|
|
|
|---|---|
| Jag har en 525 ix-93 vaningslampan för den elektriska styrningen av diffen har börjat att lysa. Vid omstart så försvinner den men återkommer efter ca 10 min körning. vad är detta för ngt och skadar det bilen om jag fortsätter att köra med bilen.symbolen är ett utropstecken inuti en trekant och runt trekanten är det en pil.Är det svårt att åtgärda /dyrt?? | |
|
Är det ingen som vet om det verkligen är det som lampan varnar för ? Som sagt lampan sitter mellan varv och hastighetsmätaren och det är en trekant med ett utropstecken i och en pil som går runt trekanten. Jag har ej ngn instruktionsbok så jag är tacksam för hjälp. |
|
|
Hej Jonas! Det är ju asc lampan som lyser! Är den Gul/Orange färg? Kan vara en givare som strejkar eller att det kommer in fukt i givaren och kanske fryser! Har det hänt nu när det varit kalt? Det beror på det kan bli dyrt!?? Lycka till! MvH Bmw 4-ever |
|
|
Tack för svaret! Men acs,det är väl antispinn?? Har jag det på min bil? Det finns då ingen av/på knapp. Och jo det kom nu när det varit rejält kallt -25 grader kallt.Och färgen på symbolen är mycket riktigt orange. |
|
| De stackare som ej har 4x har ASC i stället, samma lampa! | |
|
Du har som sagt inte asc, utan när lampan lyser så spinner något hjul och bakhjulen diffas. När man har vinterprogrammet på automatlådan på så drar elektroniken ner effekten så fort hjulen spinner. Jag har då aldrig lyckats få hjulen att helt spinna loss med vinterprogrammet i. Jag vet inte hur det är när man har manuell låda. När det gäller lampan så är det förmodligen bara kortis någon stans. Våra kära e34:s elektronik har aldrig gillat vintern:) De brukar varnar för det ena och det andra utan att det är något fel. Men jag rekomenderar ändå att kolla närmare på detta, något kan ju vara fel! |
|
Paap Reeder |
Hej! Med risk att vara ute på 15-famnar tror jag inte att Du har ngn elektroniskt differential på Din bil. ASC är säkert samma som jag har på min 750. Med den inkopplad så mäter ABS- systemet hjulens rotationer och matar ASC- boxen med denna info. Om det går fortare bak än fram så klipper ett microchip till och sänder en signal till ECM- boxarna (i Ditt fall 1 st) att ändra tändförställningen så att motoreffekten går ner. ASC- Lampan tänds då detta sker. När hjulen så snurrar lika fort igen skall lampan slockna - precis som det är på mitt ABS- system. Kan vara så illa att några av ABS-givarna börjar ge sig p g a att kuggkransarna börjat rosta och ABS-en får "luddig info". Om ASC tänds utan spinn är det med största säkerhet rostiga kuggkransar vi talar om. MVH /// Paap R |
|
Så här står det i instruktionsboken: ------------- Kraftöverföreingen till de fyra drivhjulen sker via en fördelningsväxel, som vid behov kan spärras elektromagnetiskt. Vid bakaxeln regleras det nödvändiga spärrmomentet genom bromstryckningar i det spinnande hjulet via ABS. Spärrsystemet regleras steglöst elektroniskt och kräver ingen inkopplingsmanöver från förarens sida. I normalfall är kraftfördelningen 36% till framaxeln och 64% till bakaxeln. Vid behov ändras kraftfördelningen emellertid omedelbart och anpassas till körsituationen. --------------- Detta system ska alltså inte förväxlas med ASC som finns på BMWs bakhjulsdrivna bilar. När det gäller lampan står det: --------------- Kontrollampa blinkar: Spärsystemet reglerar på grund av motoreffekt resp vägbanans beskaffenhet. Kontrollampan lyser: Systemet är defekt, men bilen kan köras som vanligt. Kontakta BMW-verkstad. Mindre störningar kan åtgärdas med hjälp av systemets självtest genom att motorn startas flera gånger i följd. ---------------- |
|
|
jag har samma fel på min ix och det är inte antispin eller något sånt det är varningslampan för 4x4 driften. det är inte temperatursberoende fel. det kan komma när den känner för det. körde hål på en hydaral slang på min lite senare men lagade de dagen efter sen lös inte lampan på ca 2 dagar sen var den lika dan igen. säkert en givare eller enhet till 4x4 driften som är kass har kollat allt på jobbet som jag kan. hittar inga fel ännu men det är inte abs givarna iaf utan någon sensor någonstans är mekaniker och är rätt insatt men har inte grejer för att koppla upp bilen men bmw ska kunna koppla in sig i den elektroniken, hör av dig när du hittat felet så fortsätter jag leta på min. :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.