AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
721

på min E39 visas miltal mm dåligt (digital instrument) lösningar?

black beemer_1
jag är nu trött på se på min instrumentering,ibland ser ja mil tal samt färd-datorn helt klart,,ibland synns knappt nått,va kan detta bero på? hur kan jag laga detta?

18tum är ute idag
Es
332
EsaPekka
BMW 635 -81
är bakgrundsbelysningen paj månne!?

-------
Söker trimmad M30-motor, helst Alpina B10 3,5 lit
Hej!

Byt instrumenthus, kostar 3200 kr på BMW för ett utbytes, med klubbrabatt. Om du menar att dioderna i displayen blinkar alltså. Jag bytte på min förra 528:a, tog 15 minuter och sedan funkade det perfekt.

mvh Johan
LÅter som glapp i anslutningen, lite flyktig beskrivning men det låter lite för enkelt att bara köpa nytt! I regel går problem som detta att fixa ganska enkelt.

www.bimmer.nu
sidan för bmwtokar!
black beemer_1
det är dioderna som inte visar rätt alltid,,bakgrundsbelysningen är jättebra,men jusst det digitala som visar mil,temp,mm är suddigt visas o-tydligt oftast,så byta hela instrumentet eller?

18tum är ute idag
Jag tror att E39 har genomlyst LCD, om bakgrundsbelysningen är OK men siffrorna är kass eller saknar pixlar så får man kolla anslutningen mellan själva glasdisplayen och kretskortet. Kan vara i form av gummilist med ingjutna ledare (zebralist) eller tunn flexibel flatkabel, oftast värmeförseglad mot display och kretskort.
Alternativt kan det vara drivkretsarna som har tröttnat eller lödfel runt dessa. I vilket fall så måste instrumentet plockas ner, ett fall för en elektroniker. BMW kör med byte, de servar inte ner på kretskortsnivå.

FP
black beemer_1
nån som kan kretskort? de väll där felet är

i sthlms området

18tum är ute idag
Hej!
tro mig, det är inte värt att ner och rota i instrumentet. jag har försökt! för att komma åt kontaktlisten så måste mätarnålarna plockas bort, och inte minst moteras tillbaks! om du pajar instrumentet så får du ju köpa ett nytt, inget utbytes, och det lär ju kosta flis. för på skrotarna är dessa borta sedan länge....
så bit i det sura äpplet och köp ett utbytes, det är det absolut billigaste och bästa sättet. om du inte står ut utan display förstås!

Mvh Johan
black beemer_1
ja de blir och åka till bmw ,,,är det 3200 kr me montage? jag har lite rabatter hos bmw så jag kanske kommer under priset tillome :)

GOD JUL
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.