AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.479

Var sitter kallstartventilen?

Sida 1 av 2
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Min gamla kärra har problem med att kallstarta efter väderomslag. STORA problem att starta: Den startar nämligen ofta inte alls... Lyckas man däremot få igång bilen och den snurrar en minut eller så så fungerar den felfritt. Detta tyder (tror jag) på att det kommer in fukt någonstans, vid närmare inspektion upptäckte jag att gummiröret mellan luftburken (luftflödesmätaren) och insuget har sett sina bästa dagar och har en spricka där förmodligen fukten passar på att smita in. Gummiröret är uppdelat i en grövre och en mindre del, jag MISSTÄNKER att den mindre delen passerar förbi kallstartventilen (stämmer detta?) och det är också där sprickan i röret finns. Detta skulle ju kunna förklara varför bilen fungerar bra när den väl startat (hålet är innan grunkan som jag tror är kallstartventilen). Någon som haft liknande problem eller är jag ute och cyklar?
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
jag har ändrat mig, det som jag menar är inte kallstartsventilen (går ju ingen bränsleslang dit) men vad är det? den låter skumt när tändningen e på... alltså: vad är det för grunka (med flödesrikt. pil) som sitter parallellt med spjället? tacksam för svar...
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Det här inlägget börjar arta sig till en riktig monolog... :) När bakfyllan släppt och jag läste mitt senaste inlägg trillade poletten ner... "vad är det för grunka (med flödesrikt. pil) som sitter parallellt med spjället?" Ja, när skulle spjället behöva förbikopplas? Vid tomgången antar jag, alltså är det tomgångsventilen som jag undrade över. Den har nog ingenting med saken att göra. Jag tror inte att jag har någon kallstartventil/injektor på min bil (320i från 89), det fanns nog bara på de första Motronic-bilarna, stämmer detta? Någon som vet?
Den ventilen du pratar om är förmodligen en kallstartsventil. Den släpper in extra luft förbi spjället så tomgången ska bli högre med en kall motor. Bensinen sprutas in på ett annat ställe.
Men om du har sprickor i dom där slangarna så föreslår jag att du fixar det. För läckage mellan luftmassemätaren och motorn medför att det kommer in mer luft i motorn än insprutningen vet om och då får den för mager blandning->dåliga egenskaper när det är kallt.

Om den där ventilen ser ut som på bilden här så är det den som jag trodde:
Länk

Bilden är hämtad från denna sida:
Länk
Förresten, boschs L, LE, K-jetronic och de tidiga motronic spruten hade en sån ventil. Den är typ av/på.

Senare som tomgångsservot som mer kontrollerat kan styra tomgången.
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Nope, jag har den senare varianten av Motronic med, förmodar jag, det som du kallar tomgångsservo. Det är den som sitter parallellt med spjället. Det är en elektromekanisk grunka som öppnar och stänger beroende på skillnaden mellan önskat och verkligt varvtal vid tomgång. Jag har visserligen en ventil som ser ut som ungefär den på bilden, men den går det soppa i... Hålen i slangen är fixade, där kommer det ingen luft in längre, men bil-misären startar fortfarande inte.
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
ojay: Förresten, tackar ödmjukast för länken till insprutnings-skolan! Helt grym. Någonstans där har jag förmodligen svaret på mina startproblem. Visserligen tror jag ju mig ha sena Motronic-systemet och då faller vissa delar bort, jag tror inte att jag har vare sig en extra kallstartsinjektor eller kallstartsventil, däremot skulle ju någon av de båda sensorerna som talar om för ECUn vilken temperatur det är ha falerat. Eller ECUn... *hemska tanke*
När du säger det så stämmer det nog att även dom tidigare motronic-systemen hade tomgångsservo. Motronic 1.3 borde det sitta i din bil. Dom har inte heller nån extra kallstartsspridare.

