AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.423

Hjälp! Hur testar jag ett BMW original larm?!

JohanOS
Hej!

Jag har fått min levererad med ett såkallat BMW orignal larm, kontraktet säger så iaf. Likaså klistermärkena på dörren. (hittar dock ingen blinkande röd diod, men det kanske ska vara så?). Hursomhelst, jag ville testa hur det tjöt, så jag larmade på bilen med fjärrnyckeln (ett bekräftelseblink med blinkerserna fick jag, och dörrarna låste sig). Sen provade jag öppna förar dörren manuellt med nyckel och öppna dörren. Inget larm gick? Provade starta bilen, Inget larm gick..... Okej tänkte jag, får väl vara finurlig, dom säger ju mitt larm känner av om nån är i bilen. så jag provade att hissa ner fönstret halvt, stänga dörren och larma på/låsa. Sen sträcka in handen i coupén och veva runt. Inget larm gick!.. Hur fasen får jag larmet att gå? Eller är det så illa att jag inte har något larm?
Johan S: låter lite skumt, du borde ha en blinkande diod antingen framför växelspaken eller under backspegeln. hur som heöst larma bilen och öppna bagagen manuellt med nycklen.
Tror att bmw orginal larm larmas av om man använder nyckeln i låset.

Den som har flest BMW prylar när han dör vinner!
Länk
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Hej hej,
Jag kaninte hjälpa dig mer än ovan inlägg. Dvs wendtan har rätt ang placeringen av dioden. Dock kan jag säga att om man låser bilen med fjärren och sedan försöker låsa upp bilen med nyckeln då går larmet, iaf på min fars 528i från 97.
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Jag har BMW original larm.
Häromdagen var jag i OK:s tvätthall och som vanligt hissade jag upp bilen för att spola av den undertill.
Men vad jag inte brukar göra är att gå och köpa svampar. Eftersom mina var förbrukade gick jag in i butiken för att köpa svamp och schampo. Då låste jag bilen.
När jag kom tillbaka började jag lungt hissa upp bilen. Efter en stund började det tjuta. Då kom jag på att jag inte hade låst upp bilen och därmed avaktiverat larmet. Det var förmodligen skyddet för upphissning (fälgskydd :-)) som varnade denna gång.

Jag har även lyckats aktivera det genom att låsa in min orörliga kusin i bilen. Efter en stund började han röra på sig. Larmet gick då. Jag vill påpeka att detta har testats senare men att larmet inte har aktiverats.

Är det någon som vet hur detta fungerar exakt?

"Si minor plus est ergo nihil sunt omnia."

Mvh

/NP
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Hej johan
grattis till den nya bilen.
Ang. om larmet vad säger instruktionsboken?
Det måste väl stå ngt om larm i boken?
JohanOS
Det står vad som utlöser larmet, men inte hur man testar det, jag är ju inte direkt sugen på att smaska en ruta eller bryta upp låset bara för att prova mitt larm :-)
Johan: jag skrev ju hur man testar det. larma bilen och lås upp bagagen manuellt med nyckeln.

Länk
Fr
1.138
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Helt klart måste det vara fel på ditt larm
JohanOS
Wendtan: Går inte, bagagen går inte att öppna med nyckel när jag låst. Den känns ständigt låst. Provat det alternativet också :)
På min bil aktiveras larmet när jag försöker öppna dörrarna manuellt med nyckeln + när man sticker in handen genom en halvöppen ruta osv osv. Om du nu mot förmodan hade larm fabriksmonterat och utan den blinkande dioden under innerbackspegeln så är larmet ur funktion eller defekt på något sätt. I annat fall så har fabriken satt på larmdekaler på din bil utan att ha installerat det viktigaste, dvs. själva larmet.

/Dominik
Ko
310
Kontant
525i -91
M3 -97 Limo
Kör ned sidorutan på förarsidan, lås bilen med fjärren, vänta en stund, kommer inte ihåg hur länge, stick in armen och öppna huven..Då ska det tjuta. Det är det enda sättet jag har kommit på att testa larmet på, fungerar på mitt orginal larm.

---------BMW ///M3----------
Johan: Hur menar du går inte och öppna? stumt när du sticker in nyckeln och ska vrida om?
Kontants förslag är även det bra, kör ner rutan larma på och öppna sen huven.

Länk
Visa användare
641
Håkan02
BMW 523i Touring 1999
BMW 320i Touring M 2005
BMW 2002 1975
BMW 2002 tii 1973
BMW 2002 1973
BMWCS #652
På 523:an går larmet om jag larmat på och försöker öppna med nyckeln + att en liten hunds rörelse inne i bilen sätter i gång larmet.

Håkan
jo
551
joafog
BMW 535D F11
Detta tror jag skall funka för att se om larmet fungerar. Ta ner förarsidans fönster och lås och larma bilen. Avvakta en liten stund och öppna sedan motorhuven med spaken, (du kan nå den genom fönstret). Då skall larmet gå om jag förstått det hela rätt!!
ööööh va ett tjat om rutor å bakluckor. Varför inta bara sätta sig i bilen och larma/låsa me fjärren? Vänta en 20-30sek på ev aktivering... Öppna huven, öppna dörren =)) inge pip inge larm =(

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.