AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
767

Dåligt oljetryck. Felsökning/tips

Sj
98
Sjn
518i -88
Har lite problem att bestämma vad jag skall göra och skulle vilja ha lite tips!

Objektet är en 518 från 88. Toppen har två sprickor i sig och baktänder och läcker in vatten till cylindrarna. Har hittat en ny topp som jag kan få för ett hyggligt pris, och har möjlighet att byta den i garaget.

Men jag får inte oljetryckslampan att sluta lysa när jag drar runt bilen med startmotorn :(

Vågar jag ge mig på jobbet att byta toppen? Bilen har gått 34.000 mil, så bäst vore kanske att byta hela motorn, men det kan jag ej i mitt garage.

Vad är vanliga fel? Kan lager eller pumpen pajat tack vare vatten i oljan? Hur skall jag felsöka bäst? (Har köpt en ny oljetryckskontakt.) Kan man ta bort den eller nått och se om pumpen pumpar olja?

Är det svårt att byta pump? Ca pris beg?

Tacksam för svar!

Mvh // Stefan
Om ja vore dig så skulle ja faktiskt börja me o skruva ut oljepumpen o kolla hur pass sliten den är.Lågt/dåligt oljetryck kan oxå bero på slitna ramlager o om så e fallet så köp en annan motor...De du kan kolla på oljepumpen är ju bara att den ligger inom vissa toleranser(tex hur mycket "glapp" de e mellan kuggen osv....)Dessa värden hittar du lämpligen i en repmanual,typ Haynes....Lycka till
Sj
98
Sjn
518i -88
Ok. Är det bara av med tråget och sen av med pumpen? Lätt/Svårt? Kan man se ramlagerna underifrån ?
Boki
byt motor detta är bästa alternativ.
Hej Stefan.
Ja,bort med tråget och pumpen.
Ramlagren kan du också kolla underifrån,fast det är lite krångligt,skruva bort ramlageröverfallen då kan du iallafall kolla ena halvan det ska finnas en kopparliknande beläggning på dom,den övre halvan är knepigare kanske om du kan få lite spel på vevaxeln så kanske det går att pilla lös de övre halvorna,men dom brukar suga fasst på grund av oljan.
Jag själv hade nog nöjt mig med att kolla dom undre först.
Glöm inte åtdragningsmoment när du skruvar tillbaka överfallen.
Mvh
Mathias
Sj
98
Sjn
518i -88
Ok.

Tack för svaren. Är det något som kan vara svårt med att få bort tråget och pumpen?

Fast jag väntar nog tills att det blir lite varmare innan jag gör det iallafall. Kallgarage .. *brrrr*
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.