|
|
|
|---|---|
|
Hejsan Jag har haft funderingar på att börja privatimportera bilar, köra dem nån månad och sen sälja den och köpa en ny. Vad tror ni om möjligheten att göra lite vinst på affären? Priset på en importerad bil i Sverige måste ändå vara priset i Tyskland + importkostnader + ersättning för arbetstid. På så sätt kanske man kan hålla sig med lite roliga bilar och samtidigt göra vinst på det hela. När jag pratar om vinst menar jag inga större summor, utan kanske 5-10k på en bil i 200-250k klassen. Någon som har erfarenheter eller tips kring ämnet? Vilka bilar har bästa försäljningsmarginalen? /Kristian | |
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
jag skulle vilja påstå att den Eran är förbi. Iallafall om du ämnar hålla dej till "riktiga" bilar, dvs ej skruvade eller på annat sätt icke "fuskade". Klart, kan du etablera kontakter och köpa gamla lesning bilar eller dyl i Tyskland, så finns det väl marginal. |
|
Jag gör precis som du säger.Jag tar hem en bil,besiktigar den och gör den körklar i Sverige.Därfter lägger jag ut annons på den.I bland har man samma bil i 3-4 månader,ibland blir det bara några veckor.Brukar bli en 5-6 bilar per år,men det blir inga större förtjänster.Ca.3-7.000:- per bil,men å andra sidan så kör du ju roliga bilar gratis eftrersom man slipper värdeminskinigen...Folk tycket nog att man är lite knäpp som byter så ofta,men har man bara intresset så är det inte mycket jobb... Jag håller mig enbart till E46 serien,och då helst 323-328.5-serien är iskall på marknanden,och priserna skiljer inget mellan D och S.Snarare billigare i Sverige om man vill ha en fin bil.. Före dettingar:325i-93,328iC-95,M3-94,320i-00,328i-98,328i-98,328i-99,323Ci-00,328 Ci-99...R.I.P |
|
|
Jojje: Ja det låter som en rolig grej att hålla på med, mest för att ha lite fräcka bilar utan att det kostar skjortan. Självklart ska det vara ärliga bilar. Har du nån kontakt som du köper ifrån, eller leter du på mobile.de etc? Rekomenderar du E46 som bra objekt, i vilken prisklass handlar du bilar? En sak till, hur motiverar du att bilen är så nyimporterad när du säljer den? Kan det inte hända att vissa blir "misstänksamma" när du säljer bilen så fort den kommer in i Sverige. /Kristian |
|
|
Ska man tjäna pengar ska man nog inte satsa på att importera BMW tror jag, då det importeras så många andra BMW. Själv tror jag med på att importera typ Celica 90- som är sjukt dyra i Sverige. Kanske Lancia Delta integrale är ok också....? /Simon |
|
Dani |
Det finns marknad för alla bilar, bara dom är till rätt pris...men k.kierkegaard..Tjäna några tusen på bilar för 200-250 tusen..?? Låter som en skitdålig affär. Vill du ha skattemasarna efter dig för några få tusen? |
|
Skattemasen håller sig borta om du håller dig till 5-6 bilar per år... Jag håller mig enbart till E46 då det är en lättsåld bil.Jag brukar hålla mig till prisklassen 160-220.000:-.En del undrar väl varför man säljer bilen med en gång,men jag håller mig enbart till bilar som är fullservade på bmw,ej omlackade och köper helst av första ägaren i Tyskalnd.Är allt sånt ok,så brukar folk vara lugna.. Ang. gamla celica,så är det inte lätt att ta hem fina och ärliga såna.Har ofta gått hårt,och efter dom åren är det inte mycket kvar av bilen... Har både kontakter i Tyskland som tittar på bilar åt mig,men letar även på nätet.. Före dettingar:325i-93,328iC-95,M3-94,320i-00,328i-98,328i-98,328i-99,323Ci-00,328 Ci-99...R.I.P |
|
|
