AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
528

Vad är det enklaste sättet att trima en M3:a?

Hej!

Skall börja med att säga att jag inte kan något om BMW ;). Jag kollar runt lite på olika bilar för ett kommande tänkbart köp. Fått upp intresset för BMW M3, tänkte ni kanske kunde ge mig lite info om dess effekt och potential. Om vi tar en M3 93-96 så ligger dom på 286Hk orgial?? Ingen turbo, vanlig sug motor? Vad kan man göra med en sådan för att få den att gå lite bättre (inga turbo konventeringar) för en rimlig peng ?? Vad blir dess nya effekt? Hoppas inte att jag har tröttat ut er med för många frågor ;)
/Jonas
Bmwdrivernr1
Tjenare Jonas!!!
Välkommen till gänget.93-95 Är det 286hk och 5växlat, motorn låg på 3.0liter.96 vart motorn större,3,2liter och fick en 6växlad låda.Och det är vanliga sugmotorer.Det du kan göra är att chippa den skaffa racekat,luftfilter m,m dom där sakerna kanske du får betala 6000kr för och ger kanske ca 15-25hk.
Mvh/Jonas

fj
160
fjalar
Tesla Model 3 LR AWD -19
VW Tiguan TSI DSG -18
Tänkte bara tillägga att det blev 321hk från -96 ;)

Mer än 100hp per liter!
slumpen
du skulle ju alltid kunna få den värre än vad den redan är, med lustgas!! och det behöver inte kosta så mycket.
mvh sumpen
Måste bara få tacka för eran snabba och innehållsrika respons :)
men den ultimata kicken får du av en kompressor. För en M motor ska du räkna med 50000+ men då ligger du på över 400-500 hp... (beror på om du väljer skurvkompressor eller centrifugal)

_________
More power! Vill ha kompressor jag med!
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Att tänka på vid trimning av M-motorer är att de är högtrimmade redan från fabriken.
Marginalerna till haveri är betydligt mindre än med mer standardbetonade motorer.

Det är svårt att med enkla (billiga) medel få mer effekt samtidigt som du behåller driftsäkerheten.

Mvh
Pi
121
Pickis
M527i TIC-85
Jag vill påstå att M-motorer speciellt M5 3.6 tål kniven...typ ca.264 graders kammmar och 10.0 i komp är knappast vad jag kallar högtrimmade motorer men dom har ruggit bra flöde i toppen och effektiv insprutning+ bra extraktorgrenrör....går alldeles utmärkt att överladda antingen med lustgas eller turbo/kompressor.
men som svar på frågan i denna tråd så är svaret helt givet:LUSTGAS är absolut det billigaste och mest effektiva du kan trimma med.....jag har läst om en här på forumet som laddade upp till 150hk lustgas i en M3:a
och det helt utan att backa tändningen eller göra andra ingrepp i motorn och den höll hur bra som helst
själv kommer jag att köra med kompressor...klart fränare ljud men betydligt dyrare...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.