AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.464

min motor rasade =( =dyrt

Sida 1 av 3
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
hej alla vettiga människor. ha surfat runt på sidan ngr månader o tänkte att d dags för o ge sig in i leken.

Har ägt min M3:a 9 månader nu. Efter 4 månader knäckte jag en ventil. d sa på verkstaden att ja övervarvat, alltså missat en växel. Men d vet jag att jag inte har. D kan va så att d en ngn som satt en spricka i den innan mig genom övervarvning o sen knäckte ja den när jag drog ur den på 2:an o 3:an (vilket tydligen inträffade).

BMW plockade hem en begagnad motor från tyskland (eftersom d skulle kosta 99000(!) att renovera min gamla) o d kostade me frakt, jobb o material mig 40000kr innan bilen rullade igen så nu blir d inga 18" på ett par år...

Ngn som ha hört talas om detta? Ngn kan väl tycka synd om mig? Ha haft 6 st bilar innan o så köper man en BMW o då rasar motorn, ska man behöva komptesta o plock isär innan man köper m.bilar??

I övrigt pedantskött i garaget väntandes på en tidig o fin vår med soliga asfaltsvägar...

tjo!

M POWER- När du älskar att KÖRA!!!
W
187
W
BMW 316 -89
Tråkigt med bilen :(
Det värsta när man köper en M-bil är just det att dom kan vara MYCKET hårt körda. Jag skulle rekomendera alla som köper bil (BMW) överhuvudtaget att M-testa bilen eller åka till en BMW verkstad och få den kollad. En seriös säljare skall givetvis gå med på detta och kanske till och med har gjort det själv och kan visa papper på det.

När det gäller m-bilar som får gå lite hårdare är det extra viktigt med fulltecknad service bok om man inte tänkt att renovera motor vid inköp......

Mvh Martin
Dani
Tycker att Motoromännens test är rena skiten!!
Det är bara misslyckade bilmek. som jobbar där.

Har varit där med polare som skulle köpa bil, 2 ggr, och de har missat de viktagste felen vid båda tillfällena, och påpekade att det satt nya clips på osv...
Motormännen kollar inte närmre på motorn mer än att de lyssnar på den på tommgång och när de kör.De koncentrerar sig mest på karossen och inuti kupe´n.
Det som hände dig med M3:an kunde nog mest troligt ingen kunnat förutse,eller förebygga.Men det är ju ingen tröst för dig.Jag tycker synd om dig.Men bara så att du vet,BMW:s M:bilar är faktiskt bland de mest stryktåliga man kan hitta.Det är ju faktiskt en högprestanda vagn med stora påfrestningar som följd..
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Man kan ju alltid ha otur med alla bilar, och händer det något sånt här med en M-bil så blir det dyrt, men det visste man nog om när man köpte den. Många M-bilar är mycket hårt körde, och även om de kan ta mycket stryk kan man ha otur och drabbas av ett ras.

BMW 7er-Burnouts is for wannabees!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Var bilen chippad och varvtalsbegränsaren flyttad uppåt eller bortplockad?
Hade en m3 E30 -87 med 2.5 liters motor på 300 hk vid 8500 varv någon månad efter jag sålt bilen small en ventiltallrik av men de e sånt man får räkna med om man idiottrimmar men en original bil händer otroligt sällan förmodligen är de som du sa att bilen har varit övervarvad en gång o fått en spricka.Du kan övervarva motorn fast du har original begränsare typ missar en växel eller får i fel växel
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
jo... "mekanikerns" variant var att någon hade fått i en växel upp (istället för ner) vid högt varv på x växel...

garantifirman har kontrollerat o godkänt bilen o för att den ska gå igenom måste den va original så d antar jag. ska väl kanske ta o kolla chipnrt...

Visa användare
131
MACKILLER666
AlpinaB10 3,5-90
Nr:319
Ja du,håller med dig om M-test...helt värdelöst...
Jävligt synd me bilen och pengar som du kunde köpa nåt roligare för!
Än vad du gjorde när olyckan va framme så=med bilar kan ALLT hända,gräv inte ner dig och jag hoppas att du inte lider ekonomiskt för detta!?!
GOD-JUL och god fortsättning...
Allt gott/macke

MACKILLER
T_J
Du är inte den förste och inte heller den siste med med en rasad M-motor....

Tycker M-motorerna inger ett väldigt opålitligt intryck, jag vet inget annat märke som har så hög frekvens av motorhaverier på sina prestandabilar som vad just BMW har..
Då kommer en fråga!Vilka prestanda bilar jämför du med då?
M3-Mackan
Min small oxå i sommras efter 10000 mil. Total haveri på ena cylindren. Som vanligt säger alla mekaniker att det är övervarvning, fel växel mm när en kille i dem yngre 20 kommer in med en rasad BMW M. Min havererade dock på landsvägskörning. Köpte en motor för 17500:- utan oljefilterhus & grenrör. Fick 3500:- i reklmation eftersom dem inte täckt för insuget vilket resulterade i extra jobb för verkstaden. Sålde sedan min gamla för 3000:- till en motorutvecklare på SAAB. Arbetskostnaden på ca 17000:- stod bilfirman jag köpt bilen av för (FD Bil City Piteå) Fett med kredit till Tobbe där. Så jag klarade mig undan ruskigt billigt. Vart lite långt det här men var tvungen att skriva av mig lite

-Mackan-
Ri
825
Ricke
540ia -97
1602 -71
puh....Tur att man kollade upp motorn redigt innan man köpte M3:an då.........Min är fullservad på BMW och har endast gått 7800 ärliga mil!!!