Jag har mekat lite med opel-sprut (LE-Jetronic) och dom har en djungel av vacuumslangar och annat krafs. Dom är nog viktigare än man tror. Jag testade att rationalisera bort en del av dom :) och bilen gick bra efter det, förutom att den startar sämre. Nu måste jag trycka ner gaspedalen för att den ska starta när det är kallt, det behövde jag inte förut..

Hoppas du löser problemet. Den där länken hittade jag med 1 minuts googlande bara för att få fram nån bild på den där grunkan, så det borde inte vara så svårt att hitta en motronic-specifik sida heller..

mvh William
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
ojay: Jag rotade och rotade idag. Fan det var så kallt att polygriptången frös fast i handen på mig två gånger, men bilen vägrade. Man hör att den tänder ibland men den lägger av igen innan jag ens fått utslag på varvräknaren. Jag skulle precis ge upp och gå in för att tina upp när jag kom på att jag skulle testa en gång till, fast utan bränslepumpsrelät (tänkte att bilen kanske va sur efter allt snurrande med startmotorn). Och Voila, biljäveln tänder till och går i flera sekunde på första nyckelvridet. Den dog rätt snabbt igen. I med relät. Efter några försök till startade den och gick på några cylindrar och till sist på allihopa. Den fick stå där och värma upp sig medan jag glatt funderade över hur det hela gick till. Nåväl, dags för provkörning. Lite värre det. Väldigt dåligt vrid... Svårt att komma igång på ettan. Och rätt som det var försvann tomgången dessutom. Ny pannveckning, men det här känner jag igen: Lambdasonden. Just jävlar ja... Det hade jag varit och ryckt i och glömt sätta tillbaka. I med den och bilen både gick och startade perfekt. Flera gånger. Men senare nu ikväll var den svår igen, visserligen gick den igång till slut. Fan vet vad det är, men ventilen som styr tomgången, den parallellt med spjället (tomgångsservons aktuator?) låter lite konstigt. Den surrar så fort tändningen slås på och ibland klickar den. Jag kan ge mig fan på att den kärvar. För skoj skull testade jag att koppla ur elledningarna till den och provade att starta. Det gick faktiskt bra, men tomgången var lite skakig. Kan tänka mig att det är något motsvarande som frånfälle av lamdasond, ECUn kör väl i något standardläge och gissar lite och får på så sätt motorn att snurra ändå. Nästa gång bilen vägra skall jag koppla ur den ich se vad som händer. Vet du (eller nån annan) förresten hur den fungerar? Motronic v1.3 använder sig av en sådan med tre elanslutningar, mäter man upp resistansen kan man gissa på att det är en spole i med två lindningar, mittstiftet anslutet till spolarnas gemensamma pol. Detta innebär att utan matning så bör ventilen ställa sig i mittläget ovh genom att "dra eller putta" med spänning på ena eller andra lindningen kan ventilen öppna lite alternativt stänga lite. Det är min teori, men gör den detta kontinuerligt för att släppa in luft, altså fram-tillbaka-fram-tillbaka hela tiden eller reglerar den lindningsströmmen steglöst? Det hade varit bra att veta... Jag har en annan teori oxå: När jag ryckte relät till pumpen slapp ju batterit att driva pumpen och mer kräm blev över till ventilen vilket kanske gjorde att den orkade dra bättre. Den andra gången ikväll när bilen inte ville starta råkade jag ha kupéfläkten på max, det skulle kunna ge samma effekt: mindre kräm över till ventilen. Å andra sidan verkar batteriet fräscht, men jag vet inte hur det är under last. Ja fan vet... Oj, det blev roman det här... :)
Konstigt att bilen startade med pumpreläet borta.. Kanske det är så att hela insprutningssystemets jord eller + matning är dålig. För om batteriet skulle vara dåligt skulle du nog märka det på att startmotorn inte orkar dra runt. Soppapumpen är som en fjärt i rymden jämfört med startmotorn att sluka ström.. Om du mäter spänningen på pumpen när du vrider runt motorn så borde du kunna se om det är stort spänningsfall. Det borde vara 12V där. Kanske du har glappis i nån av kablarna som förser sprutet med ström. Eller i nån säkring. Sådant brukar kunna glappa, speciellt när det är kallt.

