AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
449

20 000kr - Vad ska jag välja?

Te
28
Teedee
323i -81
Nu postar jag samma inlägg på Turbo Performance Club (Volvo), BMWpower och VW GTIklubbens forum. Frågan är som följer: Vad ska jag köpa för 20 000kr? Jag vill ha mer argument än "roligast", sådana kommer jag att få nog av ändå tror jag.
av
315
avn
635CSI -85
523i -96
Det beror helt på vad du ska ha bilen till. Behöver du en stor bil med plats för barnen och semesterpackning? Behöver du en bil för att pendla långt till jobbet med? Behöver du en bil endast för att åka till mataffären en gång i veckan med? Är det en ren nöjesbil du är ute efter?

/Anders
Te
28
Teedee
323i -81
En mycket vettig bunt frågor ;)

Jag är singel så urymmen kommer i andra hand. Jag åker å andra sidan ganska långt i jobbet så en 3-serie kanske är fel på långfärd? Den kommer att gå som ren bruksbil eftersom jag inte har råd med en ren busbil ;)
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Tycker att du ska satsa på en E28. För 20k kan du hitta ett ganska fint exemplar. Bilen bjuder på suverän komfort och är även väldigt rolig att köra, speciellt med de större sexorna under huven.

///M vh
Kalle H, BMW CS(syd)#5120
tompas
328i GT M-sport -14
635 CSiA -86
320i Cabrio -92
Okej.
Har varit i samma situation som dig...nästan... kör mycket, oftast ensam till skolan óch jobbet. Hade 20000 kr att lägga på bil.

De bilarna som du borde kolla på är E34-serien.
En BMW 520i från 88-89 som är i bra skick kan du få för 20000 kr. Då har du en jävligt modern bil med utmärkt komfort. Kanske ingen prestanda precis, men hyffsat bensinsnål och försäkringen är inte hutlös.

Själv kollade jag på allt mellan 520i och 530i, fast ändå blev det en BMW 735iA -88 till slut för 20000 kr.

Och till råga på allt så är en 520i faktiskt ROLIG att köra när vägen svänger eller när det är lite snö på stormarknadens parkering ;)

av
315
avn
635CSI -85
523i -96
Jag håller med tompas här. En 520 E34 har mycket bra komfort och det är hyfsat drag i motorn om du åker ensam. Om bilen är full med folk kan den dock kännas trött.

Ta en titt i modellguiden om du inte vet vad en E34 är.
Länk

Annars tycker jag att SAAB:s bilar lämpar sig bra för långkörning. De har ofta mycket bekväma stolar, men det är ju en smaksak.

/Anders
Köp en Peugeot 205 GTi -90 eller nåt, dom är helt grymma. Ångrar att jag sålde min förrut, den var hur rolig som hellst. Passar inte för långkörning kanske =)

Reserverar mig för påhopp från fanatiska BMW-anhängare ;-)
sa
189
sadanber
520i Touring -95
Köper du en E28 får du större motor och, påstår jag, en roligare bil att köra. Köper du en E34 518i eller 520i får du en modernare, bränslesnålare bil.

Den mindre 3-serien är ju lite paradoxalt nog dyrare som begagnad men en E30 i gott bruksskick ska nog du kunna hitta utan alltför stora besvär. Ni andra får gärna rätta mig om jag är ute och cyklar: Jag har för mig att rostskyddet på E30 förbättrades avsevärt (helgalvaniering) från och med -89 års modell (Då skedde även en "mini-facelift", bakljusen är väl den enda skillnad man ser!?).

Lycka till och hoppas att du fastnar för BMW! (Jag tror nämligen inte att du ångrar dig i så fall!)

Mvh Daniel
sa
189
sadanber
520i Touring -95
Ett par små tillägg: Jag menar förstås att du får större motor för en viss summa pengar om du väljer E28.

Kan berätta att jag köpte min nuvarande beemer i somras för 24000. En diamanstsvart 528iA -86 som vid köpet gått 10200 mil. Armstöd, sollucka, farthållare, rollo, c-lås, elspeglar, allt i gott skick. Enligt mig väldigt mycket bil för de pengarna!

/Daniel
sadanber: -88 så fick E30 nya framlyktor (elipsoid?!) nya baklyktor, nya stötfångare fram och bak, så lite mer förändringar än bara bakljusen var det. Hurvida rostskyddet är förbättrat då vet jag inte.

önskar köpa sido M kjolar till E30 83-87
En E28!!!!
Roliga och bekväma, snygga och allmänt mysiga. Relativt enkla att mecka själv med om det behövs...
Det finns massor att köpa, och dom står lågt i pris.

Jag har själv snik-modellen, och det är klart man vill ha nåt roligare under huven, men för 10 papp finns det inte så mycket att välja på om man vill ha ett ex i bra skick. 20 papp däremot...ojojoj

#232 i E28 registret
Länk
Länk

Det går att ha kul med en snik-modell !!!
m3
972
m3efl
Murcielago -03
F430 spider -06
M5 -05
Varför en 520? lika bra med en 525 finns alltid några för 20 000:- Och så dricker dem lika mkt om inte 520 dricker mer.

Min FD,M3 DAYTONA
Länk
--------------
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
En någorlunda vettig E34 runt -89,-89 är ett alternativ, eller en riktigt fin E30. En E32 för de pengarna innebär bara problem och kommer bli en dyr historia.

BMW 7er-Burnouts is for wannabees!
av
315
avn
635CSI -85
523i -96
m3efl
Ja en 525 är ju bättre på nästan allt utom inköpspriset. Räcker pengarna till en 525 så är den ett bättre val.

Jag tror tyvärr det blir svårt att hitta en fräsch 525:a för 20 000 kr.

/Anders
sa
189
sadanber
520i Touring -95
Carl L: Tack för infon! Alltid kul att lära sig nåt nytt om BMW, dessutom är det ju inte helt omöjligt att man köper en E30 själv nån gång!

God Jul!

Mvh Daniel
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Sätt in 20.000 på unibet.com och försök spela ihop lite mer kapital. Med lite tur är det inte alls omöjligt att spela ihop 100k :)

Annars e30 318.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.