AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
575

Råd tack

Th
77
ThePuc
528i -96
Hej, jag heter ThePuc och jag är Audiägare!

Nu när jag har erkänt kan ni kanske hjälpa mig. Jag måste byta min gamla Audi 100 till våren och funderar på att köpa en BMW 328. Man börjar komma upp till åldern så ens manlighet måste ju på något sätt bibehållas :-)

Fördelar med BMW behöver jag inte hjälp med, men jag har lite dubier kvar angående att köpa en så häftig BMW (det finns ju 318 också). Jag har råd till en 1995, 1996:a. Vad drar en sådan i stan, svensk landsväg och på Autobahn Hamburg-Hannover (ni vet den där 28 km 3-filiga rakan)? Är försäkringen hutlöst dyr? Är den helt opraktisk om man har familj (med två barn)? Är sugen på automat, är det att rekommendera? Skall man köpa i Tyskland eller här - prisdiffen verkar ha minskat på sistone (trots kass krona).

Alla tips är välkomna!

ThePuc - BMW ägare inom kort...
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Hej och välkommen upp ur Auditräsket.

Många frågor på en gång. Glöm att det är billigt att äga en BMW, särskilt någon av de roliga modellerna. Däremot kan säkert många här intyga att det är prisvärt. Man får mycket kör- och ägarglädje för pengarna.

Jag kör i dag en 330i, som är en vidareutveckling av 328. Den är fantastisk att köra, men inte farligt sugen på soppa. Körde 350 mil i Tyskland och Frankrike i sommar (mycket Autobahn, bla på sträckan du nämner) med en snittförbrukning på 0,93. Inte farligt med tanke på att bilen marschar i 220 de få gånger trafiken så tillåter. När det gäller försäkring är BMW, i likhet med bla Audi och MB relativt dyr. Det beror naturligtvis på var du bor, hur gammal du är etc. Rådet är väl att kolla hos många bolag och spela ut dem mot varandra. Jag har Dial i dag och är hittills mycket nöjd med dem. Har mindre positiva erfarenheter av Trygg-Hansa sedan tidigare.

Så till frågan: Vilken BMW? Välj en modell som du blir imponerad av. Då tröttnar du inte i första taget och även om det kostar lite mer känns merkostnaden motiverad. En bil som är OK men inte mer känns konstigt nog dyrare... Hellre 328 än 320 och 318 om det inte är ekonomiskt orealistiskt för dig!

Om jag hade två barn skulle jag se mig om efter en fin 525 eller 528 som alternativ till 3-serien. Femman är kanske inte lika kul att köra (dock MYCKET roligare än Audi) men betydligt mer familjeanpassad än E36, den 3-seriegeneration du letar efter. Testa och se.

Automat? Njae, helst inte för mig i alla fall. BMWs manuella lådor är underbara och det är roligare att växla själv tycker jag. Testa olika för att se vad du själv tycker. Om du ofta sitter i bilkö till och från Stockholms innerstad kan kanske aut dock vara att rekommendera. Annars knappast.

Utbudet av bilar är mycket stort i dag. Ta tid på dig och leta fram ditt drömexemplar. Som du själv skriver har vinsten med egen import minskat, men om du vill göra dig besväret är utbudet i Tyskland gigantiskt (kolla på www.bmw.de). Och, som ofta påpekas i detta forum, man får vad man betalar för när man köper BMW. Världen är full av suckers som trott på Det Stora Klippet och som fått riktiga vrak på halsen.

Och framför allt: Lycka till!
An
13
Andreas Eriksson
BMW 323 TOURING-96
Hej The Puc!
Fint att du har kommit till insikt : )
Nå skämt åsido så måste jag säga att jag i mångt och mycket håller med ovanstående 330 ägare. Dock ej att det är en speciellt dyr bil att äga. Slitdelar såsom bromsar, bussningar mm är ofta billigare än till Volvo.Jag Har kört BMW 323 E30 i 6,5 år och var mycket nöjd med denna.
Nu hade jag lite mer behov av större bil och efter litet letande så hittade jag en svensksåld -96:a E36 323 touring med M-Chassie, sportstolar, klimat Ljudpaket mm.
Innerutrymmena är ju av snarast gigantiska mått jämfört med E30. Jag är 1.85 m lång och sitter långt bak, jag kan trots detta sätta mig i baksätet och ha fritt benutrymme! Bagaget är ju dock inte av Volvo kombi mått, men det räcker väl till. Har haft bilen i en månad nu och jag blir bara lyckligare med tiden. Soppaförbrukning?
Stadskörning med kliman igång ca 0.95-1.05 liter milen
Landsväg ca 0.68-0.75 liter. Kanon för en bil med 170 kusar. Försäkring? = 4000-6500 kr året beroende på var man bor.

