|
|
|
|---|---|
svardska |
Jag hade problem med att en lyftare knackade lite vid kallstart när bilen stått ute i kylan, det försvann när motorn blivit lite varm! Irriterande! Nu bytte jag olja till helsyntet och det försvann helt, den är helt tyst vid kallstart. Så jag får väl släppa en av mina "käpphästar" om att det duger bra med delsyntet. Har nån gjort liknande erf.? Vet nån om det är justerbara lyftare på 12án? |
|
Jag har fått motsvarande erfarenhet på min fars Toyota. Den hade småtickat lite i toppen sedan den var ny (-96). Servad enligt programmet (oljebyte var 1250:e mil) med delsyntet Mobil S 10W/40. När jag slog Valvoline Synpower 5W/40, i den gick motorn mycket lugnare och tystare. Tickandet i toppen försvann! Det är dumt att snåla på något som olja! Som du säkert redan har upptäckt är jag en stark försespråkare för helsyntetoljor av bra kvalité... ;o) Mvh |
|
Axel |
Helsyntet är en billig försäkring. MVH Axel Bromsen är fartens värsta fiende. |
|
Johan B: Tickandet i toppen försvann! Hur fort försvann det tickandet? Varför blir det sånnt tickande? //Schnitzer |
|
|
Vet inte exakt varför den tickade! Kan kanske ha med hydrauliska ventillyftarna att göra (är dock inte hundra på att det är hydrauliska lyftare på den motorn!)!? Det jag dock med säkerhet vet, är att de motorer som har hydrauliska ventillyftare kan vara lite tjuriga om de får "fel" olja, då kan de börja ticka! Tickandet försvann i princip omgående med den nya oljan. Tog väl kanske någon minut. Det tickade inte mycket, men man kunde höra det innan. Kändes som hela motorn blev tystare faktiskt, mindre mekaniskt ljud! Mvh |
|
|
En polare till mig hade den dåliga smaken att köra Audi med en sån där femcylindrig snurra. Hydrauliska ventiltryckare. Den tickade rätt ordentligt, men efter byte till Mobil1:s helsyntet blev den som ny! Inget tickande alls. Bara ett kort ögonblick vid uppstarten... Som information åker han bara motorcykel nu för tiden. Ingen BMW det heller utan en Honda så smak kan man inte beskylla honom för. ;-) //Erik// |
|
|
Har helt andra erfarenheter skippa helsyntet problem med tickande lyftare brukar försvinna efter ett oljebyte till w15/40. |
|
svardska |
Nu bytte jag ju dessutom till en tunnare olja 5-40 mot tidigare 15-40. Bra blev det i alla fall! tycker att motorn går jämnare också, det kan ju bero på att lyftarna lyfter bättre!? |
|
15-40 olja är väl inte att rekomendera på andra årstider än högsommaren... Jag skulle inte vilja veva igång en V12 när det är -10 ute med den oljan. BMW 7er-Burnouts is for wannabees! |
|
svardska |
sant, men min står mest i garage så det har gått bra. |
|
Helt rätt J.L,det är väl inte att rekomendera w15/40 när de är vinter naturligtvis. Mvh svennet |
|
svardska |
Jag har svamlat igen ser jag! det var 10-40 kollade burken idag. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.