|
|
|
|---|---|
|
Hej Vilken information får tomgångsmotorn i sina tre sladdar? Stämmer det att den ena av kontakterna i framkant på motorn är till instrumentpanelens tempmätare och den andra är till motronicsystemet? Vilken är i så fall vilken? Märker man på tomgångsmotorn om den fungerar som den ska (vibrerar eller nåt)? Jag har provat med en annan motor, men jag hade samma problem, funderar då på om tomgångsmotorn inte får rätt signaler. Bilen (525 -89) är mycket svårstartad, går endast igång med fullgas. När man fått igång den pendlar tomgången mellan 200-1000 v/min. Gradvis jämnar tomgången ut sig och ligger till slut på 6-700 v/min. Bilen drar ganska mycket (1,0 i 110 och 1,2 i 140)men går väldigt jämt och bra annars. Någon gång har jag märkt att den "hackar" lite när man släpper gasen. Inga problem med start vid ljummen temp, ej heller vid varmstart. Hjälp mig snälla, annars slutar tjejen tro att man är den trollkarl med bilar man inbillat henne ;-) Hälsningar Pontus | |
|
Hade lite liknande symtom på min 528, fick tips om att byta luftmassemätare, det hjälpte. Vet inte om det hjälper dig men testa.. Känn efter så inte "mätplattan i luftmassemätaren kärvar. Fast heter det luftmassemätare eller luftmängdsmätare?? Tror nog du vet vilken jag menar... mvh Johan |
|
|
Det måste väl ändå heta luftmängdsmätare. Har aldrig funderat på hur stor massa luft man kan inandas, däremot mängden... Ett enkelt tips att kolla om tomgångsmotorn (tillsatsluftsliden) fungerar: Starta motorn, låt den gå lite. Plocka av slangen innan luftsliden och starta. Nu ska du kunna se den arbeta med att stänga och öppna. Om det har varit din gamla 528:a tror jag att du har l-jetroninc på den och då ser det lite annorlunda ut jämfört med motronic, men principen för luftmängdmätaren borde ju vara densamma. Hur kollar man luftmängdsmätaren på en bil med motronic? |
|
ant |
det finns både luftmängdmätare och luftmassemätare. dom arbetar på olika sätt. jag tror att det funkar så att en tråd i luftmängdmätaren håller en viss temperatur och vid högre luftflöde måste tråden få mer ström för att hålla samma temperatur, då framgår mängden luft som passerar och rätt mängd bränsle kan portioneras ut till cylindrarna. massemätern vet jag inte hur den funkar men den mäter väl massan som passerar. ===================== Länk |
|
lite off topic men är det inte så att man har en konstant ström genom tråden som får olika resistens då temperaturen varierar? sen mäter man spänningen över tråden.. |
|
|
Hej! Hade också problem med att min var trögstartad. Höll på att mäta och testa tomgångsmotorn och spänningen till den men hittade inget fel. En dag gick inte bilen alls på tomgång. Öppnade då spjället för hand, och bilen hade tomgång igen. Köpte ny tomgångsmotor och bytte insugsgummit mellan luftmängdmätaren och insuget. Bilen blev som NY! Tycker att du till en början skall kontrollera insugsgummit så att det är helt eftersom att det är viktigt att det inte är hål på det. Nytt kostar ca 230:- på BMW. Maila gärna om du har några frågor. Mvh Håkan |
|
|
Tack för svaren :-) Jag har kollat min tomgångsmotor, kollat alla anslutningar etc. och jag hittar inget fel på dem. Jag tror att mitt fel ligger i kallstartsventilen, eller i luftmängdsmätaren(som ger signalen till kallstartsventilen). Det har varit lite för kallt senaste tiden, men så fort det värmer på lite skall felsökningen fortsätta. |
|
|
En luftmassemätare har en het tråd. Det som påverkar trådens nerkylning är mängden luftmolekyler som passerar. Om luften är kall så går det mer massa på en viss volym och då kyls tråden effektivare. På så vis mäter den massan. En luftmängmätare har ett fjäderbelastat spjäll som mäter gasflödet genom spjället. Den tar endast hänsyn till volymen som flödar förbi, inte massan. Teoretiskt exempel: 1 kubikmeter varm luft väger 1 kg. 1 kubikmeter kall luft väger 2 kg. Massemätaren kommer att visa samma värde om det passerar TVÅ kubikmeter varm luft som när det passerar EN kubikmeter kall luft. Mängdmätaren kommer att visa samma värde om det passerar EN kubikmeter varm luft dom när det passerar EN kubikmeter kall luft. |
|
|
Kanonförklaring ojay, tack för den :-) Var finns då massemätaren respektive mängdmätaren på min bil? Vilken av de båda är det som säger att nu behövs extra bränsle? |
|
|
Man har antingen massemätare eller mängdmätare. Gamla insprutningar körde mängdmätare, medans nya massemätare. Båda dessas uppgift är att säga till motorn hur mycket bränsle som behövs. Skillnaden i praktiken är att mängdmätaren måste korrigera mer efter luftens temperatur, medan massemätaren har det "inbyggt" i sin konstruktion. Här är bilder på hur dom typiskt ser ut. Mängdmätare: Länk Massemätare: Länk Boschs mängdmätare kan man "lura" att ge mer eller mindre soppa genom att spänna eller släppa på en fjäder. Det beskrivs här: Länk Denna modifiering sträcker sig dock upp till vridmomentstoppen. På högre varvtal än gör ändringen ingen nytta. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.