|
|
|
|---|---|
_BeeMeR_ |
Vad kostar en helförsäkring (75% bonus)och jag bo i skogen... Vad kostar det att serva bilen... /Zemrén |
|
Ring runt till olika f-bolag o kolla premierna, det är en mängd olika faktorer som påverkar premiesättningen. Att serva bilen kostar också väldigt olika beroende på om du servar auktoriserat el. icke auktoriserat samt vilken slags service det är (olje, inspI, inspII). Det är iaf inte speciellt billigt att försäkra el. serva en m-bil. Som jämförelse kan jag säga att jag betalar 12800:-/år i försäkring för min m3:a, jag är då 25 år, har 7 skadefria år och bor i centrala Gävle. Servicarna kostar ungefär enl. följande till min m3:a hos bmw i Gävle: olja: 1700:- inspI: 4500:- inspII: 9000:-. Mvh Jens BMW CS # 5080 Länk |
|
| Det är en stor fördel om du kan sköta service och underhåll själv på en så pass gamal M5:a, eftersom stämpel i serviceboken inte längre spelar så stor roll. Min 3.8:a -92 kostar mig 17k om året, är 28år och bor i Spånga/Sthlm. | |
_BeeMeR_ |
Ok.... Inte billigt :) Jag har inte köpt en ännu men jag är intresserad... Är 3,6:an något att "ha" (stadig och hur går den)?? /BeeMeR |
|
Ring runt o kolla! Det lönar sig. Kolla även länsförskingringars entusiastförsäkring. Mvh Anders M-POWER!!!!!!!!! Länk |
|
-RW- |
Länsförsäkringar är billigast av alla, men om det skulle hända något då är de inte lika generösa som vissa dyrare försäkrings bolag. |
| Ringde runt fick tag i en bra försökring på if helförsäkring för 5800 hel år har en m5 1991 | |
|
Jag har en BMW M5 3.8 -92b Jag är 28år och bor i Eskilstuna och helt krockfri.. Jag har den på Folksam,där kostar den 16200kr Helår/Helförs...spelade ingen roll att jag har min hemförsäkring där... På Länsförsäkringar så skulle dom ha 17300kr,om jag skaffade en ny hemförsäkring där...hemförsäkringen kostade 870kr/Helår Bilsport och Mc Specialförsäkringar kan du kolla på oxå...vet inte om dom tar M5...jag försökrte försäkra en E30 M3 -91 men den tog dom inte...varför vet jag inte.. Kompisen har sin Porsche där,den kostar 1040kr Helår/helförs..men då krävs garage ,märkta rutor ,larm ,brandsläckare och att du inte använder bilen till jobbet. Så du måste ha en bil till registrerad och försäkrad på dig...men en gammal skrotbil går att få för en strutsumma. Lycka till.... Sen var alla andra dyrare.. // Bengan Stummt är inte dummt!!! |
|
|
Wasa/Bilsport försäkrar inte en M5. Jag har frågat. De har försäkrat vissa, ett fåtal M3`or om de är i extremt fint skick. De är väldigt knepiga att ha att göra med när det gäller nyare BMW`s. Undantag: när det gäller BMW cabriolet, då tar de i princip allt. Jag har 325`an försäkrad hos dom. /// Ett halvårs abstinens... |
|
|
/// M3 Frazze: Wasa/bilsport finns väll inte längre...Dom blev uppköpta av Länsförsäkringar... Bilsport och Mc Specialförsäkringar är ett nyare bolag har jag för mig,eller stämmer inte det? // Bengan Stummt är inte dummt!!! |
|
|
Nja, är det inte så här: Wasa blev uppköpt av LF. Bilsport och Mc Specialförsäkringar är numera ett fristående bolag som hette Wasa/Bilsport tidigare när det ingick i Wasa. /// Ett halvårs abstinens... |
|
|
Bilsport och Mc Specialförsäkringar ...där har jag min M3 försäkrad 1408:-/helår men bilen måste vara i kanonskick..dom synar allt..på besiktningen.. |
|
|
Det är en märklig inställning vissa har till s.k Specialförsäkringar (Entusiastförsäkringar)"skaffa en gammal skrotbil för en struntsumma " och lura försäkringsbolaget för att få en billig försäkring. Det är just personer med sådan inställning som förstör för andra som verkligen har en entusiastbil som de vill få försäkrade . Man ska f-n inte köpa en bil som man ej har råd att äga och försäkra utan mygel !!! Hälsningar Ando Gunnarsson Försäkringsansvarig BMW CS |
|
|
Fredric: kollade de på din bil innan du fick försäkringen? Jag provade att få min M3 förs. hos Bilsport & Mc, men fick "nobben", men de tittade inte på bilen. Jag skickade in anmälan + kopia på bes.protokoll + foton på bilen. Fast jag gjorde likadant när det gällde 325`an, bara skickade in pappren + kort på bilen. Enda skillnaden var att till 325`an hade jag ett ganska nygjort M-test som jag skickade med kopia på. /// Ett halvårs abstinens... |
|
|
Jag betalade 5500:- helår/helförsäkr/1000 mil för min M5:a hos Trygghansa..LF var dyrare. Dock så fick jag ta en entusiastförsäkring där om jag ville. Tror det skiljer ganska mycket mellan sv-sålt och import oxå när det gäller priset på försäkringen. |
|
|
Om man är medlem i BMW CS (sedan minst 1 år) kostar en entusiastförsäkring för en bil med marknadsvärde upp till 100.000:- 927:-/år (givetvis måste man uppfylla de krav som ställs) och för marknadsvärde 101.000-161.000 1.048:-/år . Klubbens egna besiktningsmän besiktigar bilen och en bil som är godkänd av klubben blir i flesta fall också godkänd av försäkringsbolaget. Om man köper en M5 som bruksbil så är det kanske vettigast att ta en helförsäkring tex april-sept och under vintertid köra en "billigare"bil . Detta håller kostnaden nere men också M5 :an i bättre skick.. |
|
|
///M3 Frazze Ja den e besiktigad...men har hört nu att dom tar inte M3:or längre..men Länsförsäkringar Entusiast tar M3 e30 för det var inga problem med min andra M3 E30 där..men det e så olika svar beroende på vem man pratar med på bolagen..*suck* |
|
|
Fredric : är du medlem i BMW Club Schweden ? |
|
|
ja det är jag..hur så? |
|
|
Fredric: Nej, jag bara undrar varför du inte har din M3:a försäkrad genom klubben ?? |
|
|
jo jag vet att det går där åxå...men det har inte blivit så...gick bra ändå..:O)..min Far har en M3 E30 åxå i Länets åxå..den e besiktigad åxå...men allt har ju blivigt svårt när det gäller försäkringar...men å andra sidan är det inte så konstigt för det finns tyvärr många som inte sköter det som man borde & det drabbar tyvärr vi som har ett brinnande intresse & försöker sköta oss... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.