AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.319

Varför oxid på rotor och fördelarterminaler?

fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
För mindre än en månad sedan införskaffade jag (pga startproblem) ett nytt fördelarlock samt rotor (BMW original) och ett knippe nya stift vilket gav den gamla bilen nytt liv. Idag när jag återigen inte fick igång bilen tittade jag på mitt nya lock och döm om min förvåning: Det var ett TJOCKT oxidlager på både rotorn och terminalerna inne i fördelarlocket. Jag menar... det förra locket hade ju förmodligen gått sedan bilen var ny. HUR kan detta komma sig? Det fanns ingen fukt att tala om i locket. Kan jag ha fått fel stift? Kan dåliga tändkablar ge sådana här effekter?
Hmm.. Det kan vara att tändstiften har för stort gap så att det krävs en större spänning för att få gnista. Dåliga tändkablar kan det också vara, men det borde märkas på motorgången.

Du har väl inte köpt delarna på biltema eller nåt sån't hoppas jag, för annars kan det vara felet.

Så bilen har börjat starta dåligt igen nu då eller?
Nån risk för att spänningen inte skall slå över och komma fram till stiften är det nog inte. Det finns så det räcker och blir över, avstånden inne i fördelaren är ytterst små och oxidskikt hindrar inte högspänningen. Jag har sett liknande, det är väl mässing till kontaktytorna har jag för mig, de brukar få en oxiderad yta, själva överlagsytan brukar vara svart och efter många år bränns så mycket material bort så ett byte kan vara motiverat.
Håll koll på det, jag tror inte det ökar eller påverkar funktionen.

FP
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Okej, det skall alltså vara så... Det var ju både en bra och dålig nyhet samtidigt eftersom bilen startvägrar. Grejerna är BMW orginal, inga Biltema halvmessyrer här inte. Men jag undrar om inte bilåbäket behöver sig en omgång nya tändkablar oxå, jag har aldrig bytt dem och jag vet inte vad förre ägaren gjorde. Dom ser fräscha ut på utsidan och jag ser inga överslag, men det kanske kan vara kablarna ändå? Men igår gick bilen perfekt, inga misständningar eller dyl... Bränslesidan har jag hyfsad koll på tror jag, det verkar som den får soppa fram (pumpen går iallafall) och någon kallstartinjektor/ventil finns det såvitt jag vet inte på min bil (sen Motronic) eller har jag fel där? Eftersom bilen gick perfekt så sent som igår utan misständningar eller dåligt drag käns det som fukt nånstans. Alla förslag emottages tacksamt...
Co
987
Codriver
325i Coupé -92
Jag har inget direkt förslag, men ställ bilen mörkt och prova att starta. Kolla efter överslag.
För det kan inte vara ispropp i bränslesystemet? Jag har ju ingen aning om er yttertemperatur...

//Erik//
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Visst, det KAN vara en ispropp, men det är väl relativt ovanligt nu när alla bensinbolag preppar soppan med vattenutdrivande ämnen? Efter vad jag har hört så är till exempel K-sprit överflödigt i sverige. Annars är väl förhållandena här i gbg perfekta för diverse kondensproblem nu med hög luftfuktighet och snabba temeraturomslag. Det kan vara något att fundera över även om jag ändå lutar lite åt bränslesystemet (nån sensor eller tjuvluft) igen.
Enligt min Haynes bok om insprutningar har e30 -88 till -93 motronic 1.3. Detta är ingen sen version, e36 fick motronic 3.1 eller nyare..

Jag är lite tveksam till ispropp, men för all del man kan väl inte utesluta det helt. Men tändkablar man mycket väl vara slut fast man inte ser några överslag. Dom kan ju vara brutna på insidan, så att det blir en liten gnista innanför isoleringen som man inte kan se.

Lite oxid på dessa delar brukar vara normalt, men nåt tjockt lager ska det absolut inte vara. Byt tändkablarna och kolla gapen på stiften. Sen kan du ju skrapa bort oxiden och använda locket och rotorn igen.
1.3:an kan väl betraktas som sen version för E30 iofs..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.