AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
546

BMW 525 TDSa Touring

Kl
8
Klark
525TDSa Touring -94
Har gått 36000 mil, med lite slitdelar utbytta 5 stegs automat. Kan det va nåt att ha? Vad ska man se upp med? Ägaren sa att lådan var lite svajig mellan 4-5:an. Vad kan det bero på? Enl min kamrat som äger en 530ia så blir det lätt så om man kör för sakta på 5:an, ska tydl ligga på runt 140-150 för att den inte ska hålla på att växla upp och ner.

Kommentarer??
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
36000 mil är ju väldigt mycket. Vad är det för årsmodell? Se upp för rost på vanligt förekommande ställen som t.ex. dörrtrösklar, skärmar, tanklock och underredet. Kolla upp drivlinan ordentligt, ha någon med dig som kan provköra bilen som kan automatlådor m.m. Gör ett kompressionstest på motorn och kolla efter läckage m.m. Lyssna efter missljud. Fråga om dieselpumpen är nyligen bytt, ganska vanligt fel på äldre TDS:ar (Ganska dyr att byta.) Men om den är jysst så är 525TDS en mycket trevlig motor/bil. Pappsen har en 525TDS Touring -96 som går kanon, vridstark och pigg trots 143 hk och en gudomlig väghållning med 17" AC Schnitzer fälgar som sitter på! Mycket gokartkänsla över dem!

Länk
Sök med den fin fina sök funktionen så hitar du allt du vill ( och inte vill veta om TD och TDS modellerna..)
Kl
8
Klark
525TDSa Touring -94
Tack för snabbt svar.

Ok. Jag har sökt men inte hittat nåt just angående det problemet med lådan, om det ens är ett problem. Det är en 94:a, och jag kan säga att den är tämligen billig. Importerad 97.

Jag antar att det i övrigt är som med andra bilar. Dock ska den enbart ha gått väldigt långa landsvägsmil. Motorn lär väl palla mer än 36000 antar jag.
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Det där med att låda är svajig mellan fyran-femman är som du själv skrev att den funkar bättre i högre farter, upplever precis samma sak med min. 90-100km/h är värdelöst att köra när det finns tendenser till att vara svaga uppförsbackar. Däremot 120 och uppåt funkar det kanon...

Ett tips jag kan ge är att kolla tomgången när du sätter på och stänger av saker som tar effekt tex. elbakruta och stolvärmen, ac:n eller lägger i driven. Då ska tomgången vara stabil, är det så att det hostar lite till en eller två gånger då så kan det vara ställverket som är dåligt på pumpen =dyrt. Men iofs så kommer du undan med ett pumpbyte för 10000:- lite drygt. (Då med en utbytespump och en duktig firma att byta den,kanske inte BMW-verkstad då. Så har jag gjort.) Så köper du bilen billigt kanske det kan vara värt det...?

Lycka till!

Diesel-räsern
pa
50
patric h
525 TDS E34
Klark Är bilen välservad och i övrigt välskött så kan det vara ett fynd, till rätt pris förstås, det är en utbredd missuppfattning bilar som gått över 20.000 mil inte är nåt att ha, tvärtom, hellre en landsvägskörd långmilare än en bil som rullat hälften så mycket på korta sträckor. Min har gått snart 28.000 och går hur fint som helst. Lycka till med köpet!

Tarzan325 Kan tillägga att tomgången går påverka på två sätt, dels elektroniskt och genom att justera ställverket, hostar den så kan det mycket väl räcka med att justera ställverket något, det slits ju med tiden. Självklart kan pumpen vara totalt utsliten också men man behöver ju inte måla fan på väggen :-)

M v h

Patric
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Ursäkta så mycket, patric

Diesel-räsern
Kl
8
Klark
525TDSa Touring -94
Ok, då låter det ju som om det inte bör va nån större fara med lådan med andra ord. Tydl var det lite rost på tanklocket samt nertill på framskärmarna men inget allvarligare plus att AC:n inte funkade men det får man ta för dom pengar det handlar om.

Har oxå mer och mer börjat gå på skicket på bilarna. Milen säger nämligen inte speciellt mycket. Har kollat på bra många så kallade lågmilare som inte är speciellt fräscha. Samtidigt som man tittat på långmilare som helt klart är i bättre skick trots kanske 10000 mil mer på mätaren.

Får se hur det slutar då, står mellan den och en Audi 100 TDi, just nu lutar det åt BMW:n.

Tack för all info.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.