|
|
|
|---|---|
|
Har precis gjort olje service,som jag skrev om tidigare,hade en förhoppning om att min bil som är svensksåld,och servad hela tiden på auktoriserad Bmw service ställe skulle vara en "garanti" för att bultarna skulle vara fast.Efter borttagning av oljetråget så kunde jag konstatera att samtliga bultar var lös även alla bultar som håller ihop oljepumpen (ingen i tråget). Det är bara med en rysning att konstatera att en katastrof inte var så långt ifrån,Vill bara avsluta med att säga som alla andra tidigare,har du en v8 KOLLA SAMTLIGA BULTAR SOM HÖR TILL OLJEPUMPEN.Annars en härlig bil som kör ifrån de flesta,med mycket bra komfort !!! | |
|
Har en 540i -95:a som gått 13000 mil men har ingen aning om bultarna är kollade osv, hörde efter hos en bilfirma där de sa att det nog inte var något att oroa sig över och att de aldrig varit ute för problemet med lösa bultar. Undrar här med om man kan kontrollera bultarna själv och hur man i så fall går till väga, vad momentet till bultarna ska vara osv. Tacksam för svar!!! |
|
|
Hade själv fått samma uppgifter som du,"det är inget att oroa sig för,kolla oljelampan."Men det är så här att oljetrycksvakten tänder lampan för oljetrycket vid 5 psi,men man kan köra med 6 psi och du har en släckt lampa,men samtidigt för lågt oljetryck så att man kan slita på lager och samtliga rörliga delar i motorn som behöver smörjning.Enligt vad jag läst här så ska moment för de tre bultar som håller pumpen i blocket vara,22 nm bultarna som håller ihop pumpen 10 nm.Själva kontrollen är ganska enkel,om man inte har "tummen mitt i handen".Det är enkel skruvning,man tar ner plast kåpan under oljetråget 4 st plast muttrar sedan är det 2 muttrar (slangfästen) 1 kontakt man drar isär,25 st bultar som håller tråget,sedan tar man bara ner tråget,så ser du pumpen,känn om dom är lösa.Locktite och momentdra alla utom två st längst upp på pumpen,Sen är det bara att montera tillbaka delarna.Undrar förresten hur länge mina har varit på g.och om det eventuellt har orsakat skador,o hur man märker det? |
|
|
Glömde,köp också en ny oljetrågspackning kostar 130kr. Länk |
|
|
Skall göra service på Bmw vecka 2,och har bokat in en kontroll på oljepumpsbultar. Det hörs ju oroväckande att så många har lösa bultar. Kostar 1200kr på Bmw att kolla dom,väl värt om det hindrar ett motorhaveri. 530 touring. www.uphillracing.com |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Varför inte söka inlägg ???? Och komplettera de Topic som redan finns i samma ämne istället för att starta ett nytt?? Länk MVH Hasso Länk |
|
Roger, varför inte kolla dom själv?, är juh knappast värt 1200kr för att låta dom skruva lös lite saker som du enkelt kan göra själv, det är varken svårt eller tidskrävande, tror du gör av och på motering på under 2-3 timmar, dessutom sparar du juh 1200kr, som du kan köpa nåt annat till bilen för. /mvh jocke - www.raceinorr.com - Northern Streetrace Community. |
|
|
Jokko Jag tänker sälja bilen framöver och då har jag papper från Bmw på att det är kollat. Men jag håller med om att det är dyrt. 530 touring. www.uphillracing.com |
|
| Tackar för svaren angående egenkontroll. Har ytterligare en fråga innan jag påbörjar arbetet, vad ska de 25 bultarna till tråget ha för moment? Har funderat över att montera dit en VDO oljetrycksmätare men det kanske är onödigt när man har kontrollerat pumpen, vad anser ni i forumet? Tack på förhand! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.