AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
683

ASC hur vet man att den fungarar

zaza
Hej vänner
Jag har ASC system i bilen, det har nog de flesta men frågan är; bortsett från lampan hur kan va säker på att den verkligen fungerar? Finns det något tips pm det!

+++zaza+++
Bavaria
Det är ju bara att ställa sig på ett halt underlag och ge fullgas och sedan märker du om du står kvar o spinner eller med hjälp av reducerad motorkraft drar iväg. Som jag fattat det...:) Mvh Rickard
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Så här års är det enkelt. Leta upp en tom isig parkering och försök att köra som Carlos Sainz. Fungerar systemet slår bilen själv av på gasen.
Har du ASC+T så märker du också att något av hjulen bromsas.
zaza
hmmm... är systemet alltid på? och så fall bör man koppla ifrån det när den inte behövs!!
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Koppla inte ur det om Du inte är Carlos Sainz......
Systemet är alltid ikopplat och kopplas ur med knappen på mittkonsollen. Testa på lämplig plats så ser Du varför det skall vara inkopplat.

NoFear
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Den motorkraft du har är lagom för att få dig att snurra på vägen. :-)
Hur vet du när det behövs och inte? Varför ska det vara avstängt?
Naturligtvis är vi ju världens bästa förare alla av oss här inne men mitt tips är att ha det på. :-)) Det är tanken att default värdet skall vara.

"Si minor plus est ergo nihil sunt omnia."

Mvh

/NP
Visa användare
338
Dogge
Audi A2 1.2tdi 2001
Chevrolet pickup
k20 4x4-1978
Mercedes 200cdi kombi 2011
citroen familiale 7-sits 1989
klart att man måste ha det avslaget (ibland)..
på jobbet har vi bilar med antispinn anti sladd..försök forcera en redig snödriva med antispinnet på..bilen knorrar till å vips så sitter man fast..nej av med eländet å plattan i mattan..:)

//Dogge

Ha
113
Hasse.G
523iA-99
Är det så att om ASC+T fungerar får man ingen sladd på bilen vid gaspådrag? Var ute på en isig parkering häromdan och tänkte prova ASC+T systemet, gasade på och fick en präktig bresladd. Märkte ingen skillnad mot tidigare bakhjulsdrivna bilar jag haft. Kanske
systemet inte funkar på min bil.

MVH

Hasse
HasseG: Systemet känner av när något av bakhjulen tappar fäste, och då bromsas de hjulet samt motoreffekten (ASC+T).Om systemet är ur funktion (trasigt) så ska lampan lysa konstant. att du kunde leka loss på parkeringen tyder på att systemet är ur funktion, de ska inte gå och få bredsladd såvida du inte provocerar ut bilen genom att svänga väldigt kraftigt.

Den som har flest BMW prylar när han dör vinner!
Länk
Hasse.G, nej riktigt sa enkelt är det inte. ASC+T är inte ett antisladd-system i den meningen att det hindrar inte tvunget att sladdar uppkommer. ASC+T hindrar bakhjulen fran att spinna vilket för det mesta ocksa är ett bra sätt att slippa sladdar. Lite beroende pa hur du körde pa parkeringen kan du mao ha fatt en präktig bredsladd trots ett fungerande ASC+T. Det bästa sättet att testa skulle jag säga är att aka till samma parkering och försöka riva loss fran stillastaende. Da märker du om hjulen spinner utan att behova "filtrera bort" effekter som bredsladdar.
sebbe_bmw
Nu när vinterdäcken ligger på 540:n så blinkar DSC lampan effektivt upp till 150=)

Sebbe
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Fysiska lagar kan det inte motverka, precis som Zhivago säger.
Det är ett antispinnsystem med fördelning av kraften till det hjul som har bäst fäste (om du har +T).
Antisladd heter DSC. Det kan fortfarande inte gå emot fysiska lagarna. :-))

"Si minor plus est ergo nihil sunt omnia."

Mvh

/NP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.