AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
507

BMW och ACC

stefannorr
Tänkte höra hur många med ACC i sina bilar från typ 93 och framåt som inte haft proplem med sin ACC!
Verkar vara vanligt proplem att typ byta display m.m.
Har en 97 med ACC som hitills(ta i trä) funkar klanderfritt.
Panelen har jag bytt och jag har även haft ett läckage i ett rör. Total kostnad strax över 5000 kr, inklusive påfyllning av kylmedel.

/Erik
stefannorr
Även om man vet att ACC/AC är känsliga och kan krångla så har då jag fått för mig efter inlägg här och BMW ägare att ACC/AC-kliman va man nu ska kalla det håller en klass som man knappast kan kalla hög eller?
stefannorr
Liten rättelse-med kvalite så menar jag ju att bilar som är 5-7 år gamla ska ju inte klimatanläggningen behöva rasa på även om dt är display eller annat.
Fast har ju läst om skräckex där kliman verkar paja efter 1-2 år..BMW klass?
M3 wanabe
Ingen AC ingen krångel.

Tips till alla som har AC stäng inte av de på vintern för det är då de går sönder och torkar ut.

AC krånglar hos nästan alla bilmärken förutom Merca och det på grund av att alla använder samma teknik och delar förutom just merca.

Man ska inte skylla på just BMW.
Det där varierar nog verkar det.
Hustrun kör en Ford som är fem år. AC:n i denna bilen har garanterat knappast använts av förra ägaren, varken under sommar eller vinter, men funkar utmärkt.
BMW har variabla kompressorer, iaf i senare modeller, innebär att kompressorn snurrar med hela tiden men pumpar bara gas när det behövs. Har Mercan detta?
På de flesta bilar slår kompressorns koppling till/från vid behov, dvs på vintern inte alls om man inte fibblar med knappen.
Jag hade en Volvo tidigare, snålade med AC:n en vinter och till sommaren blev det till att fylla på gas, som ett brev på posten (som fanns på den tiden..)Senare införde Volvo ett system som kortvarigt slår till kompressorn då och då oavsett knappens läge.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.