Mvh Ricke

P.S 300+:Jag lider verkligen med dig.Fick själv nyss byta motorn på min 525i -88(vinterbilen)vilket gick på 9500:- inkl. byte av koppling och montering av den nyrenoverade motorn(ganska billigt ändå),men dessa pengar hade man ju villat lägga på m3:an istället D.S
Dani
Ricke...hur vet du att dom är ärliga?
M3-Mackan
Kom på en sak som jag funderar över. Om det blivit en spricka i en ventil märker man det eller hör man det. Elller har man bara en jävla otur att märka det sedan när ventilen till slut går utav?

-Mackan-
T_J
Lantisen; jag syftar främst på Audis modeller som fanns under samma tidsperiod, S2/S4/S6 och RS2.
Jag har aldrig hört talas om en sådan motor som har rasat, iofs så har jag hört talas om nått haveri men då har det handlat om trimmade motorer runt 600-700hk.

På de nyare modellerna verkar det vara ungefär samma visa, motorhaverier händer ganska frekvent hos BMW men inte hos Audi, iofs vet jag att Audi haft problem
med tidiga S4 Biturbo, felkonstruerade grenrör orsakde motorhaverier, men från 99b sitter RS4`ans grenrör på alla S4 BiT så det är ur världen men det är oxå det enda kända problem Audi haft med sina prestanda motorer så vitt jag vet.
Och av vad jag har försökt läsa mig till är inte M3 E46 motorproblem lösta än..

Men som M3-Mackans E36 M3, spik original och rasar vid 10k mil, det tor jag helt ärligt _aldrig_ har hänt med en 20V R5 Turbo motor från Audi.

Jag älskar både Audi och BMW så det är inget förtal eller dylikt, det är bara ett konstaterande.
jag tycker det är trist i.o.m att jag förmodligen kommer för första gången nu i vår att köpa en prestanda vagn av märke BMW...
T_J:Jo Audi har några riktiga slitjärn till motorer.Men de första du beskriver utom RS4:an har väl inte så mycket effekt som M-bilarna.Men M-bilarna är känsliga för chipstrimmning som flyttar varvstoppet.Jag är övertygad om att många haverier beror på just detta.BMW tar ut sin effekt vid väldigt höga varv,Är det inte så att nya M3:an anger maxeffekt vid 7800 varv och bryter vid 8000.Det M3-Mackan säger om haveri vid 10000 mil låter fel om den är otrimmad.Undrar om milen stämmer eller om den är trimmad?Har bytt motor åt en kompis som hade en M3-94.Den skar på ett vevlager men den hade gått 22000 mil.Har faktiskt demonterat toppen på min M5:a nu idag,den läckte olja som ett såll.Ska mäta ovaliteten i loppen imorgon,ska bli intressant att se vad nästan 18000 mil gör.
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
>mackan

eftersom min havarerade på motorväg, efter om körning (inga extrema varvtal) antar jag att sprickan kan hålla ett tag. Det va även vad mekanikern sa. Samtidigt e det tyvärr svårt att bli tagen på allvar som en 23-åring med en prestandabil när det väl händer något...

Jag har dock den extra utgiften en hewlt underbar bil att glädjas åt och ett forum med mycke kunskap...

M3-Mackan
"300+"

JAg vet sedan tidigare vad min bil vart med om. Jag har även kört vinterkörning förra året utan motorvärmare. Vilket kan ha lett till en spricka eller slitage. Men den gick bra under våren/sommaren men strax innan den haverade hördes ett knackande/ventilslammer? Tytckte inte heller den gick lika bra då orkade inte upp i 250 km/h i topp. Sen small det bara till och de vart ras.

Men enligt boken ska ventiljustering ske vid Insp. II och de var länge tills dess. Så jag misstänker en spricka/krökt ventil innan haveriet hände...svårt att spekulera det som hänt har hänt.

Det tråkiga är ju att inte bli tagen på allvar utan att hela tiden bli stämplad som en vårdslös snorunge som misshandlat bilen eller fått i fel växel, sorgligt att få höra sådant när man kommer in på en v erkstad för att få hjälp.

-Mackan-
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
>mackan

precis som på min... ett knackande! från ventil? kanske det. den sprack då defenitivt inte när jag körde om... då ska ja köpa lada -99 för 1000! ska kolla hur länge sedan insp. e gjord på min... minns ej.

Man får väl bli gammal innan man kan ha kul och samtidigt bli betrodd... fast då e man väl för gammal för att köra i slynglarnas ögon.. Jaja, man kan aldrig vara alla till lags...

mackan,300+: När hörde ni "knackandet"?På tomgång eller på högt varv under belastning?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.