. Så numera är den avställd under vintern.

Kan ju även tillägga att jag inte var speciellt snäll med den på sommarn heller, men då vart jag och andra sidan aldrig ifrånkörd heller :)

-Mackan-
Jag kör min bil nästan varje dag Inte får jag dessa problem ..spicka har och där ..vad använder ni för oljor ????? Köp olja from BMW ORGINAL...inget annat skit...För har ni M3 dom skall detta inte finnas SPRICKOR eller klarar inte em M# motor en missad växel...Min går som en klocka (har även missat en växel)

Kör på höger sida
BMW orginal olja?? det är Castrol som är BMW:s rekomendation.
Ev
612
EvergreeN
318i Touring E46 '05
Knäckte det vevstakar och så vidare eller? Själv har jag en opel calibra turbo som jag nyss knäckte 8 ventiler på men där räcker det med att byta ventiler och ventilsäten, till en kostnad av kanske 2-3 tusen..

Fan va mycket en liten ventil kan ställa till med. Gick det inte att byta ventilstyrning och säten i toppen då? Blocket förstår jag att du blev tvungen att kassera men kostar verkligen den renoveringen 100.000:- ?!

Marie de har ju inte med olje kvaliteten att göra fall du får en spricka i ventiltallriken de har ju nästan alltid med övervarvning att göra missar man en växel vid fullgas och inte släpper gasen jävligt fort kan den lätt rusa upp mot 9000 varv utan problem och hinner inte ventilfjädrarna med hastigheten på ventilen kan den slå i kolven och som följd får du kast på tallriken eller går den av helt hade en E30 m3 en gång där jag missade växeln slutsatsen av detta var att jag bockade alla avgasventilerna dom slog i kolvarna och all komp försvann så se till att få i växel och framförallt rätt växel då håller de hade en 325 som jag fick i tvåan istället för fyran i 180 kmh/h låg delar från motorn på hela motorvägen.
Marie:Säg inte för mycket på den 3,8l motorn du har är det inte helt ovanligt att blocket spricker.Den är så mycket uppborrad att cylinderväggarna spricker.Detta händer när den blir gammal,lite oval i loppen och vid höga varvtal.Då kan man inte se sprickorna för alla hålen...
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
99000:- för renovering, d va va d sa på den firman där jag köpte bilen. vad sen BMW hade tagit för renovering (lr verkstad rekommenderad av BMW) d vet ja inte. BWM tog d billigare o förhoppnigsvis bästa beslutet...

>marie, d va ventilen som havererade i detta fallet, alltså inget oljerelaterat ras. man skall ha en bra olja-naturligtvis!, lr en som min som faktiskt är billig men ersätter skador om d skulle inträffa, väldigt populär i USA, även på g i sverige...

som tidigare sagt, en missad växel med för sen reaktion med följd som varvtal upp mot 2000 varv(lr va d kan bli) över varvtals-stoppet (på då en redan högvarvig bil) kan jag mycke väl tänka
mig att det inte håller... och- tydligen inte...

Jag har inte mycket erfarenhet av M-motorer, men jag tycker också att dom verkar vara ganska känsliga. Och fruktansvärt dyra om det går sönder. Jag jämför med tex Corvette som har en rättså pålitlig smallblock v8 i sig där reservdelarna antagligen kostar en fjärdedel av vad bmwdelarna kostar..

Fast det är klart, m3or är hårt körda. Känns så läskigt bara att köpa. Rena lotteriet.
An
87
Andreas BMW
Bmw 328it-96
TJ: Spik orginal och gått 10000mil... Om jag inte minns fel så har den där M3:an gått mellan Piteå & Luleå på ca11.32minuter medelsnitt 240km/h..
Enligt ägaren som hade den då så var inte bilen som den varit efter det..
m3:an blir såld till den "galning" som spöar skiten ur biljävlen.. sen köper en kompis till mig den.. men eftersom dom vet exakt lika mkt som mig så beslutar han att lämna tillbaka denna.. därefter köper m3-mackan den.. å han erkänner ju själv att han kört hårt med bilen..

En bil som m3:an är byggd för att ha 286hk vid ett visst max rpm.. kör lika hårt med en 318 och den går sönder oxå.

Det är alltså sällan det är själva motorns fel, utan det är handhavaren av motorn/bilen..

Mvh Andreas

Ps Mackan, förmodar att du redan visste detta om din bil (Pite-lule) alltså...
Co
129
CompuTerror
M5 3,6l, 1990
Marie: Samtliga inlägg från dig är klagomål och snack hur bra din touring är... Visst, du har en bra bil och det vet de flesta här på forumet... även de som valt att köpa en annan bil för att de tycker att den är bättre...
Men att du ska klaga på alla??? t om hävda att de som inte har en M-bil borde vara på forumet?

Skriv ett vettigt inlägg istället!
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Till M3 Mackan:
Är din bil en dakkargul coupe? Bil- city är väl VW handlaren i Piteå? Jag var där och provkörde en gul M3 -93 med 84000km i mätaren, tyg/alcantara inredning. Detta var sommaren -01. På den lät bakväxeln som en betongblandare och växelspaks knoppen satt löst, bilen gick som fan och karossen var väldigt fin, men missljudet från bakväxeln lät misstänka en viss grad av vanvård, så jag avstod.... Det var enligt försäljaren en mekaniker hos dom som hade ägt bilen. Vet ej om det är din bil, men.... Köpte en vit M5 touring -93 istället(Bodde i Piteå -00-dec02)
Sakke
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
>ojay Bilköp e ju alltid till en viss del. Alla kan inte allt men d e klart man kollar upp d man vet ska kikas på... Sen e d ju troligt att en M3 gått hårdare än en skoda men samtidigt också mer välvårdad än en bil i mängden(men d syns ju mer tydligt). Ja har åtgärdat d små brister so fanns på min (so far) och ventilen var med min erfarenhet jäkligt svårt att kolla upp så den niten fick ja ta. d kostade mycke i min plånbok men, ja ha en underbar bil...

Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
>ojay alltså LOTTERI (missade skriva d i förra inlägget)

_hubbe_
Jag vet en kille som lyckades få motorn i sin rs2:a att rasa... Så de e inte omöjligt...
T_J
_hubbe_: det där lät intressant, på vilket sätt rasade motorn?
Var den original? Hur långt hade den gått?

Många frågor men såvitt den inte var rejält trimmad är det den första RS2 motor jag nånsin har hört talas om som rasat!
Så jag är lite nyfiken :)

Jag
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.