När du söker en bil är mitt råd, ta god tid på dig,välj en bil med 6:a och klimat (vinner i långa loppet), provkör och bilda dig en uppfattning, konditionstesta bilen hos BMW-verkstad (ca 700 kr). Om allt känns bra = Köp

Bmw ÄR kvalitet och körglädje
Lycka till

Andreas Eriksson
Sipp
Visst käns det bar när man kommit till insikt om att det enda som kan höja manligheten är en bra bil...:-)

Vill också rekomendera dig att titta på en 5-serie. Särskilt 525. 3-serien från de åren du nämner(E36 som modellen heter) är ingen höjdare med tre barn.

Som alternativ till en 525 skulle jag titta på en nyare 318. Fr.o.m. -98 (tror jag, blir lite osäker nu när jag skriver)kom 3-serien i en ny modell, E46. Betydligt bättre än en E36 och även bättre än en 535. MEN det är givetvis en betydligt mindre motor. Sedan skall sägas att 318 med sina 118hk är piggare än vad man tror.
Th
77
ThePuc
528i -96
Det låter inte som om det vore allt för farligt att ge sig på en 328 (att döma på de par inläggen hittills).

Vad gäller klimator och 6:a så är det ett måste. Jag kör nu en femcylindrig Audi och har man provat en motor med hyggligt vridmomentsspektrum, då sitter man där sedan. Jag byter den bland annat för att den inte har ACC (annars kunde den ha gått ett par år till).

Vad avser automat så skulle jag vilja jämföra det med choke i bilarna för 25 år sedan. Ingen vill väl behöva styra det manuellt, så varför skulle man vilja dra i den där spaken mellan stolarna? Nåja det är ju en smaksak så den diskussionen behöver vi inte ta.

Ska iväg och provköra lite bilar nu i närtid så jag får väl kolla bagageutrymme och dylikt för att se om frugans semestergarderob får plats.

Alla tips är välkomna så skriv på.

ThePuc

P.S. Har kollat lite priser och skillnaden mellan Sverige och Tyskland (ovetenskapligt) ligger där kring 20 papp. Från det skall man ju dra bort kostnader för resor och administration för att få över bilen. Tja, det är väl i så fall utbudet som är skälet (tack för tipset - www.bmw.de var mycket bra).
mi
566
micke t
Alpina B5 touring-06
Min 328-96:a drar runt 1,1-1,2l/mil i stadstafik och drygt 0,8l/mil på motorväg(med farthållaren inkopplad på 130-140km/h). Jag skulle rekommendera 323 eller 328 om du vill ha en motor med bra vrid i. 2-liters sexan med 150hk måste varvas rejält innan man får fart på den(jag vet eftersom jag har kört 520-92, visserligen tyngre bil, i 6år och cylindervolymen är alltför liten för att ge bilen bra prestanda). 2,8 liters sexan har en helt underbar kraft ända från botten, provkör och testa dig fram!! :)

Mvh Micke t/
328-96
520-92(till salu!)
B6 3,5-89
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Instämmer med micke t om tvåliterssexan i 320/520.

Det är en trevlig motor att vardagsköra med, men vill man åka undan måste den varvas som en gammal Saab Turbo.

Då blir det å andra sidan fart på den. Min gamla 320 -94 var en kanonbil att köra på Autobahn med. Den vaknade till liv i 150 ungefär. Det märks att doktorerna i München gör bilar för hemmamarknaden!
Har man en liten familj, med endast 2 barn, är enligt min mening 3-serien perfekt!
Vi har själva två barn, och har aldrig haft orsak att snegla på 5-serien pga. behov av större bil.
Allt har gått in i vår 4-dörrars sedan, barnvagn, semester-bagage osv.

Nej, skaffar du en 328i, så lär du nog inte ångra dig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.