AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
893

BMWs andrahandsvärde varför så lågt?

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Jag har funderat på och irriterat mig länge på de låga priserna folk släpper sina bilar för..speciellt de välskötta. Om man tänker på vad BMW-modellerna kostade nya från början och vilken vård och skötsel många av dem faktiskt fått så är prisnivån orimligt låg för de flesta, VARFÖR? det är dags att vägra släppa bilarna för halva volvopengar, visst är det kul när man skall till och köpa bil men det känns samtidigt illa eftersom det handlar om bilar med en klart hög totalkvalitet om vi säger så.
Det är inte så konstigt, BMWmarknaden fungerar som alla andra marknader, tillgång och efterfrågan. Således är det inget att irritera sig på utan acceptera läget att man kan köpa billigt (framförallt sedan privatimporten satte fart), men att det innebär att man också får sälja billigt.

Naturligtvis går det att i viss mån förändra prisnivåerna om du får med dig några tusen BMWägare i Sverige i att vägra sälja "Billigt" (vad nu det är...?) Sannolikt kommer det att importeras ännu mer då och antalet exemplar av liknande bilar ökar.... Alltså hur du än vänder dig har man ändan bak....

/Simon
-RW-
IMPORT.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
jag måste sägat att andrahandsvärdet är högt...
på dom bra modellerna iaf...
ex: M3 E30, 525 E34 24v, å kanske 328 E36 i viss mån...

att BMWs dyra bilar sjunker fort i pris e inet konstigt... det gör alla lyxbilar...
sen har ju visa bilar sämre kvalite än övriga ur BMW familjen... tidiga E36 tex... dom verkar helt enkelt plastiga... ---> lägre priser...

/Jonas
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Nja, andrahandsvärdet på E34:or är väl ingen höjdare direkt. Tycker man som beg-köpare kan hitta såna för riktigt låga priser. E36 håller ju i så fall bättre 2:a handsvärde. Jämför dom och se...
Vad är det som är plastigt på en tidig E36:a jämfört med senare modeller förresten?

Länk
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Varför håller isf. MB värdet så bra? En sketen e230 -96 som har gått 15-20' mil kostar lika mycket som en 528.Och en e280 är i samma prisklas som 540 (av samma årsmodeller förstås). Helsjukt!
//Marin
mackan325
Det är väl inget att hetsa upp sig över, resultatet blir ju att man kan köra en relativt ny BMW för kostander motsvarande en VW golf...
Till stor del har det med image att göra och givetvis försäkringskostnader. Det är inte billigt för någon att försäkra en BMW idag, de är tyvärr utstickande i skadestatistiken. Ett annat fenomen är att en BMW av grovkaliber ofta ses rattad av suspekta typer.

Sådant drar ner BMW´s image. Finns nog inget bilmärke som lyckas med motsvarande sociala klassresa nedåt i takt med att bilen blir äldre. Att köpa en BMW med några år på nacken blir lika fel ur socialt perspektiv som att bo i fel område eller fel stadsdel. Skrämmer bort en väldig massa köpare helt enkelt och då blir priserna därefter trots nypriset, grundkvalitet och bilens status som ny.

-DIESELN SKALL MAN HA PÅ SJÖN-

Stefan
Glömde en sak: Folk i allmänhet är fega. De köper en bil de tror att andra tycker de skall ha, inte en bil de själva VILL ha. Tänk på att i Tyskland är en BMW vad en SAAB är i Sverige och en Mercedes är vad en Volvo är i Sverige. Ur imagesynvinkel alltså.

Stefan
Har haft både Mercer och BMW.

I regel ( kanske inte alltid ) är BMW bilar hårdare körda ( är mer trimmade från fabriken, också ), vilket gör att de håller inte som MB.
Tänk, hur många samlas vid lokala macken, och med vilka bilar.

Som sagt det finns alltid undantag.
Men det är inte undatagen som bestämmer priser på vissa modeller eller märken på marknaden!

(Glömde skriva i föreg inlägg )
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Tycker att det är synd att bilar i allmänhet (med vissa superexklusiva undantag) har ett dåligt andrahandsvärde. Det gör att jag och många andra inte tycker att det är ekonomiskt försvarbart att gå till handlaren och beställa en splitterny bil. Det hade varit en skön känsla, men jag tycker inte att det är värt pengarna man förlorar vid försäljning.

MDcruiser
545iA Touring -05
525iA Touring -02
Alla de exklusiva bilmärkena hade för ett tiotal år sedan avsevärt högre andrahandsvärde än nu. Man måste söka förklaringen i tyskarnas relation till begagnat, eftersom det är privatimporten som lagt våra begpriser nära tyskarnas.

Jag tror att (1) bilarna går hårdare i Tyskland, tjänstebilarna (som där är prisledande) sköts lite si och så. (2) De har inte samma respekt för BMW och MB (eftersom det är som Saab o Volvo i Sverige som Stefan riktigt påpekar). (3) De har högre nettoinkomst än vi. Därmed är de inte så priskänsliga vid byte och bilen är inte alltid deras guldklimp. ;-)
Jag tror snarare tvärtom. Jag tror att tyskarna i snitt sköter bilarna bättre.

Min förklaringen är inte tyskarnas relation till begagnat utan helt enkelt att utbudet har blivit så mycket större med privatimporten som förklaring till det. Och vad händer när utbudet är mycket större än efterfrågan. Jo, priserna pressas såklart ned. Sedan så har såklart ägandekostnader inverkan på andrahandsvärdet också.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
MDcruiser: Jag tror att tyskarna har mer respekt för varumärket BMW i tyskland än vad vi har här. En M3 respekteras högt i tyskland medans det är mer utav en dussinbil här i SE och folk i almänhet har dålig koll.

Att bilarna skulle gå hårdare beror nog på vad som menas med hårdare? Är 150km/h hårdare på bilen än 110 egentligen? Tror att bilarna som begagnade sköts bättre än genomsnittsbilen i Sverige.

BMW har dåligt andrahandsvärde och även MB börjar faktiskt tappa iom fler modeller och fler bilar på marknaden. Men finns bilar som trots allt har sämre :)
En faktor som är väsentlig för alla bilars allt sämre värdebeständighet är att prishöjningar på nya årsmodeller knappast är att tänka på för tillverkarna. I vissa fall är det t.o.m prissänkningar eftersom priset från en årsmodell till nästa kan ligga nästan oförändrat men standardutrustningen förbättras. Inflationen gör ju sitt till också. På 80-talet var det inte ovanligt med prishöjningar med 20-30% bara i årsmodellbyte för ex.vis BMW och MB.

Verkstadskostnaderna och reservdelspriserna är just nu inne i en snabb ökningstakt jämfört med nybilspriserna som ökar mycket svagare. Så det är helt logiskt att köparna som inte har egen lyft, mekoverall och oceaner av tid betalar allt sämre för en beg. bil.

Stefan
bm
522
bmwE9
E46 318d Touring -03
StefanP;...meget kloke ord...holder med dig 100 % !

V-max
Vad jag tycker mig märka är att BMW faller i pris dem första två åren. Sedan håller dem i värde mycket mer än andra bilar.
Ett exempel för att stödja min teori:
Jag köpte min gamla E39 för 190K när den var 2 år gammal och fick 205K från If efter att den blev stulen 1 år senare. Då sa IF att dem baserade ersättningen på marknadsvärde. Så det verkar som att den förlorade inget det tredje året, tvärtt om. Däremot så fanns det orginal kvitto i handsfaket när jag köpte bilen. Den var på 399K. Då har bilen förlorat halva värden på 2 år.

_________
More power! Vill ha kompressor jag med!
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.