Jojje, det jag menade är att priserna på T ex Celica, Honda CRX och liknande bilar ligger väldigt högt i sverige, jag tror att potentialen att tjäna pengar finns där snarare än på BMW. /Simon |
|
|
Jojje, Jag åker gärna med dig nån gång till våren! Dela på kostnaden och få hjälp kanske? Automat är bekvämt |
|
|
styrman<< Jag hämtar inte bilarna själv.Det gör en kompis till mig som har lite kontakter i Tyskland.Jag letar bara upp intressanta objekt,sen kollar dom upp bilarna åt mig så att dom är ok.Sen sköter jag resten när dom kommit till Sverige.. Simon_en< Jag menade att äldre bilar typ celica och crx är kanske i lite sämre skick i Tyskland än dom som är i Sverige.Även om du köper billigt så kan det bli svårt att sälja dom i Sverige om dom inte är i samma skick som motsvarande "svensk" bil... Före dettingar:325i-93,328iC-95,M3-94,320i-00,328i-98,328i-98,328i-99,323Ci-00,328 Ci-99...R.I.P |
|
| jojje när du säger"5serien är iskall på marknaden" menar du E34 eller E39,eller möjligen båda två? | |
| Intressant dethär eftersom jag bor i Finland och funderar på att göra detsamma... från Sverige. Vi har ju högre priser här och eftersom era BMW-priser sjunkit pga. importen lönar det sig bättre nuförtiden. Dock kommer det en importskattdel på som är ca. 34%. Det här gör att gapet mellan prisnivåerna bör vara väldigt stort, därför funderar man helst inte på BMW utan på saker som Jeep Grand Cherokee, Chrysler Voyager o.dyl. från 90-talet. Få se om detta blir verklighet. | |
|
Hur vida gamla 5-serien är på marknaden,men nya,e39, är ruskigt trög om man inte har en fullutrustad bil till mkt bra pris.Det aht importerats väldigt många av den modellen,så marknaden verkar vara mättad.. Före dettingar:325i-93,328iC-95,M3-94,320i-00,328i-98,328i-98,328i-99,323Ci-00,328 Ci-99...R.I.P |
|
|
Jojje! Jag håller med om att 5 serien är iskall men i slutändan handlar det alltid om pris, t. ex om du skulle sätta ut en E39 (540) fullsmetad från 97 för 115 000:- så kan jag lova dig att du får stänga av teleabonnemanget. Sätts den däremot ut för 150 000:- så får du nog vänta. Men alla här inser nog ganska snabbt att om en DE import 540 97a säljs för 115 000:- så luktar det illa lång lång väg. Hur är det? Är det inte så att det är en ny 5 serie på G. Om så lär både E39 och E34 sjunka rejält. Jag tror att man kan se det redan nu med tanke på prisspannet. Har man ambitionen att köpa en bil för att tjäna pengar är BMW lite tricky att hålla på med. Fördelen är att BMW alltid är attraktiva (om man pratar om modeller med lite motorstorlek). Om jag skulle ge ngt råd så skulle jag satsa på X5 eller nyare i 7 serien. För att tjäna något på en äldre 5 serie får du nog tyvärr köpa bilar som ej har en fläckfri bakgrund då skillnaden mellan DE och SE är såpass marginell. Det intervallet du nämner är det sämsta intervallet för att tjäna pengar. Satsa hellre då på 50 - 100 k eller över 350 k. Är du däremot ute efter att ha kul med olika bilar och modeller utan att gå back så kan jag reka att ta in bilar. Jag gör precis så t.ex tar in en MB E420 97-99 och har kul med för att sedan sälja när jag hittar en köpare för inköpspris+reg+reskostnader. Skulle jag mot förmodan hitta ngn som vill betala mer så är det plus (hittills har jag gått 38 000:- plus på två år)Huvudsaken är den att man har kul utan att gå back. Jag brukar säga till svärgubben att jag ser det hela som att jag har ett bra leasingavtal (med lite risk dock) som möjliggör att jag för det mesta kör omkring med roliga bilar. Vill man tjäna pengar är det bättre att spekulera med aktier/optioner. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.