AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
411

projektet behöver motor! men vilken?

Visa användare
61
TraSheD
320tic -88
316tic -89
325im cab -92
min 320 -86 är numera nerplockad i molikyler för allmän översyn, lackering och montering av div godis som införskaffats inför vintern. har byggt bur och pulat lite ivändigt på bilen så nu är det dags för prov installation på motorn så att den passar som jag vill innan den ska iväg på lack i vår. jag har lusläst hela forumet och den motorn jag ville ha påstår dom är för tung? 535 från en e34! är inte typ 528 motorn från e28 baserad på samma block eller är den motorn lättare? vill ha tipps ganska snart för jag räknar med att kunna ha en motor att lyfta i efter nyår.
Fr
35
Fredrik Svensson
325im Touring -89
Ta du och satsa på M50 istället så får du ett bra utgångsobjekt att vässa duktigt
Je
722
Jesper_w
BMW 3,0CS -73 Blivande "sportvagn"
Hej.......

Allt är ju en fråga om pengar................

Men ska du inte ha allt för mycket pulver men vill ha mycket ändå... Samt vill kunna utveckla......

SÅ....... Är en M motor i mitt tycke det bästa och på sikt billigaste alternativet.

//Jesper
An
33
Användarnamn
E28 528 -83
924 Carerra GT
Jag antar att du lättat bilen en smula,
och anser att en 4 cylle M3-knota skulle
va riktigt lämplig. Den går väl rätt lätt
att hotta (läs turbo) sen...
Den borde vara lite lättare än en 3,5 sexa,
framför allt kommer vikten längre bak.
Lycka till / fredde

Visa användare
61
TraSheD
320tic -88
316tic -89
325im cab -92
ni har helt rätt, det är ekonomin som sätter käppar i hjulen för mig när jag väljer motor. jag har funderat på m50 motorn men det kostar både i inköp och uppgraderingar + att elen skrämmer mig. jag har iofs inte tänkt att uppgradera för mycket +200hk är ganska så kul i en e30 som inte väger allt för mycket så att m30 2,8l lutar det åt just nu då jag hittat en kopl bil som jag för köpa till en vettig penning sen får vi se hur länge den håller.
Varför inte en 3,5 om du ändå ska släpa på vikten av m30..?
Visa användare
61
TraSheD
320tic -88
316tic -89
325im cab -92
framför allt är det priset. fick köpa en hel 528i från 86 för 1500:- då han ville ha utrymme för annan bil och jag tyckte det verkade smidigt att bara kasta över delarna till 320:n. ska köra hem bilen nu ikväll och kanske börja lyfta ur motorn om jag orkar.
vet inte mycket om e28:an men min erfarenhet är att 528:an är kul som den är och samma motor i en 500kg lättare borde vara roligare ändå.
Det finns väl en hel del motorer för e30 karossen till salu här?

Men det är klart, de flesta riktigt trimmade går väl på uppåt 20'

Hade jag pengar skulle jag satsa på denna: Länk

Visa användare
61
TraSheD
320tic -88
316tic -89
325im cab -92
motorvalet är redan spikat fölr ett tag framöver och nu ska den lyftas i.. hoppas kunna lägga ut lite bilder innom kort..
god jul på er!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.