|
|
|
|---|---|
|
min 518 -88 läcker bensin från tanken. Upptäcktes då jag tankade fullt för första gången. Blir en pöl (inte jättestor) över 40 liter bensin i tanken. Men det jag undrar är om avgassystemet, som ju sitter i mitten, kan bli så varmt att det är direkt farligt att köra omkring med lite läckage. Enligt en bilmeckare jag hörde med sa han att det var nog ingen fara, men det känns ju ändå lite skrajsigt att ratta omkring. | |
|
Hm en vanlig tanke att det känns farligt att köra när det läcker. Grejen är den att det är ångorna som är farliga och mest lättantändligt och de går knappas nedåt mot avgasröret. Naturligtvis beror det på hur mycket det läcker, men min E21a läcker ganska mycket och jag kan ha 10liter i tanken vilket inte är alls onormalt på en gammal bil med originaltanken obytt. Jag har rådfrågat många kunniga personer om detta och det skall inte vara någon fara vad det gäller explosionsrisk. Om den läcker sommartid och solen ligger på kan det dock bli farligt teoretiskt sett om bilen är varmkörd och parkeras ovanför gräsmatta och det rinner ner i gräset och antänds där och brand uppstår under bilens tank vilket efter ett tag gör att tanken nås av eldslågorna och antänds med explosion som följd. |
|
|
Det föreligger nog ingen direkt brandrisk, men jag ser det ändå som en självklarhet att åtgärda ett bränsleläckage! Jeppe A real gentleman never travels with less than twelve cylinders! |
|
|
Sm en lite jämnförelse kan jag berätta följande. Frugan kom hem en dag (var nog närmare 10 år sedan!) med sin opel manta gti. Hon körde hem med huvudet utanför sidorutan för annars "såg hon ju inte för det rykte så förbaskat". Jag blev lite arg för att hon i huvudtaget körde och inte blev det bättre när jag såg orsaken.... en bränsleslang till insprutningen hade gått av och det sprutade bensin rakt på grenröret varvid det blev en kraftig rökutveckling....¨ Så även om bränslet kommer i kontakt med heta ytor är det en bit kvar till det antänds, som tidigare nämnts krävs förångningen vilket inte var tillräcklig i detta fall. Det är nog ingen större risk för antändning i ditt fall men jag skulle ändå åtgärda på grund av den miljömässiga risken, och naturligtvis är mitt exempel ingen garanti att det inte händer något.... ------------------ Always Diesel |
|
|
E28:ans största problem specielt 518i verkar det som , alla jag känner som har eller haft 518i har samma symptom ! =/ även jag ! _____________ Länk |
|
|
Hej Tånni, Jag kan tänka mig att du har samma problem som hag hade och många andra. Troligtvis läcker det ur rexpansionskärlet, det gjorde det för mig och det rann ut så länge det fanns 40 liter+ i tanken. Rent teoretiskt finns ingen risk utöver om du skulle bli påkörd bakifrån, då kan det smälla till ordentligt, alt om du stannar någonstans och kanske någon tänder en cigg o kastar tändsticka tex. (Nu förstår ni varför maninte får röka ombord på tex båtar när man parkerat...) God Jul /Svante |
|
Manga |
Kan tillägga att ju kallare det är ute, desto mer lättantändliga är bensinångorna.. Kan nog hålla med om att det inte är nån större fara att åka med, men desto större fara om nån som sagt slänger en fimp under bilen. Hade nyligen samma problem på min M535-85, då var det ett rör till tankarmaturen som rostat av. MVH Mange |
|
tackar för svaren, nu kan jag nog va lite lugnare när jag kör. Har varit lite väl med utgifter på kärran på sistonde så tanken får nog vänta lite. Så det är ett SÅ vanligt problem på E28:orna, visste jag inte. |
|
|
Farligt*? nja..sisådär. Det tar inte eld i första taget men man kör inte omkring med bensinläckage. Känner man att det luktar bensin skall man hitta läckan med en gång. Tills slut blir läckan så stor det bara rinner ut och det kan givetvis orsaka stora skador om stora mängder utläckt bensin antänds t ex i ett p-hus. Så åtgärda för fan! Tanken rostar ofta sönder inifrån just för att man kört med för lite bensin i tanken och bara tankat typ c:a 20 liter varje gång. Det bildas därför kondens och tanken rostar sönder inifrån på tankens ovansidan. Läcker därför när det tankas fullt. |
|
|
Hej, Jag har samma problem med min 518 iS E28. Den läcker vid ca 45-50+. Jag har varit på väg att fixa detta men jag är lite osäker på hur man går tillväga. Någon som har erfarenhet av tankbyte? Vad bör man tänka på? mvh Mvh Svante |
|
|
Hej igen, någon som haft problem vid besiktingen med "läckande" tank? Det är snart dags för min! Mvh Svante |
|
|
Besiktigade min den 29:e November med läckande tank. Såg till att det var max 10-15 liter i tanken+tog in den på en GDS och spolade rikligt undertill så att det inte syntes att den läckt. Bes-mannen kollade tanken noga och sa att bensinläckage var vanliga och det luktade lite på min, men det var nog inte nån fara :) Ska ta tanken frånm min silvriga och kasta på den svarte när tid + mekplats innfinner sig. Ingen större fara med tanke på att bensintanken sitter långt vid sidan av avgasröret, och dessutom sitter det en plåt emellan. Se däremot till att försöka fixa till det... _____________________ #232 i E28 registret Länk Länk Det går att ha kul med en snik-modell !!! |
|
|
Personligen skulle jag inte köra en meter med läckande bränslesystem. Bensin innehåller mera energi än man kanske tror, kolla gärna med lokala räddningstjänsten, de brukar kunna ge några bra exempel. 1 (en) liten bensin i rätt blandning med luft kan lätt lyfta ett hus. Av historierna ovan och liknande här på forumet är det underligt att inga olyckor inträffat. Tänk t.ex på att det finns flera gnistkällor på en bil: I startmotorn vid start, i varje relä, i strömfördelaren till tändningen, i varje liten elmotor, kort sagt i varje strömbrytare som manövreras. Inga av desa prylar är gastäta, betänk om du står stilla, det läcker lite bensin som förångas och stryker kring under bilen osv... Riskerna är som sagts störst vid låga temperaturer, och vid "rätt" blandning så... FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.