Går det inte att öppna tomgångsventilen? Den kan kanske kärva och det kan du inte mäta dig fram till på lindningarna... Jag tror att den är kontinuerligt öppen så att den alltså öppnar och stänger "sakta" när den märker att notorvarvet stiger eller sjunker. Jag tycker att den borde slitas ut väldigt snabbt annars. Men en sån kan väl inte kosta så mycket på skroten. Du behöver nog inte ens ta en från en bmw tror jag. Opel Omega, nyare Rekord, Vectra och andra rosthögar har samma system. Kolla att dom ser likadana ut bara. Bosch-numret borde stå synligt också.

Det läge när ECU'n gissar är om nån sensor pajar. Om du kopplar bort tomgångsventilen så kan den inte göra så mycket. Det enda som händer är att du får en tomgång som på en bil som inte har nån automatisk reglering.

mvh. William
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Angående batteriet så är jag lite inne på din linje där. Så länge startmotorn snurrar så är det osannolikt att någon annan del av elsystemet drar något i jämförelse. Men faktum är att jag redan innan har märkt att bilen oftast går igång precis i slutskedet av mina startförsök, alltså när jag precis släpper nyckel igen, så segar den igång. Motorn har ju "lite snurr kvar", även når starten är urkopplad. Så helt kan jag inte avskiva batteriet, det är inte bytt på många år. Men visst: det verkar osannolikt.

Ja, jag misstänker som sagt att tomgångsventilen kärvar. En elektromagent brukar surra när den är under belastning, inte annars. Visserligen sitter det ju en fjäder den arbetar mot, men jag har inte hört att det surrat så mycket innan. Jag ska ta in det lilla hjärtat så får vi se om jag kan få fart på den igen. Annars blir det att hitta en på skroten nån gång efter jul. Bra tips där med att andra bilar med Motronic kan ha samma detalj.

Sen får jag väl ta en titt på de där sensorerna (termotidsensorn och tempsensorn) igen. Det kan ju vara så att ECUn inte fattar att det är en kallstart på gång.
Jag vet att åtminstone gamla bilar har en extra utgång på startmotor-solonoiden där man ska ta ut ström man behöver under uppstart. Därifrån brukar man dra ström till tändspolen bland annat. Ibland verkar det ju som om resten av bilen inget får när man vrider på startmotorn. Stereon brukar tystna, belysningen slockna osv. Insprutningen behöver nog också ström från denna tåt på solonoiden. Kolla att den är i.
Min gamla opel betedde sig just som du beskrev det när denna kabel var urkopplad. Man kör och man kör på startmotorn och just som man tröttnar och vrider av så startar bilen..

Om du vill testa batteriet, koppla bort tändkablarna och kör runt samtidigt som nån mäter spänningen på batteriet. Sjunker det till ~10 volt är batteriet ok. Och 10 volt ska räcka för sprutet.
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej!

Har ung. samma fel på min om det är ngn tröst.

Det jag har märkt på min är att bränslepumpen slutat att gå när man vrider på tändningen utan att starta.
Innan så gick den i ca 5 sek.

Använder jag motorvärmaren är det inga som helst problem med att starta.

Alltså måste det vara ngt med kallstarten.
Har bytt tempgivaren till ECU´n bla samt bränslepumps relät utan resultat.

Har med tiden märkt att om man slår på tändningen och sedan väntar ca 5-10 sek. med att starta brukar det gå lite bättre.

Tänkte prova med att plocka in luftmängdmätar enheten i värmen och sedan montera den för att se om det är ngn skillnad.

