|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
-RW- |
Finns det några nackdelar med att ha motorvärmare? |
-RW- |
Jag menar självklart användning av motorvärmare! |
|
Nej, inte såvitt jag vet! Jeppe A real gentleman never travels with less than twelve cylinders! |
|
|
Största nackdelen är nog att man alltid måste komma ihåg att ta ur sladden på morgonen..;) Men annars kommer jag inte på nåt /fredde |
|
-RW- |
Tack för era svar:) |
| Glömde visst sladden idag på morgonen. Timern flög 4 meter! | |
|
akta dig för att montera kupévärmare, för då får du inte skrapa rutor! Och det kan innebära att du inte kan dela dina kamraters frustration över att inte hitta isskrapan och tex tvingas använda ett CD-fodral :-) Nåja, motorvärmar och kupévärmare är kanonbra, inga nackdelar utom när man glömt sätta i sladden (och ta ur den). ______________________________ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
^LS^ |
Finns ett par nackdelar med kupevärmare. 1. Fukt på insidan av rutorna. 2. Isbildningar ungefär vid nedre gångjärnen på dörrarna. Vilket har pajat mina dörrar. :\ Har 2000W kupevärmare som står på ofta. Lite för ofta tydligen. Lagomt är ju alltid bäst... |
|
Blir det fuktigt på rutorna? Är det om man har den för länge menar du? Jag hajar inte riktigt. Jag kör min hela natten men har aldrig lyckats få fukt på rutorna, tycker däremot att luften kan vara lite "torr" när man kört den länge. Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Enda nackdelen som jag sett på bilar som använt kupévärmare i många år är att plasten på instrumentbrädan har en viss tendens att spricka. MVH Hasso Länk |
^LS^ |
Anders S.: Förmodligen snön som följer med när man kliver in som kondenserar. = - - - - - - - - - - - - = Fullgasväxling, javisst! = - - - - - - - - - - - - = |
|
Ja det är förstås. När oförståndiga passagerare tar med sig snön in i bilen... :) Länk |
|
|
Bra då att fukten hamnar på ett ställe på rutan, det är ju bara att ta bort den med papper. God Jul på er ps. äntligen funkar bromsarna som dom ska, det var rost på kolven fast en kunnig vän till mig sa att det inte var det.ds |
|
|
hmm, jag tycker att det borde vara tvärt om. Det blir ju torrt luft av värmaren så funkten hålls borta. Jag har avänt det sedan i Novemeber och tycker att det är det bästa man kan ha till en bil under vintern. Eventuell snö kommer in i bilen även och du har ingen värmare och då blir det ju samma effekt när du sätter på bilvärmen. Jag har för resten en Calix 750W/1500W til salu på börsen on nån är sugen på lite värme i bilen _________ More power! Vill ha kompressor jag med! Länk |
|
|
Det är världsklass att kliva ut i -20 , ta av sig jackan och hoppa in i bilen där det är +25. Förstår faktiskt inte folk som lägger 2-3 hundratusen på en bil och sedan står och skrapar rutorna. Enda nackdelen är att komma ihåg att dra ur sladden. Ännu ingen vinter utan minst en pajjad sladd: ) Copy |
|
^LS^ |
Det Copy säger får mig att tänka på vad jag brukar göra.. Jag brukar åka lite omvägar till jobbet bara för att se de stackars satar som står o väntar vid busshållplatserna! Själv sitter man i +25, en ruta nere nån decimeter för det är så varmt och poppar Rammstien! Men jag _är_ lättroad oxå... ;) = - - - - - - - - - - - - = Fullgasväxling, javisst! = - - - - - - - - - - - - = |
Paap Reeder |
Hej! Är det en skröna eller är det så att BMW inte till 100% rekommenderar motorvärmare på sina "specialare" typ V 12 / V 8 samt M3 M5??? Det är väl förvisso så att den jämnaste uppvärmningen sker med motorn igång. Är det tex fråga om en V 12:a så kanske uppvärmningsprocessen blir "fel" om man anv "annan" motorvärmare och det då oavsett var man placerar den. "Åt andra hållet" vet jag att de små 2-mans helikoptrarna som bl a fanns i försvaret drevs av en 3 liters R6:a i aluminium. Om man inte lät den gå 3 min på tomg efter landning "sträckte blocket sig" och sprack. Kan det vara av ovanstående anledning som Webasto- värmarna i 750/E 32 enbart värmer kupén? Magnetventiler "kopplar bort" motorblocket då värmaren är igång. Vad kan det annars vara för mening med en sådan konstruktion? Värmaren går endast korta sekvenser om 30 -90 sek och skulle utan problem kunna värma både kupén och motorn om den fick jobba fullt ut. MVH /// Paap R |
| Man ska (inte) montera slangvärmare på m5 3,6-3,8.Då stör man vattenflödet i motorn och med otur slutar de inte bra. Har en 91 m5 monterade an block värmare på den. De rekomenderade bmw. | |
|
Det finns en stor nackdel med kupevärmare, som ^LS^ var inne på litegrann. ISBILDNING när det snöar! Snön smälter på rutorna, rinner ner längs dörrarna (över dörrhandtag, dörrspringor, lås etc.) och fryser sedan till is. Även motorvärmare bidrar till isbildning, men denna inskränker sig till motorhuv och framlysen osv. och det kan man oftast stå ut med. |
|
^LS^ |
Nån som vet hur många watt en motorvärmare drar? Varierar säkert, men i runda siffror. = - - - - - - - - - - - - = Fullgasväxling, javisst! = - - - - - - - - - - - - = |
|
Största nackdelen jag kan komma på är om du betalar elen själv..det blir jäklar i att inte billigt o brassa på hela natten med 1000-2000W kupévärmare o motorvärmare som säkert inte står många W efter. Men det är riktigt mysigt på morgonen ;-) Mvh Patrik - som inte har kupévärmare, men får is inne i bilen ist..hmm.. *min signatur står här* |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.