Rapporterar resultat här om hur det går.
Skulle du hinna före vore det bra om du kunde göra detsamma.

Lycka till!

Mvh Håkan
im
500
imix
325 IM-89
325 IX Touring-89
M3-96 coupe
325 I-87 cab
325 IA-93 cab
Z3 2.8-97 cab
120d-08
530d-10 Touring
320D-13 sedan
325i-05 coupe
740IAL-01
X5m 40d-13
735IAL-00
750IAL-01
530 I -94
2002-75
530D touring-15
730D-2009
jag hade samma problem med min 325-89.den vägrade gå igång ibland.när jag tog bort pumprelät gick den igång.
ibland dog den bara precis som om den surade.jag fick byta luftmängdgivaren och databoxen.sen gick den riktigt.den där grejen med pil som du menar är tomgångs
givaren öppna den och spruta i rostlösning.kallstartsgivaren sitter jämte termostatshuset, en grön givare.

Länk Länk
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
ojay: Det skall testas det där med kabeln från solenoiden. Det skulle kunna förklara en del.

Håkan: Vilket Motronicsystem har du? Det nyare kom någon gång under 88:a tror jag. Jävligt intressant det där med bränslepumpen, min går inte heller innan jag försöker starta (då går den dock hur bra som helst och får hög fin spännning, jag har mätt vid tanken). Min har aldrig gått innan, iaf inte under de 2.5 år som jag har haft bilen. La din av i samband med att du fick startproblem? Låter ECU-fel om det här kanske? Det är väl inte mkt annat som är inblandat innan man försöker starta?

imix: Skall kolla noggrannare på luftmängdsgivaren, fast det känns som om klaffen rör sig mjukt och fint och mina mätningar skvallar som att den fungerar som den skall.
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Förbannat konstigt fel det här alltså. Nu går bilen som en klocka igen och har gjort så ett antal dagar. Jag har inte gjort något speciellt utan bara kollat upp de tips jag fått här samt letat en hel del själv, men jag hittar inga fel. Det enda symptom jag har nu är att bilen, oftast när den är kall, men ibland även när den är varm, "stänger av sig". När man kör (vanligtvis bara på låga varv) händer det alltså att den hoppar lite, ungefär som tändningen stängs av. Detta är alltså inte att förväxla med att motorn går dåligt eller bluddar/misständer eller liknande, det är typ som av/på/av/på några gånger i snabb följd under cirka en till två sekunder. Det glappar nånstans, men fan vet var. Det är väl någon av de 30 kontaktdon som finns i motorrummet... :) En vacker natt kommer den att stendö och då förmodligen mitt ute på vägen samtidigt som det är snöstorm och sista bussen redan har gått... Det är verkligen ingen lek att felsöka på något som går hur bra som helt 99.99% av tiden.
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej igen!

Antar att det är bränslepumpen som är på gång att ge upp. Min har uppfört sig på samma sätt.
En gång efter att jag tankat den från nästan tom och skulle starta gick den fruktansvärt illa.
Fanns ingen ork i motorn alls.

Dagen efter gick den som en klocka igen.

Ringde och talade med en kunning på BMW och han sa att det till 99% var soppa pumpen som höll på att lämna in.
Länk

En länk som kanske hjälper er en hel del med ert problem. Åtminstone bra förklaring på motronic systemet.
Länk

En länk som kanske hjälper er en hel del med ert problem. Åtminstone bra förklaring på motronic systemet.
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Min bränslepump spinner som en katt när jag försöker starta, även när bilen inte vill gå igång. Däremot misstänker jag starkt att temperatursensorn som meddelar styrsystemet att det är kallstart på gång har pensionerat sig.
Ojay--->"Den ventilen du pratar om är förmodligen en kallstartsventil. Den släpper in extra luft förbi spjället så tomgången ska bli högre med en kall motor."
Du syftar nog på tillsatsluft slid??
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.